Onderwerp: DirectX op Linux
Ik las vandaag een bericht op Tweakers, wat mij erg blij maakte.
DirectX 11-ondersteuning voor Linux maakt grote sprong voorwaarts.
Een ontwikkelaar heeft aan de Gallium3D-bibliotheek code toegevoegd waardoor DirectX 10- en 11-software onder Linux direct de gpu kunnen aanspreken. Door deze native ondersteuning kunnen mogelijk meer Windows-games op Linux draaien.
De nieuwe code voor de Gallium3D-library, d3d1x geheten, is geschreven door Luca Barbieri. Volgens de programmeur gaat het nog om een eerste versie van wat uiteindelijk een complete Direct3D 10/11-implementatie binnen het grafische Gallium3D-framework moet worden, maar het zou al mogelijk zijn om enkele in DirectX geprogrammeerde texturing-demo's onder Linux te draaien.
De ontwikkelaar stelt dat zijn code waarschijnlijk vrij eenvoudig verwerkt kan worden in Wine. Deze opensource Windows-emulator moet in het huidige ontwerp Direct3D-calls omzetten naar OpenGL met snelheidsverlies tot gevolg. Bovendien is ondersteuning voor de DirectX 11-api geheel afwezig in Wine. Door de d3d1x-code in Wine op te nemen zou het mogelijk moeten worden om Windows-games en -applicaties die gebruikmaken van Microsofts 3d-api op volle snelheid in Linux te draaien doordat de grafische hardware hiermee direct kan worden aangesproken.
Goed nieuws voor de Linux gamer, alleen misschien wel meer concurrentie voor open gl.
Barbieri meent dat het ondersteunen van DirectX in Linux ontwikkelaars de mogelijkheid geeft om een andere api dan OpenGL te gebruiken. Volgens de developer zijn DirectX 10 en 11 aanmerkelijk efficiënter en beter gestructureerd dan de huidige OpenGL-api. Barbieri hoopt dan ook dat Gallium3D met een volwaardige DirectX 10 en 11-implementatie zal uitgroeien tot een standaard die ontwikkelaars voor Linux en andere opensource OS'en kunnen gebruiken, mede omdat developers hiermee sneller en dus goedkoper zouden kunnen werken.