1 Laatst bewerkt door opensourceje (01 Nov 2008 15:47:10)

Onderwerp: Disk kapot, maar SMART zegt niks en BIOS ziet de disk niet, maar....

Alloha,

Mijn Harddisk (/dev/ad4s1d) schijnt kapot te gaan, ik heb gelukkig alles kunnen backuppen naar een nieuwe disk (/dev/ad7s1d), maar er is wat vreemds aan de hand.

Ik gebruik 1 hele disk (/dev/ad4s1d) voor /home en als ik in bepaalde directories op /home een ls commando gaf, kreeg ik deze error:

Oct 31 15:00:11 client kernel: ad4: FAILURE - READ_DMA status=51<READY,DSC,ERROR> error=40<UNCORRECTABLE> LBA=79035263
Oct 31 15:00:11 client kernel: g_vfs_done():ad4s1d[READ(offset=40466022400, length=16384)]error = 5
Oct 31 15:00:14 client kernel: ad4: FAILURE - READ_DMA status=51<READY,DSC,ERROR> error=40<UNCORRECTABLE> LBA=79035263
Oct 31 15:00:14 client kernel: g_vfs_done():ad4s1d[READ(offset=40466022400, length=16384)]error = 5
Oct 31 15:00:16 client kernel: ad4: FAILURE - READ_DMA status=51<READY,DSC,ERROR> error=40<UNCORRECTABLE> LBA=79035263
Oct 31 15:00:16 client kernel: g_vfs_done():ad4s1d[READ(offset=40466022400, length=16384)]error = 5

Maar ook als ik bijvoorbeeld Opera startte en die heeft dan files nodig uit mijn homedir en toen kreeg ik weer zo'n error.
En door die error deed mijn computer het dus heel langzaam.
Weet iemand wat er precies aan de hand is? Zijn bepaalde delen van de schijf beschadigd?

Maar het gekke is.... SMART gaf helemaal geen foutmeldingen bij het aanzetten van de computer, gelukkig deed FreeBSD dat wel, maar waarom deed SMART dat niet, zou SMART beschadigd zijn, heeft iemand dat wel eens meegemaakt?

En nog iets raars: toen ik die error melding kreeg heb ik niet in de BIOS gekeken (dus ik weet niet of de BIOS op dat moment wel die kapotte schijf detecteerde, als hij dat op moment niet de schijf detecteerde, dan denk ik dat SMART het niet doet, omdat de BIOS geen schijf zag).....

Maar ik heb dus een nieuwe schijf  (/dev/ad7s1d) gekocht en die aangesloten en toen ging ik in de BIOS kijken of het allemaal was goed gegaan en toen zag ik tot mijn verbazing dat mijn  (/dev/ad4s1d), (bijna kapotte) schijf helemaal niet gedetecteerd wordt  door de BIOS.
Maar toen ik vervolgens FreeBSD ging opstarten, toen zag FreeBSD die schijf wel en kan ik ook de gegevens benaderen. Hoe kan dat? Want als de BIOS een schijf niet ziet, kan het OS die schijf toch ook niet zien?

Groeten.

Het komt als een lam en spreekt als een draak....
Filmpje....

Re: Disk kapot, maar SMART zegt niks en BIOS ziet de disk niet, maar....

opensourceje schreef:

Maar ik heb dus een nieuwe schijf  (/dev/ad7s1d) gekocht en die aangesloten en toen ging ik in de BIOS kijken of het allemaal was goed gegaan en toen zag ik tot mijn verbazing dat mijn  (/dev/ad4s1d), (bijna kapotte) schijf helemaal niet gedetecteerd wordt  door de BIOS.
Maar toen ik vervolgens FreeBSD ging opstarten, toen zag FreeBSD die schijf wel en kan ik ook de gegevens benaderen. Hoe kan dat? Want als de BIOS een schijf niet ziet, kan het OS die schijf toch ook niet zien?

Heel simpel, het systeem heeft het BIOS niet nodig om een schijf te lezen of schrijven. Een BIOS is een tamelijk duf ding, een vreemd antiek overblijfseltje uit de PC evolutie. Het is eigenlijk nu alleen nodig om je bootloader te kunnen laden van een disk, meer niet.

Als je eenmaal bent opgestart, zal de disk driver van je FreeBSD kernel het overnemen. Ook voor de andere drives heeft het systeem het BIOS echt niet nodig.  En de FreeBSD driver zou best eens wat toleranter voor een slechte disk kunnen zijn. Handig, om nog even snel wat te kunnen recoveren smile