1

Onderwerp: FreeBSD en OpenOffice

Ik ben gisteren overgestapt van linux (Ubuntu 10.4) naar FreeBSD. Ik heb FreeBSD kunnen installeren. Ik begin iets te snappen van ports en dpkg_add, echter weet ik niet hoe het pakketje OpenOffice heet dat ik toe wil voegen met pkg_add. Ik heb al pkg_add -r openoffice.org geprobeerd en pkg_add -r ooo3 en pkg_add -r openoffice.org-3 maar niks doet het. Je snapt het al.... hoe weet ik hoe een pakketje heet ?

Re: FreeBSD en OpenOffice

Je zou hier kunnen kijken: http://www.freebsd.org/ports/searching.html. Daar kan je zoeken in de ports. Misschien is er ook al een pre-compiled versie van beschikbaar, dan kan je 'm pkg_adden.
Verder zou je ook op de FTP-server kunnen kijken: ftp://ftp.nl.freebsd.org/pub/FreeBSD/ports/packages/, daar staan alle files die met pkg_add worden geïnstalleerd.

3

Gefeliciteerd met je overstap.

Waarschijnlijk ben je beter af als je OpenOffice compileert uit de broncode van OOo nl: CVS bijvoorbeeld. Misschien weet iemand anders iets beters. Is het wel een goed idee om OpenOffice op BSD te willen draaien? Proberen kan altijd!

slackware .. de enige die linux aan linux over laat

Ik heb op OpenBSD OpenOffice.org 3.2 gedraaid, geïnstalleerd met pkg_add, en dat werkte prima. Misschien is het toch juist beter om te installeren vanuit FreeBSD ports, aangezien daarin ook FreeBSD specifieke patches inzitten, die misschien problemen verhelpen.
Als je OpenOffice.org wilt compileren, heb je wel aardig wat geduld nodig volgensmij.. Dat schijnt nogal lang te duren. Ik zou pkg_add gebruiken, maar dat is persoonlijk.

Bedankt. Dat is volgens mij wat ik zocht.

6 Laatst bewerkt door sverrips (01 Feb 2011 18:46:37)

cschutijser schreef:

Je zou hier kunnen kijken: http://www.freebsd.org/ports/searching.html. Daar kan je zoeken in de ports. Misschien is er ook al een pre-compiled versie van beschikbaar, dan kan je 'm pkg_adden.

Dat lijkt leuk, maar ik kom er niet verder mee. Als ik openoffice in typ, dan zijn er een aantal. Ik zie openoffice-3.3.0 staan. Dus doe ik pkg_add -r openoffice-3.3.0 Helaas..... niet gevonden ! Idem bij de anderen. Blijkbaar denk ik te ingewikkeld.

cschutijser schreef:

Verder zou je ook op de FTP-server kunnen kijken: ftp://ftp.nl.freebsd.org/pub/FreeBSD/ports/packages/, daar staan alle files die met pkg_add worden geïnstalleerd.

openoffice staat er niet tussen, dus dat wordt hem niet.

Ik heb het anders opgelost. Ik had op een externe schrijf nog FreeBSD Frenzy 1.3 staan met een toendertijd gedownloadde openoffice 3.2.1 pakket als .tbz extensie. Die heb ik met pkg_add openoffice....... gedraait. Ik moest nog wel wat andere pakketten downloaden met pkg_add -r o.a. cups-client en glitz en nog iets. Maar het werkt nu.

Kost wel even wat meer tijd om het onder de knie te krijgen, maar zo heb ik linux 13 jaar geleden ook geleerd (met alleen een command prompt, RedHat 5.1)

Okee dan! Tja, als hij niet in de directory 'packages' staat, dan is 'ie inderdaad niet te pkg_adden.
Je hebt een creatieve oplossing bedacht smile Leuk dat het werkt.
Veel plezier met FreeBSD! Hoewel ik het op dit moment nergens voor gebruik, vind ik het ook een erg leuk OS. Ook leuk om verschillen en/of overeenkomsten te zien met Linux. Ik heb er erg veel van geleerd.

Nog 1 vraagje. Wie helpt me aan een goede online (en recente) handleiding van FreeBSD ? Ik kan niet branden met Brasero. Ook niet met cdrecord, waarbij ik met kldload atapicam moest laden. Nu gaat het wel, maar het werkt net weer anders dan onder linux. Ik vind het allemaal wel logisch, maar het is wel effe zoeken (al heeft niemand beweerd dat het makkelijk was !). Echte moeilijkheden ben ik nog niet tegen gekomen.

Had je dit al gevonden? http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO885 … /handbook/
Dat is het FreeBSD handboek, waarin heel wat zaken beschreven worden. Zoals er staat, bovenaan die pagina, wordt er continu gewerkt aan dat handboek. Dus up to date zal het wel zijn.
Over het branden, heb je hier wat aan? http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO885 … g-cds.html

Dat handboek heeft mij heel erg geholpen met FreeBSD. Heel veel vragen die ik had, staan daarin goed gedocumenteerd.

10

Waarom probeer je niet LibreOffice? Wordt beter onderhouden dan OpenOffice. Ondanks dat een installatie lang kan duren, zou ik bovendien de ports gebruiken ipv packages. De packages zijn niet altijd even recent, de portstree wel.

Omdat dit begin 2011 is geschreven?

12

Dit is De site voor info over FreeBSD ports:
www.freshports.org

13

danieldk schreef:

Omdat dit begin 2011 is geschreven?

Hmm sorry niet gezien.