76

Re: Vraag en aanbod => monsterboard

MrLeeJohn schreef:

Nou nog een keer een leuke update van je website, Mr C. Die is wel erg retro intussen wink

De meeste schoenmakers hebben gaten in de zolen.

Zou @MrLeeJohn ook schoenmaker zijn?  smile smile

groet,

Theo

77 Laatst bewerkt door 5Tgff##2699Jbv!!rrOn (27 Aug 2011 16:39:03)

Zou best wel eens kunnen zijn ja. Wat denk jij (sh00t plz)? wink

78 Laatst bewerkt door Cybertinus (27 Aug 2011 18:12:14)

hehe. Dat zou wel eens een keer mogen ja. Eens kijken of ik iemand uit m'n netwerk vriendelijk aan kan kijken die een leuk, simpel ontwerpje in elkaar kan draaien. Dan bouw ik er zelf de benodigde code wel onder.
Dan kan ik ook eens een onderdeel maken voor de hobby waar ik de laatste tijd (dit jaar, zeg maar) intensiever mee bezig ben dan met computers: modeltreintjes (heb vandaag 15 wagonnetjes gekocht wink). Komt nog wel, eerst ff de tijd ervoor vinden.

Ik heb wel een paar dingen eraf gegooit, voordat ik ging soliciteren (er stond bijv. nog een CU2-achtige vragenlijst op, uit 2002. Beetje outdated was dat wel, en ik had geen zin om hem te gaan updaten, dus dat is eraf), maar meer heb ik er in de laatste 7 jaar niet aan gedaan tongue.

Desktop: Intel i7 2600 @ 3,4 Ghz, 16 GB RAM,  11 TB (SSD+RAID6) voor Gentoo en Fedora, 1 TB voor Windows 7 Home Premium 64 bit English (zelfbouw)
Server: Intel Xeon E5506, 24 GB RAM, 2x 256 GB Samsung 840 Pro (LVM Mirrored LV) voor Proxmox (zelfbouw)

79 Laatst bewerkt door 5Tgff##2699Jbv!!rrOn (27 Aug 2011 19:31:25)

Waarom pak je niet iets simpels als cmsimple (bergen templates bij bv http://www.dotcomwebdesign.com/ ), wordpress, joomla of zo? Of je verwijst het door naar een google-sites geval? Foto's met embedded picasa-code (code, sleur & pleur, klaar).

Is een bietje offtopic geraakt he... of mosterd na de maaltijd smile

Ik beheer de website van de modelspoorvereniging. Die draait op CMSimple. Wat een verschrikkelijk pakket is dat zeg tongue. Ik heb achterhaalt in welke .html hij alle content van de gehele website zet, en ik edit die altijd maar direct vanuit Filezilla. Stukken makkelijker dan die embeded editor van CMSimple.

Joomla? Daar wil ik nog niet dood mee gevonden worden. Zeer zwaar pakket, ik kan nog steeds geen wijs uit de menu's (ik ben al jaren bezig met Joomla, maar nooit heel intensief) en zelf uitbreidingen ervoor schrijven is ook niet heel simpel.

Wordpress? Dat is blogsoftware. Ik wil geen blogsite maken, ik wil een semi-statische website hebben. Imo is Wordpress daar ongeschikt voor (het kan wel, maar je doet het niet).

Nee, ik ben te eigenwijs om z'on standaard stuk software te gaan gebruiken. Ik vind het allemaal net niet prettig. Ik bouw zelf wel wat in elkaar. Dan hoef ik niet eens een CMS te bouwen ook, ik vind het zelf niet erg om in de database te rommelen wink.

Desktop: Intel i7 2600 @ 3,4 Ghz, 16 GB RAM,  11 TB (SSD+RAID6) voor Gentoo en Fedora, 1 TB voor Windows 7 Home Premium 64 bit English (zelfbouw)
Server: Intel Xeon E5506, 24 GB RAM, 2x 256 GB Samsung 840 Pro (LVM Mirrored LV) voor Proxmox (zelfbouw)

81 Laatst bewerkt door QzZRBNMdJdsCmwx (27 Aug 2011 23:29:43)

Alle hackers gebruiken Jekyll. Of als je helemaal hip bent Hakyll, maar Jekyll is een goede opstap en eenvoudiger.

