1

Onderwerp: Python 3.3 installatie op NetBSD 6.1.2

Ik ben een NetBSD nieuweling en wil ervaring opdoen met Python (en Ruby) onder Unix.

Heb NetBSD 6.1.2 geinstalleerd naast Windows 7, dual boot via EasyBCD.

Middels pkg_add is het me gelukt om Python 3.3 toe te voegen.
pkg_list laat zien dat Python aanwezig is.
en /usr/pkg/lib bevat python3.3 directory, met hierin een config-3.3 directory met een install-sh script

hoe nu verder?
heb ik nu een complete python installatie? en waar is de python compiler?
of moet er nog iets geinstalleerd worden?
de ./install-sh zegt directory missing, en ook ./install-sh mypy geeft dezelfde melding

Re: Python 3.3 installatie op NetBSD 6.1.2

Python is een interpreter.

Waarschijnlijk heeft de executable een suffix. Dus iets als python-3.3 of python3.3.

3 Laatst bewerkt door jovo (22 Dec 2013 23:10:25)

Ik zal je iets verder helpen

Maak via een teksteditor (vim, emacs of wat dan ook) een bestand hello met de volgende inhoud

#! /usr/bin/env python3

print("Hello, world!");

voer het commando

chmod +x hello

uit en daarna

./hello

Gefeliciteerd. Je hebt je eerste Python-programma geschreven!

Overigens, als ik jou was, zou ik een boek kopen over Python. Als Engels geen probleem is kan ik je Learning Python van O'Reilly aanraden of wellicht Python for Dummies. Het Computercollectief (www.comcol.nl) kan je wellicht verder helpen.

Ook hier geldt: leer eerst lopen voordat je gaat rennen.

Old programmers never die: they just jump to a new address
Kubuntu 16.02 LTS, Compaq CQ61 met Linux Mint 18, een Galaxy Tab 10.1 met Android Ice Cream en een Raspberry PI met raspian
http://www.volkerskrant.nl

4

tja gewoon python intypen werkt niet, maar ik had de python repl verwacht, net zoals onder windows, en dat werkt wel als volgt:
$ cd /usr/pkg/bin
$ ./python3.3
print("hoi")

met vi heb ik een hallo.py gemaakt met daarin de #! /usr/bin/env python3.3
en dat werkt

bedankt voor het sturen in de goede richting

nu nog path aanpassen zodat ik vanuit m'n home python kan starten

python heeft een eigen editor, hoe start ik die?

ik heb geprobeerd om emacs te installeren, middels pkg_add emacs24 maar dit resulteerd in een ftpdownload van allerlei packages behalve emacs zelf

is het niet handiger om eerst de emacs package te ftp'en en dan te installeren?

wal schreef:

ik heb geprobeerd om emacs te installeren, middels pkg_add emacs24 maar dit resulteerd in een ftpdownload van allerlei packages behalve emacs zelf

is het niet handiger om eerst de emacs package te ftp'en en dan te installeren?

emacs is naast een editor een half besturingssysteem. Waarschijnlijk heeft emacs veel dependencies die eerst geinstalleerd moeten worden. Het kan al helpen om (als dat bestaat) een emacs variant te installeren die niet met X11 is gecompileerd.

Op mijn OpenBSD-systeem heb ik de keuze uit o.a. de "gtk2", "gtk3" en "no_x11" flavors (zo heet dat in OpenBSD). De no_x11 flavor zou dan 't minst bloated moeten zijn.

Dus probeer dat eens.

Maar hoezo NetBSD? Dat is toch een veel grotere stap dan een Linux systeem wink.

Die IDE/editor die je misschien zoekt is idle:

http://docs.python.org/2/library/idle.html

Op mijn machine start ik die gewoon op met het commando 'idle', bij jou waarschijnlijk 'idle3.3'.

Overigens heeft JetBrains nu ook een open source versie van PyCharm, wat snel aan populariteit lijkt te winnen:

http://www.jetbrains.com/pycharm/

7

bedankt voor de reacties

ik beperk me dan maar tot vi, emcas komt later wel, plus een goed excuus om vi te leren, en is ook std aanwezig op elk Unix systeem

pycharm gebruikte ik onder windows, werkt erg snel, maar nu wil ik unix leren, en python onder unix

heb opensuse en ubuntu wel eens geprobeerd maar dat leek te veel op windows, na elke keer opstarten worden er updates geinstalleerd voor apps die ik niet gebruik

8 Laatst bewerkt door QzZRBNMdJdsCmwx (25 Dec 2013 20:06:36)

Klinkt als een goede motivatie! Veel plezier in ieder geval met het leren van Python smile.

vi/vim is natuurlijk de beste keuze icon_twisted (zoals iedereen stiekem weet).