1

Onderwerp: Kickstart Centos 6.x vanuit USB installatie op sda

Hoe kan ik een 'gekickstarte' centos 6 installatie vanuit USB forceren om op de eerste harddisk die hij tegenkomt te installeren?

Het doel is een centos 6 installatie uit te voeren vanuit een bootable USB en zonder promt de boel te installeren op de eerste de beste harddisk die hij tegenkomt?

Ik doe dat nu zo:

bootloader --location=mbr
clearpart --drives=sda --all --initlabel
part swap --size=1024 --ondisk=sda
part / --fstype ext4 --size=8192 --ondisk=sda
part /var --fstype ext4 --size=100 --grow --ondisk=sda

maar dat heeft helaas tot gevolg dat hij gaat proberen op de USB stick te installeren omdat die gezien wordt als eerste sda device. Vanuit een USB CD-rom speler gaat het prima, maar die wordt dan ook niet gezien als beschrijfbaar device.

Mvg,

Michel

2

Re: Kickstart Centos 6.x vanuit USB installatie op sda

usb stick readonly maken?

Help mee om KDE 5 in het Nederlands te vertalen!!

Leuk geprobeerd maar dat werkt natuurlijk niet wink

Als usb sda is dan is de eerste hd toch sdb ?

groet,

Theo

5

Klopt!
Daar loopt het dus mis.

Vraag me overigens wel af waarom een usb-cdrom niet wordt gezien als sda, en een usb-stick wel.
Maar dat terzijde..

6 Laatst bewerkt door Media Labs (21 Sep 2013 10:03:38)

Dat vraag ik me ook af, maar het is helaas zo.

Ik kan natuurlijk het script aanpassen naar sdb, uiteindelijk is het resultaat (na installatie en reboot zonder de stick) hetzelfde. 3 partities sda1, sda2 en sda3, maar het grote nadeel is dat als iemand dan besluit wel vanaf CD te installeren, sdb niet bestaat en het script dus faalt. De installatie-image is dan dus niet universeel inzetbaar.

7

Ik heb hier niet echt verstand van, maar kan je in het script er niet voor zorgen, dat hij de usb stick negeert als installatie medium ?

Computer games don't affect kids.  I mean if computer games had affected us as kids, we would all be running around in a darkened room, munching pills and listen to repetitive music.

8

of dat het script eerst nagaat of het vanaf usb start of vanaf een cdrom, en gebaseerd op die conditie bepaalt of de installatie op sda of sdb zal moeten komen.

Na drie minuten Googlen vond ik dit:

http://www.oscarc.net/blog/2009/04/kick … usb-drive/

En dat lijkt me de beste oplossing, zolang kickstart zelf geen opties heeft om removable drives uit te sluiten. Een uitgebreidere variant:

http://www.redhat.com/archives/kickstar … 00014.html

Rinse schreef:

Vraag me overigens wel af waarom een usb-cdrom niet wordt gezien als sda, en een usb-stick wel.
Maar dat terzijde..

Is de eerste CD/DVD-ROM niet /dev/sr0, waarbij er een symlink van /dev/cdrom naar /dev/sr0 gemaakt wordt?

Jouw google skills zijn duidelijk beter dan die van mij wink

Ik denk dat het hier mee moet gaan lukken.

Hartelijk dank!