(Jekyll is een static site generator, waarbij je je favoriete markup taal kunt gebruiken, inclusief Markdown.)

In cmsimple kun je veel bestaande wysiwyg editors inbouwen. Maar voor total control valt ook wat te zeggen. Er zijn gelukkig genoeg opties.

Dat is wel een goede idd Daniel. Op de website van LOSC Breda gebruiken we een vergelijkbare techniek. ASCIIDoc heet het, dacht ik, wat ze daar gebruiken.
Dat soort dingen zijn ook wel leuk om eens naar te kijken. Zorgt er ook voor dat het allemaal wat lichter wordt voor de webserver (voor z'on simpele site als mijn site ga ik geen tools als memcache ed inzetten tongue).

84

softbart schreef:
MrLeeJohn schreef:

Nou nog een keer een leuke update van je website, Mr C. Die is wel erg retro intussen wink

De meeste schoenmakers hebben gaten in de zolen.

Zou @MrLeeJohn ook schoenmaker zijn?  smile smile

groet,

Theo

Naar aanleiding van SSH vragen en opmerkingen was ik je site aan het uitpluizen.
De site is degelijk. Echter doordat er eigenlijk haast niets verandert kloppen soms de links niet meer. Je verwijst zelfs nog naar je oude (gratis) dns.org site naam.  wink
Dit doet uiteraard niets af aan de informatie. Echter.................................... Hij die zonder zonde is werpe de eerste steen.

groet,

Theo

85

MrLeeJohn schreef:

In cmsimple kun je veel bestaande wysiwyg editors inbouwen. Maar voor total control valt ook wat te zeggen. Er zijn gelukkig genoeg opties.

Het gaat ook niet om de software, hij geeft eigenlijk al aan zelf ongeschikt ervoor te zijn, doordat hij een controle freak is wink
Al moet ik eerlijk toegeven dat joomla mij ook zwaar op de maag ligt.

"As a NedLinux discussion grows longer, the probability of a flamewar involving alcohol, photography, or Apple approaches 1." - danieldk

86 Laatst bewerkt door 5Tgff##2699Jbv!!rrOn (28 Aug 2011 11:52:57)

Haaaaa jaaaa, daar heb je helemaal gelijk in, Theo. Ook niet goed te praten al die oude kapotte links. Verder verandert de site echt wel hoor. Er komen soms docjes bij. Zoals laatst over IPv6 en de EeePC. Maar je hebt zeker gelijk in die zin dat er behoorlijk wat 'gaten' te vinden op mijn site. Ik kan echter kiezen... oude docs weg halen of laten staan (in de hoop dat het toch zijn nut kan dienen). Misschien oude docs eens in een submenu 'oude docs' zetten. Ik heb nu iig een waarschuwing in het OSS-menu geplaats over verouderde documenten (thanks). Er zijn trouwens nog wel meer gaatjes te vinden.

De vergelijking gaat echter niet helemaal op met de schoenmaker. Ik ben geen systeembeheerder  (meer) of webmaster of zo. Ik ben inmiddels al een paar jaar ICT manager (beleid, advies, projecten en leiding geven) en verzet geen technisch uitvoerend werk. Mijn website en Linux/OSS zijn nu weer slechts hobby.

Verder is een 'steen gooien' ook wel iets anders dan iemand op een wat onvolkomenheden wijzen. Ik fakkel C niet tot aan de grond af of zo. Zou ook zeer onterecht zijn. Tijn kent me ook goed genoeg om te weten dat ik het slechts als goedbedoelde aanmoediging opper met zijn site.

Maar ik snap je punt.... en je hebt niet helemaal ongelijk....

