1

Onderwerp: MINIX

Ben gisteren wat aan het spelen geweest met MINIX 3. Helaas nog niet goed gelukt , was ook een poging CD er in en kijken wat er gebeurt. Van de week maar een handleiding er bij. Maar nu vroeg ik mij af zijn er hier meer mensen die MINIX kennen en zelfs gebruiken (of gebruikt hebben).

Heb voornamelijk OpenSuSE 13.2 maak af en toe een uitstapje naar naar ander distro's ter lering en vermaak. Dan nog maar wat levens motto's;
                Geen geklaag morgen is het weer vandaag.
                Leer elke dag iets nieuws.
                Zonder luiheid geen vooruitgang.

2

Re: MINIX

Yupp vaker wat mee gespeeld maar nooit echt diep op ingegaan.
Ik zat er aan te denken het op een Soekris te zetten om er een irc chatdingetje mee te maken.
Ik zie voor Minix 3 legio toepassingen, maar pfff moeten we nu alweer al die drivers zelf schrijven ;(
Daarbij...ik heb eigenlijk teveel te doen om me er mee bezig te houden.
Verder leuk spul, amuseer je ermee, leer je tenminste hoe UNIX werkt, dat kunnen de meeste Linux gebruikers niet zeggen.

Pascal's Blobfree Homepage
Een dag geen NedLinux is een dag niet geleefd

Hee, dat is toevallig. Ik zat er aan te denken om vanavond in VMWare eens te kijken of ik er een lightweight webservertje mee op kan zetten met Lighttpd, PHP en SQLite. Denk dat het op zich niet zo'n probleem moet zijn.

Desktop: iMac 20" Mac OS X 10.7.1
Netbook: Asus EEE 900 Archlinux

Draait het wel in vmware?

5

Ja, ik heb wel eens met Minix3 gespeeld, maar meer ook niet. Ik vind dat het een té beperkte ondersteuning heeft van bijv. netwerkkaarten
Als het goed is staat het nog steeds ergens op een oude computer hier.

Voor minix in vmware:
http://www.minix3.org/vmware.html

Maar verder betwijfel ik of die applicaties die je noemt, beschikbaar zijn voor minix (BSD-licentiemodel(?))

"Programmer - an organism that turns coffee into software.”

6

Januz,
Als je de ondersteuning te beperkt vindt ligt er dus een taak op je te wachten.
Minix 3 belooft eindelijk het meeleveren van drivers voor diverse hardware (bij eerdere versies werd dit door Tanenbaum tegengehouden, de reden waarom Minix bij lange na nooit zo'n vlucht heeft genomen als Linux, terwijl Minux toch echt langer bestaat.
Toen ik met Linux begon was de ondersteuning ook beperkt, maar toen waren er jongetjes die zelf wel een drivertje bijelkaar hackte. met Minix is dat een eitje omdat je weliswaar niet zomaar Linux drivers kan porteren, maar je wel kan zien hoe ze werken en dus prima zelf een Minix implementatie kan schrijven van de driver die je nodig hebt.

7 Laatst bewerkt door januz (19 Mar 2009 23:19:01)

Lijkt me leuk. Ik heb er ook wel het één en ander gelezen over kernelmodules enzo, maar het programmeren van een goed driver kost volgens mij wel veel tijd. (ook veel doorlezen documentatie enz.) Maar wel leerzaam natuurlijk.

Verder is het natuurlijk ook het ideale OS om drivers voor te schrijven vanwege de kleine kernel (ca. 4000 LOC)

Maar ik zal toch eerst C moeten beheersen smile

8

Januz,
Minix is ooit door Andrew Tanenbaum gemaakt met als ENIGEDOEL om er iets van te leren.
Het is dus geen besturingssysteem maar lesmateriaal !

Indertijd was Minix het enige UNIX (betaalbare) UNIX systeem dat op een PC kon draaien (MicroSoft had Xenix overgenomen waaruit als ik mij niet vergis later SCO is ontstaan)
Omdat er geen alternatieven waren, begonnen knutselaars net als bij Linux drivers te schrijven.
Maar in tegenstelling tot Linus wilde Andrew die drivers niet aan zijn project toevoegen, omdat het als lesmateriaal niet alles hoefde te ondersteunen.
Dit is de reden waarom Minix niet zo'n vlucht heeft gemaakt als Linux.

Nu met Minix 3 gooit Andrew het over een andere boeg en ziet ook hij (wat laat) in dat er werkelijk behoefte is aan zijn systeem.
Drivers die ontwikkeld worden wil hij nu ook in zijn distributie toelaten.
Daarbij moet je wel even een paar dingen in de gaten houden.

- Minix is zeer zeker geen Linux en evenmin xxx_BSD.
Wil je bij Minix iets werkend krijgen zul je echt in de kernel moeten rommelen.
Je zal dus al heel snel kennis van C nodig hebben.
- Minix zit anders in elkaar dan Linux.
Minix heeft een MicroKernel hetgeen eenvoudig gezegd betekend dat de kernel uit een aantal kleine taakjes bestaat die autonoom de zaken regelen.
Linux daarintegen heeft een bonk code die alles regelt.
Beide systemen hebben voor en nadelen die tussen Andrew en Linus voor een aardige flame hebben gezorgd.

