Januz,
Minix is ooit door Andrew Tanenbaum gemaakt met als ENIGEDOEL om er iets van te leren.
Het is dus geen besturingssysteem maar lesmateriaal !
Indertijd was Minix het enige UNIX (betaalbare) UNIX systeem dat op een PC kon draaien (MicroSoft had Xenix overgenomen waaruit als ik mij niet vergis later SCO is ontstaan)
Omdat er geen alternatieven waren, begonnen knutselaars net als bij Linux drivers te schrijven.
Maar in tegenstelling tot Linus wilde Andrew die drivers niet aan zijn project toevoegen, omdat het als lesmateriaal niet alles hoefde te ondersteunen.
Dit is de reden waarom Minix niet zo'n vlucht heeft gemaakt als Linux.
Nu met Minix 3 gooit Andrew het over een andere boeg en ziet ook hij (wat laat) in dat er werkelijk behoefte is aan zijn systeem.
Drivers die ontwikkeld worden wil hij nu ook in zijn distributie toelaten.
Daarbij moet je wel even een paar dingen in de gaten houden.
- Minix is zeer zeker geen Linux en evenmin xxx_BSD.
Wil je bij Minix iets werkend krijgen zul je echt in de kernel moeten rommelen.
Je zal dus al heel snel kennis van C nodig hebben.
- Minix zit anders in elkaar dan Linux.
Minix heeft een MicroKernel hetgeen eenvoudig gezegd betekend dat de kernel uit een aantal kleine taakjes bestaat die autonoom de zaken regelen.
Linux daarintegen heeft een bonk code die alles regelt.
Beide systemen hebben voor en nadelen die tussen Andrew en Linus voor een aardige flame hebben gezorgd.
Een ding kan ik je wel vertellen,
Als jij de moeite neemt om je serieus te verdiepen in Minix, dan zal over een half jaar niemand jou nog iets wijs kunnen maken, en mag jij jezelf rekenen tot de catagorie 'slimme unix gebruikers' 
het idee
Pascal's Blobfree HomepageEen dag geen NedLinux is een dag niet geleefd