Joomla bedoelde ik ook minder serieus, Pam. Ik heb ook ooit eens binnen een php-framework via vi een website atcomputing.nl)  bijgehouden. Gaat ook prima; en idd heerlijk die controle. En dan is Joomla heel erg veel 'overdone'. Maar CMimple bedoel ik serieus. De scripts en templates zijn goed te doorgronden en aan te passen.  Geen database. Op de editor na is het slechts een paar honderd Kb groot. Maar ider zijn meug he.

88

Vandaar dat ik ook zeg dat het niet aan de software ligt, zelfs al ken ik cmsimple alleen van naam.
Ik doe zelf veel met wordpress, en wat CT daarover te zeggen had slaat nergens op, dat is echt een uitspraak van een programmeer nerd (niet rottig bedoeld verder).

"As a NedLinux discussion grows longer, the probability of a flamewar involving alcohol, photography, or Apple approaches 1." - danieldk

Juh, ik weet dat Leon het goed bedoelde, de opmerking over m'n site. En ik weet ook dat er iets aan moet gebeuren. Alleen heb ik daar nooit zoveel zin in smile. Enne, dat CMSimple gebruik maakt van een database vind ik juist een nadeel wink. Een database is helemaal niet erg om te gebruiken, zeker niet bij simpele sites. Zoveel overhead heeft het allemaal niet. Om toch meerdere pagina's te hebben maakt CMSimple gebruik van, naar mijn mening, smerige trucs. De H1-tag om pagina's te scheiden, en vervolgens alles in 1 .html file zetten. Vind ik niet netjes.

@Pam: ik heb een keer naar Wordpress gekeken, als alternatief voor de website voor de modelspoor vereniging. Ik wilde ff iets van een fotoalbum plaatsen. Dat ging wel, maar elke foto kwam in een map /uploads/<jaar>/<maand>/<dag>/ terecht. Dat heb ik echt niet nodig als ik gewoon wat algemene foto's van een baan wil plaatsen. Dan is de datum van uploaden totaal irrelevant. Voor foto's van een beurs oid kan het wel nuttig zijn. Dus Wordpress vind ik het toch ook niet helemaal.

@Daniel: ik heb ff gekeken naar Jekyll en Hakyll, maar is dat niet ook vooral blogsoftware? Of heb ik te snel conclusies getrokken?

Als je slim blogt dan kun je dat heel goed als 'gewone' website gebruiken hoor. In wezen kunnen de verschillen heel klein zijn.

91

Cybertinus schreef:

@Pam: ik heb een keer naar Wordpress gekeken, als alternatief voor de website voor de modelspoor vereniging. Ik wilde ff iets van een fotoalbum plaatsen. Dat ging wel, maar elke foto kwam in een map /uploads/<jaar>/<maand>/<dag>/ terecht. Dat heb ik echt niet nodig als ik gewoon wat algemene foto's van een baan wil plaatsen. Dan is de datum van uploaden totaal irrelevant. Voor foto's van een beurs oid kan het wel nuttig zijn. Dus Wordpress vind ik het toch ook niet helemaal.

Ik gebruik voor mijn fotoalbum de nextgen gallery plugin, dat is maar één van de vele plugins voor wordpress.
Niet dat ik wordpress probeer te pushen, maar omdat je er best veel mee kunt, is het mij gewoon gelijk duidelijk dat je er nauwelijks wat mee hebt gedaan wink

92 Laatst bewerkt door QzZRBNMdJdsCmwx (28 Aug 2011 16:09:09)

Cybertinus schreef:

@Daniel: ik heb ff gekeken naar Jekyll en Hakyll, maar is dat niet ook vooral blogsoftware? Of heb ik te snel conclusies getrokken?

Ja, je hebt te snel conclusies getrokken. Ik gebruik het eigenlijk alleen voor statische pagina's, slechts 3 blog-posts smile.

Kijk eens naar wat van die Github repos met Jekyll en Hakyll sites.

