1 Laatst bewerkt door kienwaiwong (18 Sep 2010 12:34:35)

Onderwerp: FlatOut 2 i.c.m. Wine alleen op nVidia?

Ik heb thuis verschillende computers draaien op Mandriva Linux 2010. Hierop wil ik (via Wine) FlatOut 2 op spelen als LAN-game. Volgens de AppDB van Wine is dit spel geheel ondersteund. Dit klopt ook wel, alle functies in het spel werken zoals ze horen te werken en heel stabiel (na 4 uur spelen geen crashes).

Echter, zit ik nog wel steeds met één probleem: het draait goed zolang de grafische kaart een nVidia kaart is met closed-source drivers. Op ATi of Intel videohardware werkt het niet.

Op een ATi Xpress 200 met open-source drivers met 3D-ondersteuning (heb geen keuze, daar ATi deze kaart als "legacy" heeft bestempeld en geen drivers meer levert voor Xorg 1.6 en hoger) werkt het spel niet. Het spel draait dan met nog minder dat 1 fps en alle textures lijken wel door elkaar gegooid (640x480 16-bit, laagste kwaliteit). Terwijl dit zelfde systeem onder Windows het spel wel goed afspeelde, zelfs onder 800x600.

Dit systeem draait onder Linux trouwens ook geen Extreme Tux Racer (640x480, ~5 fps), maar juist weer wèl OpenArena (Quake3-variant) in 800x600 met ~70 fps. Dit geeft dus aan dat 3D-versnelling wel (gedeeltelijk) werkt op de kaart. Glxgears geeft ~480 fps en "direct rendering" staat aan.

Maar wat weerhoud het systeem om FlatOut 2 en Extreme Tux Racer te draaien? De overige specs zijn een AMD Athlon64 X2 4200+ en 2GB RAM. Een losse videokaart bijplaatsen is geen optie i.v.m. gebrek aan uitbreidingssloten, de PC ik kwestie is een HP mini-desktop. Ook Windows ernaast installeren is niet de gewenste oplossing.

Een ander systeem, een C2D E6550 met een Intel GMA 950, draait FlatOut 2 (640x480, laagste kwaliteit) ook niet. De textures zijn nog wel in orde, maar de snelheid is ongeveer 1 á 2 fps, net een diavoorstelling... niet te doen dus. MAAR... onder Extreme Tux Racer en OpenArena trekt hij het wel op 800x600@~65 fps. 3D-versnelling op dit systeem hoort dus ook te werken. Maar waarom niet onder FlatOut 2 & Wine? Onder Windows werkt het spel wel in 640x480...

Een systeem met een Intel GMA 3100 heb ik ook geprobeerd, maar daar was het ook ~1 fps en de textures waren doorzichtig => ook niet te doen.

Op alle systemen heb ik Wine versie 1.3.1 draaien. Een oudere versie in de vorm van 1.1.31 heb ik ook geprobeerd => hetzelfde resultaat+LAN-gaming werkt niet.

Wat is de oorzaak hier van het niet werken van FlatOut 2 en het performanceverlies van de Intel videohardware in vergelijking met Windows? Ik begrijp dat een Intel GMA geen topper is, maar echt wel beter dan 1 fps...

Op de ATi Xpress 200 ziet het spel er trouwens zo uit... compleet door elkaar gegooid:
http://www.zwinnet.nl/kwong/images/flatout2_ati.jpeg

Re: FlatOut 2 i.c.m. Wine alleen op nVidia?

Ondersteunen die ATI/Intel kaartjes wel OpenGL?

Keyboard not present, press F1 to continue...

3 Laatst bewerkt door kienwaiwong (20 Sep 2010 16:57:38)

De ATi en Intel videohardware ondersteunen beide OpenGL. Zo'n beetje alle "moderne" videohardware ondersteund OpenGL. Bovendien zal OpenArena/TuxRacer niet kunnen draaien op ~60 fps als de hardware geen OpenGL ondersteund.

4 Laatst bewerkt door kienwaiwong (20 Sep 2010 16:57:46)

Ik heb het nog even getest met een ATi Radeon 9600 Pro 128MB i.c.m. een Athlon64 3000+ en 2GB RAM... ook hier werkt FlatOut 2 er niet op. Zodra hij bij het scherm komt waar een auto kan worden gekozen (en 3D moet worden gebruikt), bevriest het gehele systeem. Zelfs switchen naar de console werkt niet meer, de enige mogelijkheid is om de aan/uit-knop te bedienen.

Overigens haalt dit systeem met glxgears iets meer dan 2000 fps...

Zit de fout niet in de open-source drivers voor de ATi-kaarten? En de Intel-drivers dan? Intel videohardware staat toch bekend om goede Linux-ondersteuning?