Onderwerp: Hulp gezocht; installeren van linux

Geachte allen,

Hierbij wend ik me tot u voor hulp bij het installeren van een Linux os op mijn laptop (een asus zenbook ux32vd).

Omdat ik met windows op den duur altijd last krijg van een trage en vast lopende laptop, wil ik graag eens een linux os proberen om de mogelijkheden te ontdekken en hiermee ervaring op te doen.

Meerdere malen heb ik geprobeerd om een linux os (Zorin os en Linux mint) te installeren, maar omdat ik steeds tegen problemen oploop waar ik zelf niet uitkom, ontvang ik graag hulp van een expert (eventueel tegen een vergoeding).

Zo zou het fijn zijn als de volledige hardware ondersteund kan worden en oververhitting/verminderde accuduur kan worden voorkomen. Na wat onderzoek te hebben gedaan, gaat mijn voorkeur uit naar elementary os of linux mint. Ik heb hierbij gekozen voor wat in mijn beleving een intuitief en “mooie” ui heeft. Of ik hiermee en op deze wijze een goede keuze maak, is natuurlijk maar de vraag. Ik ben geen expert of ervaringsdeskundige, dus iedere vorm van feedback/hulp is welkom.

Bij voorbaat dank!

2

Re: Hulp gezocht; installeren van linux

Ik kan je een lightweight distro aanbevelen, zoals Lubuntu.
Daar heb ik zelf namelijk goede ervaringen mee. Ik had namelijk dezelfde soort problematiek als jij. Een oudere laptop met Windows Vista. Die moest ik gewoon aanduwen.
Maar met Windows eraf en Lubuntu erop heb ik gewoon een redelijk werkende klapdoos. Alle hardware wordt goed ondersteund, tot en met de WIFI.

Open Suse 13.2
KDE 4.14.9
Linux 3.16.7-24

3

George,
Natuurlijk wel handig om even aan te geven waar je woont en waar je aldus assistentie wil hebben.
En dan even afwachten natuurlijk want wij hebben bv geen 'filiaal' op Schiermonnikoog wink

Pascal's Blobfree Homepage
Een dag geen NedLinux is een dag niet geleefd

Hallo Ruben dank je wel voor je advies; mijn zenbook heeft nog niet echt verouderde hardware, vandaar dat mijn voorkeur uitgaat naar elementary of mint.

Hallo Pascal,

Ik verblijf in regio Nijmegen, maar ben bereid om wel wat te reizen om de juiste hulp te kunnen ontvangen wink

MvG

5 Laatst bewerkt door MeneerJansen (14 Oct 2014 12:54:42)

georgepromo schreef:

oververhitting/verminderde accuduur kan worden voorkomen

Ik denk dat u te veel verwacht van Linux. Accuduur en oververhitting zijn hardware eigenschappen. Dit wordt niet opgelost door een besturingssysteem.

Verder is Linux echt een besturingssysteem dat je door middel van oefenen, oefenen, en nog eens oefenen onder de knie moet krijgen. Het overkomen van problemen bij de installatie bereid iemand daar (onbedoeld) op voor. Voor mensen die "computers" niet als hobby zien en er geen ervaring mee hebben is Linux naar mijn mening niet zo geschikt. Windows ook niet, maar daar heb je soms nog wel eens recht op ondersteuning voor als je bijvoorbeeld je computer bij Dell kocht en koos voor een jaar recht op helpdesk ondersteuning. Windows (en MacOS) zit ook vaak voorgeinstalleerd, dus als iets niet meteen werkt dan kan iemand nog terug naar de winkel.

Ik zeg altijd: als het sleutelen aan auto's je hobby is dan ben je altijd goedkoop uit. Het zelfde geldt voor computers. Als het niet je hobby is dan ben je meestal gedwongen om veel geld aan uit te geven aan een kant en klaar product (Windows, Apple). Dat laatste is Linux niet en zal het ook nooit worden.

Sorry voor de negativiteit, en toch veel succes gewenst met computeren. smile

P.S. Linux schijnt best lekker te werken met deze laptop, zie deze link van Ubuntu.

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

Bedankt voor jullie inzichten en advies!

