1

Onderwerp: kernen en handelingen

of wel cores en threads.

Ik kijk voor een nieuwe (twedehands laptop) maar zit ff met een vraag.
Intel maakt er een sport van om onduidelijk te zijn wat wat is met hun CPU. bij voorkeur wil ik een 2+ Ghz CPU met 4 kernen. Maar Intel heeft iets bedacht dat threads heet. Dit zijn handelingen (per core of CPU is mij niet geheel duidelijk). Wat is het verschil prestatie tussen een 4 core en een 2 core (met totaal 4 threads). Er zit namelijk nog al wat prijs verschil in.
Reden dat ik dit vraag is dat ik nog al eens zware berekeningen wil gaan uitvoeren. Dan is het handig dat je nog 1 core of thread overhoud voor ander PC werk.
En kan een VM op een thread draaien of moet dit op een core?
Ik heb een desktop met een AMD processor en zover ik weer doen die niet aan threads.
Laatste is er verschil tussen windows en linux hoe ze met threads omgaan?

Heb voornamelijk OpenSuSE 13.2 maak af en toe een uitstapje naar naar ander distro's ter lering en vermaak. Dan nog maar wat levens motto's;
                Geen geklaag morgen is het weer vandaag.
                Leer elke dag iets nieuws.
                Zonder luiheid geen vooruitgang.

Re: kernen en handelingen

De laatste keer dat ik de term 'threads' hoorde was van Microsoft. Dat kwam op mij over als iets dat wij Linuxers een process noemen. Maar misschien kan een proces meerdere threads hebben, weet niet mer precies... Voor zover ik weet kan een enkele processor ook multi-thread zijn (heeft meer te maken met je OS). Heeft volgens mij niets te maken met het aantal cores.

Over het verdelen van zwaar rekenwerk over cores. Ik dacht altijd dat óf je besturingssysteem óf de software (waarschijnlijk beide) het moet ondersteunen dat die berekening over meerdere cores verdeeld wordt.

Interessante vraag, ik ben benieuwd naar het antwoord. Ik hoop niet dat ik de discussie "lastig heb gevallen" met deze reply.

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

Eigenlijk is het simpel: 1 core is 1 core, en blijft een core. Bij meerdere threads word de core gesplitst. In tegenstelling tot bij fysieke cores gaat het om een softwarematige splitsing. (Overigens heb je geen invloed op hoe deze splitsing gedaan word)

Waarvoor zijn threads interessant? Om meerdere processen tegelijk te draaien. Denk aan gelijkertijd internetten en even een afbeelding renderen. Bij multi threads draait dit beter naast elkaar.

De meeste CPU intensieve applicatie's zijn multithread. Afhankelijk van de applicatie kan je performancewinst boeken met meer threads, maar meestal is dit neit zo.

Met virtualisatie deel je je processor. Je geeft een VM een maximum van wat er gebruikt kan worden (bijv. 4 cores) maar dit word niet constant gereserveerd. Wel word dit interessant als je een aantal VM's naast elkaar draait. Maar alleen bij meerdere CPU actieve VM's zul je verschil merken.

Ook AMD doet overigens aan threads, maar in mindere mate dan intel.

Wat voor applicatie wil je gaan draaien? En wat voor VM's?

D e b i a n

4

Multicores zijn inderdaad handig bij applicaties die het echt nodig hebben.
Overigens werken Linux en Windows ook een stuk fijner als ze hun taken beter kunnen verdelen.

Helaas zijn te veel programma's niet concurrent geschreven of zeer slecht. Deadlocks in overvloede of zombie-processen in overvloed.

Als je veel scripting gebruikt, kun je bijvoorbeeld veel beter hoger CPU-snelheid pakken.
Gebruik je een SQL-server met een webserver, dan is het fin dat Linux ruimte heeft om de threads over twee cores te verdelen ipv een. Scheelt weer gechop in code of wachten dat een stukje code klaar is.

IF not THEN toch