Een ding kan ik je wel vertellen,
Als jij de moeite neemt om je serieus te verdiepen in Minix, dan zal over een half jaar niemand jou nog iets wijs kunnen maken, en mag jij jezelf rekenen tot de catagorie 'slimme unix gebruikers' icon_holy

het idee

9

pascal schreef:

Als jij de moeite neemt om je serieus te verdiepen in Minix, dan zal over een half jaar niemand jou nog iets wijs kunnen maken, en mag jij jezelf rekenen tot de catagorie 'slimme unix gebruikers' icon_holy

Lijkt mij een doel smile
Weet niet of het mij gaat lukken. Maar goed daar is het ook een uitdaging voor. Ga mijn C++ boek maar weer eens op zoeken, en heb volgens mij ook nog ergens een C boek liggen.

Heb voornamelijk OpenSuSE 13.2 maak af en toe een uitstapje naar naar ander distro's ter lering en vermaak. Dan nog maar wat levens motto's;
                Geen geklaag morgen is het weer vandaag.
                Leer elke dag iets nieuws.
                Zonder luiheid geen vooruitgang.

Het toverwoord is 'serieus' wink

11

Ik heb me hooguit een halfjaartje verdiept in GNURadio waar ik nu veel mee doe.
Tot nog toe ken ik maar een persoon die er duidelijk meer van weet.
In het land de blinden is eenoog koning (waar heb ik dat meer gehoord)

Duckman schreef:
pascal schreef:

Lijkt mij een doel smile
Weet niet of het mij gaat lukken. Maar goed daar is het ook een uitdaging voor. Ga mijn C++ boek maar weer eens op zoeken, en heb volgens mij ook nog ergens een C boek liggen.

Voor zover ik weet is Minix in C geschreven, niet in C++. Ook AST gruwt van C++.

Verder gebruikt Minix zijn eigen C compiler, onderdeel van de ACK (Amsterdam Compiler Kit) die drie frontends heeft: Pascal (de taal, niet de limburger), C en Modula-2, die alledrie hetzelfde backend hebben.

Ik heb er eens mee gespeeld: http://fruttenboel.verhoeven272.nl/minix/index.html Het was een ervaring. Geen negatieve. Maar er moet nog veel gebeuren wil je het echt kunnen gebruiken.
En als je dat eenmaal door hebt, kan je je afvragen: Waarom wel timmeren aan Minix en niet aan Oberon of Bluebottle?

U moeten de groenten van Tux hebben!

13

Nogmaals Minix is bedoeld als lesmateriaal
voor een algemene toepassing is het eenvoudig te laat, teveel concurenten die veel verder zijn.
Een gewone sterveling ziet beslist niet welke voordelen Minix kan bieden.
Daar komt nog eens bij dat in tegenstelling tot BSD derivaten het niet bepaald eenvoudig is om software te porteren.
Dit o.a. omdat zoals Fruttelboel al aangaf er niet van GCC nog van glibc gebruik gemaakt wordt.
@Duckman & Januz denk dus niet dat Minix een alternatief voor Linux is !

14

Nee, dat weet ik. wink
En alleen al aan de beperktheid kan je dat alleen al afleiden.
Als minder gewone sterveling kan ik nu (uit mn hoofd) alleen als enig voordeel opnoemen dat Minix een microkernel heeft ipv. een monolitische kernel waardoor de kernel klein blijft en de rest er als modules omheen zit, en dat het (mede)daardoor een soort zelfhelende werking heeft

Trouwens, linux is voor mij persoonlijk ook lesmateriaal wink

15

Januz,
Een Microkernel is niet zelfhelend, Minix heeft een taak die kijkt of alle taken nog wel correct draaien.
Waneer dat niet het geval blijkt te zijn, dan wordt de betreffende taak afgeschoten en opnieuw opgestart.
Een technisch zeer mooi stukje werk, maar goed geschreven code loopt niet zomaar vast, hoe vaak hangt een Linux kernel nu ?
Een microkernel zit anders (complexer) in elkaar dan een monolytisch kernel,
daar zit ook een nadeel van een microkernel, immers complexiteit kost meer rekenkracht en geheugen.
Een voordeel is weer de mogelijkheid tot het maken van werkelijk hard realtime software, en ook tot het on the fly herstarten van kerneltaken.

Dat Linux voor jouw ook lesmateriaal is geeft aleen maar aan dat jij het iig hebt begrepen icon_holy

16

pascal schreef:

Een Microkernel is niet zelfhelend, Minix heeft een taak die kijkt of alle taken nog wel correct draaien.
Waneer dat niet het geval blijkt te zijn, dan wordt de betreffende taak afgeschoten en opnieuw opgestart.

Daarom zei ik ook:

dat het (mede)daardoor een soort zelfhelende werking heeft

icon_holy

Of heeft linux, met zijn monolytische kernel, ook zoiets?

17

Nope Linux is gewoon degelijk geprogrameerd ...ahum.... kuch,,, verslik....  ehhh   nu ja.. Linux werkt ook.