1 Laatst bewerkt door MeneerJansen (25 Aug 2014 15:33:46)

Onderwerp: Waar gebruiken jullie je Raspberry Pi voor?

Ik denk dat veel mensen hier wel weten wat een Raspberry Pi is. Als je je wilt inlezen staan hier onder een paar links:

Een R. Pi is een klein moederbordje met aansluitingen voor een TV en USB apparatuur en zit een netwerkkaart er op. Je kunt 'm gebruiken als server (weinig stroom) of als Mulitimedia Center (met de Linux distro RaspBMC bijvoorbbeeld). Allerlei spulletjes er voor kun je apart kopen zoals een behuizing, USB draadloze netwerkkaart etc. Zij bijvoorbeeld DealExtreme (link). Het is een klein hobbycomputertje. Als je heimwee hebt naar de tijd dat hobby-en aan computers nog gebruikelijk was dan is dit misschien een leuke gadget voor je. 

Waar gebruiken jullie je Pi voor en waarom zou je er een willen hebben?  smile

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

2

Re: Waar gebruiken jullie je Raspberry Pi voor?

Ik heb geen Pi maar een CubiBoard.. en net zoals bij de meeste gelukkige bezitters van een Pi wordt de cubi voornamelijk gebruikt voor het opvangen van stof. icon_redface

Pascal's Blobfree Homepage
Een dag geen NedLinux is een dag niet geleefd

3

Ik gebruik hem nu als stofhapper
net als mijn arduino

Linux is niet moeilijk, lezen wel.
"Luiheid is de motor van innovatie"
waarom begint maandag altijd 1 dag te vroeg?

4

pascal schreef:

Ik heb geen Pi maar een CubiBoard.. en net zoals bij de meeste gelukkige bezitters van een Pi wordt de cubi voornamelijk gebruikt voor het opvangen van stof. icon_redface

Hoe kan je in mijn kamer kijken? smile
Heb een maand geleden een R PI gekocht. Ben aan het kijken wat ik er mee kan doen.
Wil misschien gaan gebruiken als aansturing voor een informatie scherm. Tijd terug in HTML wat geschreven dit draait nu op een Netbook die op een TV scherm aangesloten is. Kijk naar Pidora met browser. Achter op de TV zit een USB aansluiting voor de stroom. Netwerk kabel ligt er al. We hebben dan weer wat plek in een kast (ligt nu de netbook) omdat de PI achter het scherm kan.
Misschien ook nog leuke dingetjes voor thuis maar dat weet ik nog niet. Eerst eens als media center of zo.
Wat ga jij er mee doen MeneerJansen?

Heb voornamelijk OpenSuSE 13.2 maak af en toe een uitstapje naar naar ander distro's ter lering en vermaak. Dan nog maar wat levens motto's;
                Geen geklaag morgen is het weer vandaag.
                Leer elke dag iets nieuws.
                Zonder luiheid geen vooruitgang.

5 Laatst bewerkt door MeneerJansen (24 Aug 2014 15:47:45)

Duckman schreef:

Ook ik schaam mij een beetje. icon_redface  Hij ligt al een tijd in een doos. Ik wil 'm gaan gebruiken als Mediacenter en als servertje (kan ik overal in NL mijn documenten inzien o.i.d.). Ik moet alleen nog even de tijd nemen om 'm naar wens te configureren. En dat vind ik wat lastig vanaf een TV. Ik heb (alweer) een aantal extra onderdelen besteld bij DX in de hoop dat ik 'm aan kan sluiten op een monitor.

Verder zie ik een beetje op tegen het installeren v/d draadloze USB netwerkkaart die ik heb want ik schijn er een te hebben die een driver (kernel module) nodig heeft die nog steeds niet in de Linux kernel zit. En RaspBMC (= XBMC media center Linux disto voor een R. Pi) is een distro zonder GUI voor Linux: deze draait louter XBMC. En RaspBMC schijnt weer de enige distro te zijn die de grafische hardware versnelling die je nodig hebt voor films ondersteunt.

Tja... Hobbyen he. wink

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

P.S. Ik wil een USB hub voor de Pi die meer vermogen heeft (P = V *I) dan de Pi. Want ik wil een externe USB harddisk er op aansluiten. En het geringe vermogen naar de gele tulpstekker (RCA, composite video) voor mijn TV zorgt voor een matig beeld (ik heb nog een oude TV zonder HDMI). Hebben jullie een USB hub voor de Pi gevonden die "extra" vermogen uit het stopcontact haalt?

Mijn Pi vangt ook stof. Wou er nog eens een Bittorrent Sync server van maken, maar de CPU is zwak en het heeft alleen USB 2, wat niet echt handig is voor externe opslag.

