1

Onderwerp: Flash in Konqueror gebruiken.

Hallo iedereen,
Konqueror en flash gaan niet altijd goed samen, wat veroorzaakt wordt door het feit dat de nspluginviewer van kde niet altijd in staat is om de flashinhoud goed te renderen. Er is echter een manier om de nspluginviewer te omzeilen door flash in kmplayer te laden, en deze speler als plugin in konqueror te gebruiken.

hier stap-voor-stap hoe je dat bij opensuse 11 met kde4 kunt regelen. Voor wie kde3 en/of een andere distributie heeft, pas even de bestandspaden aan naar de configuratiebestanden van kde en die van flash in onderstaande commando's. Bij 64bits machines moet je bovendien even de nspluginwrapper installeren indien je de 32bits flash gebruikt.

* installeer kmplayer4 met yast

* Voer deze 3 commando's uit om flash aan kmplayer toe te voegen:

kwriteconfig --file ~/.kde4/share/config/kmplayerrc --group "application/x-shockwave-flash" --key player npp

kwriteconfig --file ~/.kde4/share/config/kmplayerrc --group "application/x-shockwave-flash" --key plugin /usr/lib/browser-plugins/libflashplayer.so

kbuildsycoca4

* Daarna open je konqueror en ga je naar menu [instellingen ->konqueror instellingen -> bestandsbeheer -> bestandsassociaties]

* zoek naar mime type [application/x-shockwave-flash] (tip: type shockw in het filterveld om het zoeken te vergemakkelijken)

* Ga naar tabblad [inbedding], vink het keuzerondje [geeft bestand ingebed weer] aan en klik bij de lijst met inbedbare diensten op [toevoegen]. Zoek naar [Ingebedde MPlayer voor KDE (kmplayer_part).

* Bevestig je keuze en zorg ervoor dat de gekozen dienst bovenaan staat in de lijst (dus boven
nspluginviewer).

*  ga daarna bijv. naar www.youtube.com om te kijken of het werkt wink

Voor wie gentoo gebruikt, lees hier het origineel wink
http://www.gentoo.org/proj/en/desktop/kde/kde-flash.xml

Help mee om KDE 5 in het Nederlands te vertalen!!

2 Laatst bewerkt door Eerde (01 Mar 2009 15:03:01)

Re: Flash in Konqueror gebruiken.

Hmmm, zal ik eens proberen.
Helaas.... werkt niet bij mij.

Lange tenen zijn uitstekend, dus bij uitstek, geschikt om op te gaan staan !

3

Wat werkt er niet?
je moet wel kmplayer hebben met knp-functionaliteit, en het verwijzen naar flash-player komt vrij precies, anders blijf je met een leeg mplayer-gebied in konqueror zitten (kun je zien na rechtsklikken erop)

4 Laatst bewerkt door Eerde (01 Mar 2009 17:10:28)

Wat niet werkt is in Konqueror een youtube flash flimpje openen. De installatie zoals je suggereerde heb ik gedaan en klopt volgens mij.
Screenshot 1 -embedding kmplayer-
Screenshot 2 -rechtsklik-
In YaST heet het wel: kde4-kmplayer ipv kmplayer4.

5

bij screenshot 2 staat kmplayer bij mij op ice ape.

6 Laatst bewerkt door Eerde (01 Mar 2009 19:30:53)

Na wat gevogel spring die nu niet meer terug van Ice Ape naar mplayer, maar het werkt nog niet. Wel vreemd want in Firefox na wat moeite wel en in Seamonkey werkt het altijd...

En het is zo makkelijk om Plugins te importeren in Konqueror....

Start Konqueror.

Settings -> Configure Konqueror -> Plugins -. Scan for new plugins

En hij zoekt zelf alle nieuwe plugins die je bij al je andere browsers hebt ge-installeerd. Althans, zo gaat dat bij mij (Debian 3, Slackware 11, 12.1, 12.2, Debian 4)...

U moeten de groenten van Tux hebben!

8

fruttenboel schreef:

En hij zoekt zelf alle nieuwe plugins die je bij al je andere browsers hebt ge-installeerd. Althans, zo gaat dat bij mij (Debian 3, Slackware 11, 12.1, 12.2, Debian 4)...

Yup, maar daar gaat het in deze thread niet over...

9

Ik heb een hekel aan konqueror

1+1=3

spam: admin@glgaming.com

10

Ach, bijna iedereen heeft een hekel aan flash smile

11

Eerde schreef:

Wat niet werkt is in Konqueror een youtube flash flimpje openen. De installatie zoals je suggereerde heb ik gedaan en klopt volgens mij.
Screenshot 1 -embedding kmplayer-
Screenshot 2 -rechtsklik-
In YaST heet het wel: kde4-kmplayer ipv kmplayer4.

Ik had een keer een probleem dat ik wel flash aan het draaien kreeg, maar niet de ook benodigde windows media codecs. (538 site , als ik het me goed herriner)

Computer games don't affect kids.  I mean if computer games had affected us as kids, we would all be running around in a darkened room, munching pills and listen to repetitive music.

12 Laatst bewerkt door yoyo (23 Apr 2009 12:44:34)

Rinse schreef:

je moet wel kmplayer hebben met knp-functionaliteit, en het verwijzen naar flash-player komt vrij precies, anders blijf je met een leeg mplayer-gebied in konqueror zitten (kun je zien na rechtsklikken erop)

Wat bedoel je hiermee ? en hoe kan ik dit controleren. De stappen zoals hierboven beschreven heb ik zo uitgevoerd en ik zit nu met een lichtgrijs veld waar de video moest zijn.

In konqueror kde3 kan ik wel het youtube filmpje zien maar slechts 1 keer. Daarna moet ik opnieuw laden want dan blijft het player gebied donker.

En nu we het er toch over hebben, vroeger kon ik bij konqueror (in suse10) met twee knoppen door jpegs wandelen in een directory. Waarom zijn die vooruit en achteruit knoppen er niet meer ? Als ik nu het volgende plaatje wil zien moet ik eerst terug met de "back" of "up" button en dan het volgende plaatje aanklikken

Ik weet van gin toet'n of bloaz'n

13

yoyo schreef:

Wat bedoel je hiermee ?

kmplayer gebruikt knp als lijm om flash te kunnen inbedden.

en hoe kan ik dit controleren.

Zoals hierboven omschreven, als je in het grijze gebied klikt en je het menu van kmplayer krijgt, dan ben je er in geslaagd mplayer als flash-player te gebruiken.  Echter, kmplayer zelf slaagde er dus niet in om flash in te bedden in de speler.
knp moet bovendien verschijnen in je processenlijst als je flash met kmplayer speelt.

En nu we het er toch over hebben, vroeger kon ik bij konqueror (in suse10) met twee knoppen door jpegs wandelen in een directory. Waarom zijn die vooruit en achteruit knoppen er niet meer ? Als ik nu het volgende plaatje wil zien moet ik eerst terug met de "back" of "up" button en dan het volgende plaatje aanklikken

Kan zijn dat je een andere weergaveplugin gebruikt. Kijk even in menu [beeld] welke plugin je gebruikt en kies eens een andere.
Die van gwenview biedt volgens mij de knoppen die je zoekt.