1

Onderwerp: Devolo - wifi overal ????

Hallo,

Om overal in huis Wifi te hebben, is dit een mooie oplossing:
http://www.devolo.com/nl/Producten/dLAN … etwork-Kit

Graag jullie mening.

Mijn laptop:
MSI GE70-2PE*Quad core Intel Core i7-4710HQ*Kingston 16 GB RAM*Intel 4th Gen. Integr. GPU/NVidia GeForce GTX860M*Qualcomm Atheros Killer E2200/Intel Wireless 3160

Persoonlijke Linux Mint site

2

Re: Devolo - wifi overal ????

Het is Ethernet via het stroomnet. Ik gebruik het om de internet-verbinding van de meterkast naar de eerste en tweede verdieping te brengen.
Ik weet dat er mensen zijn die dit een slechte oplossing vinden maar hier werkt het uitstekend.

Old programmers never die: they just jump to a new address
Kubuntu 16.02 LTS, Compaq CQ61 met Linux Mint 18, een Galaxy Tab 10.1 met Android Ice Cream en een Raspberry PI met raspian
http://www.volkerskrant.nl

3

Hele mooie oplossing.
Houd er rekening mee dat repeaters meestal een kant op kunnen. Je houdt de helft van je theoretische WiFi-snelheid over.
Stel je hebt 54MB/s WiFi. Dat is practisch,normaal netwerkgebrui,  al 27MB/s omdat WiFi half-duplex is ivm eigenschappen radio.
Daar blijft nog maar 13 MB/s over.

Het loont de moeite om goed te kijken hoe goed een repeater echt is.

IF not THEN toch

4

Het is in dit geval geen repeater, maar een lan-netwerk via het electriciteitsnet met accesspoints voor wifi.

Help mee om KDE 5 in het Nederlands te vertalen!!

5 Laatst bewerkt door Joris (14 Dec 2014 13:10:03)

Het is wel een repeater, maar geen WiFi-repeater.
Een keer delen door twee.

Maar ook hier blijft de snelheid lager dan wat je met een WiFi-ap hebt.

IF not THEN toch

Wij gebruiken ook powerline om snelle Wifi te hebben. We gebruiken 500 MBit/s adapters. Dat halen we bij lange na niet (eerder ~100 MBit). Maar een stuk beter dan met Wifi smile.

7

Beter dan eender welke WiFi-repeater: voor de verbinding gebruikt devolo het interne stroomnet. Deze is stabiel en snel. Zo heeft men aan elk stopcontact waarin men een dLAN® 500 WiFi-adapter steekt, direct de volle bandbreedte ter beschikking, in tegenstelling met een WiFi-repeater.

Tja, wat is het nu, volle bandbreedte of de helft?

8

Volgens de video lijkt het er op dat je een apart Devolo Wifi netwerk krijgt. Dus het staat volgens mij geheel los van een ander Wifi-netwerk. Dat hoeft er volgens mij niet eens te zijn. Wat er gebeurt als je meerdere adapters gaat gebruiken is mij niet duidelijk.

Kubuntu 16.02 LTS, Compaq CQ61 met Linux Mint 18, een Galaxy Tab 10.1 met Android Ice Cream en een Raspberry PI met raspian

9

Dat was dus ook wat ik bedacht. Het is een eluke oplossing om overal wifi te hebben in je huis. Je gebruikt jouw electra netwerk als "intern bekabeld netwerk" om dan vervolgens, via dat Devolo systeem, er een wifi netwerk van te maken.

Nu heb ik al een ethernet/wifi router staan dus het kan dan gaan conflicteren met elkaar? Of moet het wel los van elkaar gezien worden als 2 aparte netwerken?

Dat de verbinding snel is en stabiel kan ik beamen. Ik heb 1 pc aangesloten via een Devolo netwerk adapter (wel met ethernet kabel) en heb geen problemen ondervonden tot nu toe. Maar omdat we thuis met emerdere apparaten zitten in diverse kamers lijkt me deze oplossing van Devolo wel ideaal om overal wifi te hebben.

Dat de snelheid niet helemaal gehaald wordt vind ik niet erg en btw. wordt met die snelheden niet de bandbreedte van de aansluiting bedoeld??? Maw. een snelheid van 500 MB/s wil dat niet meer zeggen dan dat je met de verbinding die je hebt max. 500 MB per seconde kan binnenhalen. Snelheid van je verbinding is mijn inziens een andere factor die door andere variabelen bepaald wordt zoals: drukte op de server, bandbreedte van de andere servers, etc. Als ik een bestand binnenhaal van 100 MB, dan zal ik dit nooit doen met de volledige bandbreedte van mijn internet verbinding (90 MB/s)... Want dan zou ik dat bestand van 100 MB binnen 1 seconde binnen moeten hebben en dat is dus echt niet zo.

Maar dat is een discussie die een andere topic waard is.