8

MeneerJansen schreef:
Duckman schreef:

Ook ik schaam mij een beetje. icon_redface  Hij ligt al een tijd in een doos. Ik wil 'm gaan gebruiken als Mediacenter en als servertje (kan ik overal in NL mijn documenten inzien o.i.d.). Ik moet alleen nog even de tijd nemen om 'm naar wens te configureren. En dat vind ik wat lastig vanaf een TV. Ik heb (alweer) een aantal extra onderdelen besteld bij DX in de hoop dat ik 'm aan kan sluiten op een monitor.

Verder zie ik een beetje op tegen het installeren v/d draadloze USB netwerkkaart die ik heb want ik schijn er een te hebben die een driver (kernel module) nodig heeft die nog steeds niet in de Linux kernel zit. En RaspBMC (= XBMC media center Linux disto voor een R. Pi) is een distro zonder GUI voor Linux: deze draait louter XBMC. En RaspBMC schijnt weer de enige distro te zijn die de grafische hardware versnelling die je nodig hebt voor films ondersteunt.

Tja... Hobbyen he. wink

Ik heb HDMI op mijn monitor. PC  zit nog op de VGA kan dus switchen tussen PC en PI heb dan wel twee toetsenborden en muizen op mijn bureau, dat is minder smile.
Ooit een keer een SITECOM USB wifi adapter gekocht (zo'n klein dingetje) die hebt ik er in gepropt (werk het dan werkt het anders jammer). Maar die ging gelijk goed, toen ik hem had gekocht krijg het hem niet werkend. Dus gewoon proberen misschien heb je geluk smile

Heb voornamelijk OpenSuSE 13.2 maak af en toe een uitstapje naar naar ander distro's ter lering en vermaak. Dan nog maar wat levens motto's;
                Geen geklaag morgen is het weer vandaag.
                Leer elke dag iets nieuws.
                Zonder luiheid geen vooruitgang.

9 Laatst bewerkt door Joris (24 Aug 2014 16:58:13)

Hij wordt gebruikt met openElec als een mediaserver die haar data van de nas haalt.
In het begin problemen gehad dat hij de SD-kaart niet meer kon vinden, maar dit was opgelost door een pinnetje wat omhoog te wippen. Heerlijke oplossing vooral dat de afstandsbediening van de tv ook openElec kan bedienen.

openElec met een nas met daarop sickbeard is echt geniaal.

Oorspronkelijk doel was om deze Pi als kleine servertje te gebruiken. Nu hij perfect draait en moeders de vrouw het ook fijn vindt wordt dat hem niet meer.
Misschien ooit een tweede kleine computer om in te richten als VPN-server. Maar misschien dat een wireless router met openWRT ook wel kan wat ik wil. Eerst concrete plannen dan pas materiaal aanschaffen. Ik heb genoeg af te stoffen. wink

IF not THEN toch

10

Hij wordt gebruikt voor voor radio en tv. Hij draait XMBC. Op mijn tv kan ik alleen uitzending gemist van 2 dagen terug ontvangen. Via XMBC heb ik toegang tot oudere programma's.
Ik wil nu een tweede kopen voor het opzetten van een eigen cloud.
Op mijn desktop kan ik onder opensuse 13.1 apache2 niet werkend krijgen, dus ook owncloud niet, vandaar de raspberry PI.

Jacques

11

ik heb er XBMC op gehad maar    dat      was   zooooooo    traaaaaggg

12

Rinus schreef:

ik heb er XBMC op gehad maar    dat      was   zooooooo    traaaaaggg

De openElec-versie is geoptimaliseerd voor de Pi, daar draait hij lekker soepel op.
Mits je geen gebruik maakt van een zware skin.

IF not THEN toch

13 Laatst bewerkt door Rinus (24 Aug 2014 21:12:44)

Joris schreef:

De openElec-versie is geoptimaliseerd voor de Pi, daar draait hij lekker soepel op.

nou die had ik
Rete traag, waarschijnlijk omdat ik er een wireless keyboard aan heb.

14

Nu wat ik graag met mijn Cubi wil maken (zodra ik de boel weer oppak) zijn twee dingen

- Mijn eigen SDR projectje erop draaiend krijgen
SDR is wellicht niet bij iedereen bekend, het staat voor SoftWareDefined radio en is een techniek om zo veel mogelijk elektronica uit een radio verbinding (in de breedste zin van het woord) te vervangen door software.
Denk daarbij aan alle digitale radio verbindingen als je GSM, DigitaleTV en Radio en nog veel meer.

- FlightRadar... ooit eens aan een eigen implementatie begonnen. ontvangertjes gebouwd en zo
maar ja door persoonlijke omstandigheden ligt zo'n beetje al mijn hobbie werk al bijna twee jaar stil ;(

15

Rinus schreef:
Joris schreef:

nou die had ik
Rete traag, waarschijnlijk omdat ik er een wireless keyboard aan heb.

De nieuwe openElec (4) is een stuk sneller dan de 3. Betere optimalisatie.

