1

Onderwerp: DirectX op Linux

Ik las vandaag een bericht op Tweakers, wat mij erg blij maakte.

DirectX 11-ondersteuning voor Linux maakt grote sprong voorwaarts.

Een ontwikkelaar heeft aan de Gallium3D-bibliotheek code toegevoegd waardoor DirectX 10- en 11-software onder Linux direct de gpu kunnen aanspreken. Door deze native ondersteuning kunnen mogelijk meer Windows-games op Linux draaien.

De nieuwe code voor de Gallium3D-library, d3d1x geheten, is geschreven door Luca Barbieri. Volgens de programmeur gaat het nog om een eerste versie van wat uiteindelijk een complete Direct3D 10/11-implementatie binnen het grafische Gallium3D-framework moet worden, maar het zou al mogelijk zijn om enkele in DirectX geprogrammeerde texturing-demo's onder Linux te draaien.

De ontwikkelaar stelt dat zijn code waarschijnlijk vrij eenvoudig verwerkt kan worden in Wine. Deze opensource Windows-emulator moet in het huidige ontwerp Direct3D-calls omzetten naar OpenGL met snelheidsverlies tot gevolg. Bovendien is ondersteuning voor de DirectX 11-api geheel afwezig in Wine. Door de d3d1x-code in Wine op te nemen zou het mogelijk moeten worden om Windows-games en -applicaties die gebruikmaken van Microsofts 3d-api op volle snelheid in Linux te draaien doordat de grafische hardware hiermee direct kan worden aangesproken.

Goed nieuws voor de Linux gamer, alleen misschien wel meer concurrentie voor open gl.

Barbieri meent dat het ondersteunen van DirectX in Linux ontwikkelaars de mogelijkheid geeft om een andere api dan OpenGL te gebruiken. Volgens de developer zijn DirectX 10 en 11 aanmerkelijk efficiënter en beter gestructureerd dan de huidige OpenGL-api. Barbieri hoopt dan ook dat Gallium3D met een volwaardige DirectX 10 en 11-implementatie zal uitgroeien tot een standaard die ontwikkelaars voor Linux en andere opensource OS'en kunnen gebruiken, mede omdat developers hiermee sneller en dus goedkoper zouden kunnen werken.

Computer games don't affect kids.  I mean if computer games had affected us as kids, we would all be running around in a darkened room, munching pills and listen to repetitive music.

Re: DirectX op Linux

Hmm, Klinkt wel leuk ergens. Het is iig een belangrijke stap voorwaards. Maar ik denk dat hiermee hetzelfde gaat gebeuren als je nu bij Mono en Samba ziet gebeuren: MS released een nieuwe versie, dat werkt in Windows meteen schitterend. Het betreffende project is weer een jaar bezig om weer bij te komen, en dan werkt het ook in Linux goed. En op dat moment released Microsoft weer een update en begint het verhaal weer van voor af aan.

Maar, het klinkt zeker positief. Wat is de status van DX9 eigenlijk?

Desktop: Intel i7 2600 @ 3,4 Ghz, 16 GB RAM,  11 TB (SSD+RAID6) voor Gentoo en Fedora, 1 TB voor Windows 7 Home Premium 64 bit English (zelfbouw)
Server: Intel Xeon E5506, 24 GB RAM, 2x 256 GB Samsung 840 Pro (LVM Mirrored LV) voor Proxmox (zelfbouw)

3 Laatst bewerkt door Gps (22 Sep 2010 23:24:33)

Van de wine wiki:

8.1. Does Wine support DirectX? Can I install Microsoft's DirectX under Wine?

Wine itself provides a DirectX implementation that, although it has a few bugs left, should run fine. Wine supports DirectX 9.0c at this time. Plans for DirectX 10 are underway.

fimpje van iemand die dxdiag ? op wine gebruikt:
http://www.youtube.com/watch?v=qhOmL-1NCHw

Verder heb je natuurlijk gelijk. Directx11 is er al een tijdje.
Maar ik denk dat ze veel minder werk hebben, als ze het niet meer hoeven te vertalen naar opengl.

Met mijn hardware zou het moeten werken. HD5750

dxdiag ook op windows via de command line wink

Computer games don't affect kids.  I mean if computer games had affected us as kids, we would all be running around in a darkened room, munching pills and listen to repetitive music.

4

Het MS trukje kan niet eeuwig werken de Open Source gemeenschap word groter en ontwikkelt sneller. Er is zelfs een kleine kans dat we MS inhalen bij het ontwikkelen van Direct X als gebruiker.

5

Ik snap niet waarom dit er niet al langer is.

DirectX is zoals ik het begrijp, gemaakt zodat oa spellen direct de hardware kunnen aanspreken, en dit niet via windows hoeven te  doen.

Het moet dus veel eenvoudiger worden om games ook gewoon op linux te laten werken.

6

Met het commando 'winetricks' kun je zo 'DirectX9' installeren.

Open Suse 13.2
KDE 4.14.9
Linux 3.16.7-24