Mijn laptop:
MSI GE70-2PE*Quad core Intel Core i7-4710HQ*Kingston 16 GB RAM*Intel 4th Gen. Integr. GPU/NVidia GeForce GTX860M*Qualcomm Atheros Killer E2200/Intel Wireless 3160

10

Je gooit bits en bytes door elkaar.
Een bestand van 100 MB (hoofdletter B voor bytes) is 800 Mbit en zou theoretisch over een 90Mb verbinding (kleine letter b voor bits) in zo'n 9 seconden binnen te halen moeten zijn. Komt dat wat beter in de richting?

Er is nog meer verwarring: soms staat MB voor 1000 x 1000 en soms voor 1024 x 1024. Idem voor Mb.
Volgens Wikipedia is de standaard om M te zien als 1000 x 1000.

11

jovo schreef:

Volgens de video lijkt het er op dat je een apart Devolo Wifi netwerk krijgt. Dus het staat volgens mij geheel los van een ander Wifi-netwerk. Dat hoeft er volgens mij niet eens te zijn.

Dat idee had ik ook.
Gewoon een eigen lan-netwerk met meerdere accesspoints.

12

Nou, dat is het dus. Ze noemen het bewust geen accesspoints maar repeaters.
Zoals ik de specificatie lees, is een mooie en goedkope oplossing om je bekabeld netwerk te verlengen zonder enige vorm van intelligentie erin. Soort unmanged switch voor 1x lan -> meerder WiFi.

Een degelijke accesspoint-oplossing voorkomt echoing en onnodig gewissel tussen ap's in. Dit product kent dit allemaal niet. Ik denk daarom dat je dit alleen moet toepassen op gebieden met totaal geen bereik hebt wil voorzien van WiFi. Je zolderkamer of hobbyhok in de tuin oid.

IF not THEN toch

13

Joris schreef:

Nou, dat is het dus. Ze noemen het bewust geen accesspoints maar repeaters.
.

Nee, ze vergelijken het met repeaters en claimen een betere oplossing te bieden met accesspoints ipv repeaters. Het wifi-netwerk wordt niet herhaald, zoals bij een repeater het geval is, maar er wordt een lan-netwerk via het electriciteitsnet gerealiseerd waarbij je mbv accesspoints wifi hebt.

Biedt het product de repeater-functie?

De dLAN® WiFi/Wireless+ producten vormen een volwaardig WiFi-Access Point en communiceren via de stroomleiding met hun router. De producten zijn wezenlijk krachtiger dan een repeater. Een repeater zorgt slechts voor een uitbreiding van het signaalbereik van uw router. Bij de dLAN® WiFi-producten wordt het WiFi-signaal flexibel en krachtig ter beschikking gesteld.

Aldus de website.

14 Laatst bewerkt door nomko (18 Dec 2014 09:09:26)

Dus als ik het goed begrijp Rinse, maak je een LAN verbinding van je stroomleidingen waarbij de toegang tot die LAN verbinding gebeurd middels een draadloze connectie?

Zo had ik het in de eerste instantie ook begrepen. En aangezien 1 pc van mij al via zo'n LAN verbinding verbonden (bekabeld) is met mijn Ziggo modem/router dacht ik dat het principe hetzelfde was maar dan zonder de kabeltje tussen pc en Devolo adapter.

Mijn laptop:

15

Dat is wat ik ervan begrijp.

Inderdaad. Het is makkelijker te begrijpen als je de access points even uit de vergelijking neemt: net als je met Ethernet een netwerk kunt maken, kun je dit ook over het lichtnet. Een ethernet netwerk kun je vergroten door twee of meer switches met elkaar te koppelen. Met powerline ethernet is dat niet anders, je kunt elke adapter als een switch zien dat over een ander medium is verbonden. Sommige switches hebben één LAN aansluiting (om een PC te kunnen verbinden), sommige meerdere.

Je zou zelf Wifi access points kunnen kopen en die aan de LAN aansluitingen van de powerline adapters kunnen hangen. Wat deze producten doen is de access point al in de powerline adapter inbouwen. Dus het lichtnet vormt zeg maar de ruggengraat van het netwerk, waarbij één van de adapters aan een router gehangen wordt. De Wifi functionaliteit maakt dit netwerk toegankelijk via Wifi.

Het werkt allemaal prima, tenzij je extreem veel storing hebt. Zoals gezegd, wij halen iets boven de 100MBit op een 500 MBit adapter. Als je van 500 MBit uitgaat niet veel, maar als je Wifi door een betonnen muur gewend bent wel (we haalden op sommige plekken niet meer dan 10MBit op een 300MBit Wifi access point).

17

devrandom schreef:

Je zou zelf Wifi access points kunnen kopen en die aan de LAN aansluitingen van de powerline adapters kunnen hangen. Wat deze producten doen is de access point al in de powerline adapter inbouwen.

Er is volgens mij wel een verschil tussen de oplossing die devrandom aanreikt en de Devolo-oplossing.
Ik haal uit de gegevens op de website van Devolo dat alle adapters samen 1 Wifi-netwerk vormen (als staat het niet zo direct op de site). Ik baseer dat op het feit dat er sprake is van 1 enkel wachtwoord wat op de 'hoofdadapter' staat.

