1

Onderwerp: Niet kunnen schrijven in etc/apt als administrator

Hoi iedereen,
Misschien is het een beetje hoog gegrepen om als nieuweling gelijk het beginnersbord te skippen en naar deze te gaan, maar ik heb een probleem met mijn schrijfbeveiliging. Even een korte intro: ik draai Ubuntu (versie 12.4) al een paar jaar, voornamelijk als gebruiker. Toen ik met mijn studie bio-informatica begon (in september vorig jaar) ben ik pas serieus de terminal gaan gebruiken. Eerlijk gezegd, gaat het mij vaak redelijk af. Wel heb ik altijd problemen met het installeren van programma's. Tot nu toe heb ik altijd de software center gebruikt, waar ik min of meer tevreden over ben.

Nu wil ik echter spotify gaan installeren, via deze methode. Na wat googlen kwam ik erachter dat ik bij de eerste stap in de etc/apt map moet gaan zitten (de sources.list file). Maar nu komt het probleem. Als ik met de terminal het probeer, en met nano de file bewerk, gaat alles nog prima. Maar als ik nano wil afsluiten en het bewerkte bestand op wil slaan, zegt ubuntu doodleuk: "Fout tijdens schrijven: toegang geweigerd". Ik ben administrator op mijn eigen laptop, behalve een gebruikers-account (die ik meestal nooit gebruik) zijn er geen andere accounts en hoor ik gewoon alles te kunnen doen. (Raar genoeg werken sudo-commando's gewoon wel bij mij).

Weet iemand waar dit aan kan liggen?

(En ps. - is er misschien een plaats waar ik me voor kan stellen?)

Re: Niet kunnen schrijven in etc/apt als administrator

Welkom Dymphy,

Voorstellen kan in Algemene discussies. De administrator-gebruiker van Ubuntu en Linux in het algemeen is "root". Ik neem aan dat je niet altijd als root aanmeldt en werkt (dat zou ook niet verstandig zijn i.v.m. de beveiliging van je machine). Als je de terminal opent, wat doe je dan om meer rechten te krijgen?

Gebruikelijk is

sudo su -

om tijdelijk volledig root te worden of

sudo <commando>

om alleen dat commando uit te voeren met root-rechten.

Kun je de output geven van het commando

ls -l /etc/apt

?

3

Met sudo krijg je administratorrechten, dus als je, terwijl je denkt als administrator te zijn ingelogd, sudo nodig hebt om bepaalde taken te kunnen uitvoeren, dan ben je stiekem dus toch niet als administrator ingelogd.

Dat kan ook het probleem zijn dat je met nano ondervindt: dat je stiekem toch geen administrator bent.
Verder wil het feit dat je als administrator bent ingelogd nog niet zeggen dat het systeem qua beveiliging is gedegradeerd tot windows 95. Bestanden die als alleen-lezen zijn aangemerkt kun je dan bijv. nog steeds niet wijzigen.
Vandaar dat Sillynder je vraagt om de uitvoer van ls -l /etc/apt, om te kijken welke toegangsrechten de bestanden in die map hebben.

Help mee om KDE 5 in het Nederlands te vertalen!!

4

Ik heb het commando uitgevoerd van Sillynder, en dit was het resultaat (op een of andere manier lukt het niet om een plaatje in te voegen met de BBCode)

Dus ik heb niet de rechten om te schrijven - maar hoe kan ik dan zorgen dat ik root wordt?

5

Dat kan door het pre-commando sudo te gebruiken.
Dus als je de ljist met nano wilt bewerken, dan doe je niet

nano /etc/apt/sources.lst

maar

sudo nano /etc/apt/sources.lst
Help mee om KDE 5 in het Nederlands te vertalen!!

6

Dank je wel! Dat is echt zo'n simpele, elegante methode maar je moet er maar even opkomen.