1

Onderwerp: backup

hallo allemaal.

ik heb in men server een harde schijf zitten van 3tb zitten.
nu wil ik een backup maken naar men externe hd ( ook 3tb)
als ik dit ga doen is dit nu de eerste keer dus dat duurt een tijdje denk ik
echter wil ik dat wekelijks de backup word gemaakt naar de hd.
natuurlijk hoeft hij niet iedere week een volledige backup te maken maar puur van de dingen die veranderd zijn.
graag hoor ik hoe ik dit het beste kan aan pakken.
en kan ik wel gewoon de server blijven benaderen dus gewoon de muziek luisteren de website is die gewoon bereikbaar enz

groeten: petet

sorie voor de schrijffouten maar ik heb deceleksie.

ik gebruik debian linux met kernel 2.6.686

2 Laatst bewerkt door 5Tgff##2699Jbv!!rrOn (14 Feb 2015 22:44:50)

Re: backup

kan natuurlijk gewoon met cp en tar. Misschien liever rdiff? Wel de destination aanpassen naar je ext hd.

Zie bijvoorbeeld http://www.mrleejohn.nl/downloads/rdiff.txt

3

Je kunt zelf wat in elkaar knutselen met rsync e.d. maar wellicht is backintime een goede oplossing voor je.
Daarmee kun je ook een oude versies van files terughalen. Wellicht zit hij gewoon in je distributie.

Old programmers never die: they just jump to a new address
Kubuntu 16.02 LTS, Compaq CQ61 met Linux Mint 18, een Galaxy Tab 10.1 met Android Ice Cream en een Raspberry PI met raspian
http://www.volkerskrant.nl

voor beide oplossingen heb ik de zelfde vraag.
maken die egt een volledige backup dus ook met de rechten en zo?
of adviezeren jullie eerst gewoon een volledige backup te maken en later met de oplossingen die jullie geven?

5 Laatst bewerkt door 5Tgff##2699Jbv!!rrOn (15 Feb 2015 10:51:40)

Rechten apart backuppen kan bijvoorbeeld met Allrights: http://www.mrleejohn.nl/downloads/Allrights-linux.tgz

Meestal gaat het je om data. Als je rechten wil hebben denk ik eerder aan snapshots of dat soort zaken. Een databackup en een rechtenbackup is dus ook een optie.

ok maar is het niet veel makkelijker om in eerste instantie een clone te maken van de interne had?
want de reden dat ik een backup maak is dat als de hd de geest geeft ik zo snel mogelijk alles weer terug kan hebben en niet eerst alle pakketten weer moet installeren, databases moet aan maken accounts aan moet maken enz.
en bij gewoon copjeer opdrachten of zo moet je maar zien of je alles goed terug krijgt

7 Laatst bewerkt door 5Tgff##2699Jbv!!rrOn (15 Feb 2015 11:51:22)

Dan adviseer ik een clone en daarna alleen van de data een incrementele backup.  Wist je natuurlijk zelf ook.

dank u zoiets had ik al verwagt ja.
maar mensen die me denken zijn altijd wel pretig

Ik gebruik Unison voor incrementele backups en het synchroniseren van mijn laptop en mijn desktop. Dat programma "ziet" ook of je bestanden hebt hernoemd zodat je niet met dubbele bestanden zit. Of het ook de rechten backupt weet ik niet.

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

heel erg bedankt.
op dit moment doet het programma dat standaard in linux mint zit backupen kwam die toevallig tegen in men distro dus die probeer ik nu.
of die werkt weet ik niet daar kom ik waarschijnlijk pas achter als hij helemaal klaar is
maar dit duurt denk ik nog wel een zooitje uren dus wie weet dat ik morgen wat meer kan zegen.