Dit is bijvoorbeeld mijn website in Hakyll (ik ben kort geleden van Jekyll op Hakyll overgegaan):

https://github.com/danieldk/danieldk.gi … ree/hakyll

M'n oude Jekyll site staat hier:

https://github.com/danieldk/danieldk.github.com/

93

MrLeeJohn schreef:

Maar ik snap je punt.... en je hebt niet helemaal ongelijk....

Leon,
Ik had ook geen direct kritiek op je site, alleen op je kritiek. smile smile
Ik wou ook alleen maar laten zien hoe makkelijk dat er in sluipt.
[offtopic]
Kapotte links kom ik dagelijks tegen. Vooral in de fotografie. Ik fotografeer voor 99,9 % analoog en vooral met oudere camera's.
Helaas verdwijnen er steeds sites met analoge interesse. Ik denk ook door de leeftijd van de eigenaren.
[/offtopic]

groet,

Theo

94 Laatst bewerkt door 5Tgff##2699Jbv!!rrOn (29 Aug 2011 10:15:07)

softbart schreef:

Ik wou ook alleen maar laten zien hoe makkelijk dat er in sluipt.

Owww.... en meestal hou ik dat ook voor me hoor. Maar dit heb ik Mr C vaker verteld. Tis dus meer een lolletje of een klein speldeprikje geweest naar hem. Weet ook zeker dat hij dat weet. Maar voor anderen kan het dan net te spits lijken ja.

Verder heb ik op mijn site de docs een doorgespit. Actuele docs in het menu 'my docs'. Oudere docs met grotere risico's van dode links in een menu-onderdeel 'archief'. Extra stukje opbrengst voor mijn site..

Pamela schreef:

Ik gebruik voor mijn fotoalbum de nextgen gallery plugin, dat is maar één van de vele plugins voor wordpress.
Niet dat ik wordpress probeer te pushen, maar omdat je er best veel mee kunt, is het mij gewoon gelijk duidelijk dat je er nauwelijks wat mee hebt gedaan wink

Hmm, dat klinkt wel interessant. Ik moet inderdaad toegeven dat ik nog niet heel lang naar Wordpress gekeken heb, dus mijn conclussies kunnen zeker fout zijn wink. Ik had toen geen zin en tijd om alle opties uitgebreid te onderzoeken. Ik had ff snel wat CMSsen voor de modelspoorvereniging geïnstalleerd, en ben er een beetje mee gaan spelen, om CMSimple te gaan vervangen. Vanwege de ervaring die ik toen net op m'n werk opgedaan had, vond ik Drupal het interessantste.

Maar toen bood een clublid aan dat zijn zoon wel een website kon maken, want die heeft een webdevelopment bureau. Ik denk dat ik binnenkort maar weer eens naar wat opties ga kijken, want na een jaar heb ik nog geen website gezien. Het wordt gratis gedaan voor ons, dus ik heb niets te eisen, maar na een jaar moet een statische website met een CMS erachter (wat ze al kant en klaar hebben liggen) toch wel af kunnen zijn. Wordpress gaat ook maar weer op dat lijstje.

@Daniel. Dat zal ik binnenkort ook nog eens goed gaan bekijken dan. Het is wel een heel nieuwe manier van websites bouwen, moet ik zeggen. Ik moet ook nog ff leren omgaan met het concept erachter.

Pamela schreef:

Vandaar dat ik ook zeg dat het niet aan de software ligt, zelfs al ken ik cmsimple alleen van naam.
Ik doe zelf veel met wordpress, en wat CT daarover te zeggen had slaat nergens op, dat is echt een uitspraak van een programmeer nerd (niet rottig bedoeld verder).

Helaas heeft Wordpress niet echt een goede geschiedenis wat betreft veiligheid.

97

Het is altijd slim om web apps verder te beveiligen.
Het is tegenwoordig heel eenvoudig om wordpress + plugins up-to-date te houden en dit is een goed punt om te beginnen met beveiligen:
http://codex.wordpress.org/Hardening_WordPress
Er zijn hele boeken volgeschreven over allerlei wordpress onderwerpen, het is maar net hoever je ermee wilt gaan.