7 Laatst bewerkt door Reza Linux (15 Oct 2014 10:32:07)

Beste George,

Linux is gelukkig al lang niet meer voorbestemd voor hobbyisten, techneuten, enz.
Het is alleen anders dan Windows.
Goede voorbereiding(basiskennis) bij installatie is nodig en dat is bij Windows ook!
Je kunt het verder zo eenvoudig/moeilijk maken als je zelf wilt.

Vragen, of hulp nodig?
Ik zie reacties tegemoet!

Reza

Beste Reza,

Bedankt voor je antwoord.
Ik heb tot dusver verschillende distro's werkend gekregen op mijn laptop, ik loop vooral vast op het configureren en met name het verminderen van de warmte productie en stroomverbruik. Verder lijken de voor mij meest essentiele onderdelen goed te werken.

Mocht je tips hebben voor deze punten, dan hoor ik dat graag.

Met vriendelijke groet,
George

georgepromo schreef:

[...] ik loop vooral vast op het configureren en met name het verminderen van de warmte productie en stroomverbruik.

Als je laptop sneller warm wordt dan onder Windows en het is een redelijk nieuwe laptop (zoals bij jou) dan klopt er iets niet. Oude laptops kunnen vaak de zware desktop onmgevingen/GUI's niet aan en worden daarom warm. Zou bij een nieuwe laptop niet zo moeten zijn. Weet je zeker dat je laptop warmer wordt dan onder Windows? Het zou nl. ook gewoon aan de hardware kunnen liggen. Sommige laptops worden gewoon erg warm...

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

10 Laatst bewerkt door Reza Linux (16 Oct 2014 15:14:51)

De ASUS Zenbook Prime UX32VD lijkt met verschillende processors geleverd te worden, welke heeft u?
Veel warmte ontstaat als de koelluchtstroom niet goed is. Zijn de ventilatieopeningen(ook onderkant) goed vrij?
Wat is de accuduur?

Een lichtere Linux-distributie geeft minder stroomverbruik en warmte.
Zware toepassingen (en tegelijk) kosten meer stroom en geven meer warmte. 

Het is uit te zoeken of er nog optimalisatie-mogelijkheden zijn, als u een voorkeur Linux distributie opgeeft. 

Hier een review: http://tweakers.net/productreview/68302 … 4002h.html

Met vriendelijke groet,

Reza

Beste Meneer Jansen,

Bedankt voor uw inzichten.
Het betreft de volgende specificaties:

Processor: Intel Core i5-3317U
Mainboard:Intel HM76 (Panther Point)
Memory: 4 GB
Graphics adapter: NVIDIA GeForce GT 620M - 1024 MB
Display: 13.3 inch 16:9, 1920x1080 pixel, IPS, CMN1343, glossy: no
Harddisk: Hitachi Travelstar 500 GB + 24 GB SSD Cache

Bij windows wordt de laptop lang niet zo warm als wanneer ik bijvoorbeeld zorin of Linux mint gebruik.
Verder worden alle (GUI)animaties vloeiend vertoond en starten programma's snel en zonder problemen op (significant sneller in vergelijking tot windows).
Nogmaals; ik ervaar alleen nadelen met betrekking tot warmte ontwikkeling en accuduur.

Met vriendelijke groet,
George

Dank voor de uitgebreide informatie!

Intel Core i5-3317U is volgens de gegevens die ik heb, een zuinige processor.

Normaal gesproken vergt Linux minder van de hardware dan Windows.
Wellicht dat zonder fijnafstemming, Windows en Intel juist gunstiger uitvallen w.b.t. warmte en energie-gebruik.

Ik zal uitzoeken welke mogelijkheden er zijn voor Zorin OS of Linux Mint.
Standaard, kan bijvoorbeeld de swapwaarde verlaagd worden en moet bij SSD's op 1 gezet worden, ivm snel defect raken door te veel schrijfacties.

Met vriendelijke groet,

Reza

Beste Reza,

Bedankt voor je inzet!

Ik heb zelf het één en ander uitgezocht; Jupiter en Linrunner TLP zouden het stroomverbruik en warmte producten verlagen.
iemand ervaringen hiermee?

Met vriendelijke groet,
George

14 Laatst bewerkt door Reza Linux (04 Dec 2014 21:06:10)

Excuses, ik kom er niet aan toe.

Dit heb ik gevonden; waarin Linrunner TLP wordt aangehaald om stroomverbruik en warmte-productie te verlagen.
http://www.hecticgeek.com/2014/06/linux … on-review/

Met vriendelijke groet, Reza