Er zijn aardig wat problemen bekend met usb-muizen en -toetsenborden. Heel jammer dat je op dit punt merkt dat de Pi leuk is maar wel klein en goedkoop.

IF not THEN toch

16

Ik ook RaspBMC. Klein SDkaartje voor het OS en de applicatie. De films staan op mijn server, die ik (NFS) mount via wired netwerk op de RPi.
Kan probleemloos HDfilms afspelen erop. Geen last van traagheid.

17

r.b. schreef:

Ik ook RaspBMC. Klein SDkaartje voor het OS en de applicatie. De films staan op mijn server, die ik (NFS) mount via wired netwerk op de RPi.
Kan probleemloos HDfilms afspelen erop. Geen last van traagheid.

Dat kan de Pi perfect, HDMI naar buiten stuwen. Rekenkracht is moeilijk. Daar merk ik hapering in.

Overigens kan met WiFi HD-films ook perfect. Je moet rekening houden dat Wireless (op het moment) half-duplex is. Van de 54Mbit op een g-band houd je 27 effectief over op de goedkope huis-, tuin- en keukenspul. Een HD film past hier net in.
Gaat een deelnemer op het draadloos netwerk actief worden, dan gaat je stream haperen.

Ik lees in verslagen van gebruikers dat NFS ook een stuk soepeler werkt dan het SMB-protocol.

Als je server sterk genoeg is voor Plex, dan is dit ook een ideale oplossing. Helaas is een doorsnee nas voorzien van een arm-processor die ver onder de eisen zit van Plex.

IF not THEN toch

18 Laatst bewerkt door Folkert van der Beek (29 Aug 2014 23:57:56)

Ik gebruik de Raspberry Pi ook als mediacentre met Xbian. Voorheen gebruikte ik Openelec, maar daar was niet eenvoudig andere software aan toe te voegen. Daarna gebruikte ik RaspBMC, dat apt-get aan boord heeft. Nu gebruik ik Xbian, dat als voordeel heeft dat het een rolling release kent en nog meer op een gewone debianinstallatie lijkt. Soms speelt mijn dochtertje er ook een spelletje op (supertux en frozen bubble), dus hij wordt zelfs als spelcomputer gebruikt.

[edit]Aangpast omdat ik bij nader inzien geen RaspBMC, maar Xbian gebruik. Dat was ik alweer vergeten[/edit]

19

Op het moment werkt mijn pi als media center, met openelec. heb in het verleden wat andere dingen er mee gedaan, maar de cpu is in veel gevallen toch een beperkende factor. Binnenkort gaat deze Rpi samen met een arduino ingezet worden als vluchtcontroller voor een quadkopter, op dat moment zal ik een iets krachtiger mini pctje halen voor m'n media center :-)

1+1=3

spam: admin@glgaming.com

20 Laatst bewerkt door Sillynder (30 Aug 2014 14:17:35)

Er ligt (ook hier ja) nog een RPi model B stof te happen. Leuk apparaatje, maar te weinig rekenkracht voor wat ik er mee wil doen. Iemand die er een leuk doel voor heeft mag 'm gratis hebben (inclusief 4GB en 8GB SD-kaartje en behuizing).

Edit: de RPi is gereserveerd voor r.b.

21

@Sillynder: ik houd me er graag voor aanbevolen! Ik verhuis binnenkort en dan zal ik wat met home-automation willen gaan spelen...

22

Heb sinds kort een Raspberry Pi B+ met een infrarood cameramodule. Deze wordt geschikt gemaakt om als babyfoon te dienen. Misschien moet ik zeggen 'babycam', want het gaat natuurlijk om het beeld.
Het idee is om via de TV of een computerschermpje de baby te kunnen monitoren. Dankzij de Pi Noir camera module ben je maar weinig omgevingslicht (of infrarood belichting) nodig om toch nog beeld te hebben.

The soul can not be replaced by software, but software can certainly contain soul. // Jongste aanwinst : AMD64 Systeem
QED

23

Kijk kijk.. binnen de pi wereld is dat nog redelijk inovatief wink

24

Natuurlijk is dat ook wel eens eerder gedaan, maar het is een goed excuus om een Pi te kunnen aanschaffen. ;-)
De Pi B+ met infrarood camera module is goedkoper dan de goedkopere baby-monitoren terwijl de beeldkwaliteit stukken beter is. Daarnaast is een Pi natuurlijk flexibeler en veelzijdiger.

The soul can not be replaced by software, but software can certainly contain soul. // Jongste aanwinst : AMD64 Systeem
QED

Ik hebt er net een besteld. Ik wil hem aan mijn tv hangen, youtube, film, dat soort dingen.

Ik las dat iemand RaspBMC gebruikt. Kan het tegenwoordig ook met een andere distro. M.a.w. welke distro te gebruiken?

Pit

Ubuntu server op de server.
1 Ubuntu op desktop 1 Mint op desktop
1 AntiX desktop
1 MAC op pc