Als je losse accesspoints gebruikt krijg je een Wifi-netwerk voor ieder accesspoint tenzij je ze in repeatermode zet (en dat werkt natuurlijk alleen als ze elkaar kunnen 'zien')

18

jovo schreef:

Ik haal uit de gegevens op de website van Devolo dat alle adapters samen 1 Wifi-netwerk vormen (als staat het niet zo direct op de site). Ik baseer dat op het feit dat er sprake is van 1 enkel wachtwoord wat op de 'hoofdadapter' staat.

Nee, alle adapters fungeren als accesspoints naar 1 en hetzelfde lan-netwerk. Het is niet zo dat de adapters het signaal van de hoofdadapter via wifi op pikken en herhalen.

Als je losse accesspoints gebruikt krijg je een Wifi-netwerk voor ieder accesspoint

Klopt, maar dat hoeft geen probleem te vormen.
Op mijn werk hebben we ook een lan-netwerk die in elke ruimte een wifi-accesspoint heeft, die allen dezelfde SSID hebben en hetzelfde wachtwoord.
Dat botst elkaar niet, handheld devices pakken gewoon de sterkste die ze tegen komen.

Verder kun je een repeater een eigen wachtwoord geven, dat anders is dan het wachtwoord van het wifi-netwerk dat herhaald wordt.

Waar het om gaat is wat het apparaat feitelijk doet.
Een wifi-repeater pikt het wifi-signaal op en herhaalt dat.
Dat is hier niet van toepassing: hier prik je een adapter in op een lan-netwerk, waarna die adapter een wifi-accesspoint vormt naar dat lan-netwerk.

19

Denk dat het voor mij wel een goede keuze is zo'n Devolo setje. Aangezien iedereen in de directe omgeving (lees halve woonwijk) op Wifi zit heb ik op een aantal plekken minder signaal van mijn eigen en asl ik dit dan op  deze manier een boost kan geven dan doe ik dat. Het gaat me ook niet om de snelheid maar meer om de bereikbaarheid. Zoals ik al zei, snelheid en bandbreedte zijn 2 begrippen die los staan van elkaar maar door iedereen door elkaar heen gebruikt wordt. Een hoeg bandbreedte wil nog niet zeggend dat je hoge snelheden haalt. E.e.a. hangt af van de kwaliteit van je kabels, drukte op de server(s) waar je iets van wilt downloaden, de route die de pakketjes afleggen via andere servers, etc....

Ik wil gewoon een verbinding in elke kamer van mijn en daarom lijkt me zo'n powerline setje ideaal.

Mijn laptop:

20

Zo ver ik lees zijn het geen volwaardige accesspoints. Het is een ap-oplossing met passieve verlenging van je netwerk.
Voor doorsnee gebruik een goede oplossing voor een paar tientjes.

Het heeft "slechts" een antenne. Een ruimte delen met meerder deelnemers kun je dat gaan merken aan je snelheid. Als het echt is om WiFi-bereik te vergroten, dan is dit eigenlijk wel een goede keuze. Ga je voor snelheid, dan zou ik dit product absoluut niet nemen.

IF not THEN toch

Joris schreef:

Ga je voor snelheid, dan zou ik dit product absoluut niet nemen.

Wat is het alternatief? Wifi repeaters zijn ook niet je van het, en niet iedereen zit te wachten op het aanleggen van UTP kabels door muren of kabelgoten oid.

Ik ben het wel met je eens dat de Wifi AP niet heel erg high-end zou zijn. Als je dat wilt, is het beter een set powerline adapters zonder Wifi te kopen en daar gewoon access points aan te hangen. Dat hebben wij thuis, twee Apple Airports (multi-antenne 802.11n apparaten), die een netwerk vormen via powerline (met Fritz! adapters).

22

devrandom schreef:
Joris schreef:

en niet iedereen zit te wachten op het aanleggen van UTP kabels door muren of kabelgoten oid.

Met Wireshark,krachtige antenne en GPU ben ik heel blij met deze naïeve opstelling smile.

ACAB: All computers are broken. https://medium.com/message/everything-i … e5f33a24e1 "I've decided that you need gray hair and hemorrhoids to be a consultant.
The gray hair makes you look distinguished & the hemorrhoids make you look concerned."

23

devrandom schreef:
Joris schreef:

Wat is het alternatief? Wifi repeaters zijn ook niet je van het, en niet iedereen zit te wachten op het aanleggen van UTP kabels door muren of kabelgoten oid.

Ik ben het wel met je eens dat de Wifi AP niet heel erg high-end zou zijn. Als je dat wilt, is het beter een set powerline adapters zonder Wifi te kopen en daar gewoon access points aan te hangen. Dat hebben wij thuis, twee Apple Airports (multi-antenne 802.11n apparaten), die een netwerk vormen via powerline (met Fritz! adapters).

Een oplossing waar je voor snelheid gaat, is altijd duurder.
Devolo kost ook maar een paar tientjes met een antenne.

Daarom is het een goed product om je WiFi uit te breiden als in bereik.

IF not THEN toch