1

Onderwerp: bsmtp server

hallo allemaal.

ik heb een vraag.
ik heb men eigen mail server draaien en die werkt ook gelukkig prima.
echter bestaat er natuurlijk altijd de mogelijkheid dat er even een storing is door bv: stroom storing, updaten, adsl/kabel storing.
en tja dan komen de mails dus niet aan.
nu staat er bij mijn ouwders ook een linux server en deze wil ik in gaan richten als bsmtp server.
zodat als de mail bij mij niet aankomt hij tijdelijk bij hun ge dropt kan worden en zodra men server weer online is de server van men ouders de mail bij mij kan afleveren.
echter weet ik helaas niet hoe ik een bsmtp server in richt dus als iemand me daarmee op weg kan helpen dan heel graag

groeten: peter vd linden

sorie voor de schrijffouten maar ik heb deceleksie.

ik gebruik debian linux met kernel 2.6.686

2 Laatst bewerkt door 5Tgff##2699Jbv!!rrOn (17 Feb 2015 11:13:23)

Re: bsmtp server

Weet ik ook niet... maar er zijn zat goede handleidingen op internet te vinden. Ook providers bieden dit trouwens vaak aan he!

over een gewone smtp wel maar bsmtp heb ik ze nog niet gevonden.

4 Laatst bewerkt door 5Tgff##2699Jbv!!rrOn (17 Feb 2015 13:01:48)

Heej... je gebruikt xs4all.... die kan bsmtp voor je doen! Klaar!

nee dat kunnen ze niet heb ik wel eens gevraagd.
en zo wel dan hoor ik heel graag welke mx record ik moet toe voegen voor xs4all

ik was nog even vergeten te zegen welke provider ik heb

voor domein is dit no-ip die doen wel bsmtp maar alleen tegen meer betaling.
men providers die ik heb zijn xs4all (adsl voor particulieren)
en ziggo ook voor particulieren.

men ouders hebben glasvezel van kpn
en bij hun komt dus de bsmtp te staan.

Ok, je wilt het echt zelf doen.... zoek dan eens op bsmtpd.

dankje ik ga er op aan het google en puzelen.

Is er een speciale reden dat je bsmtp wilt gebruiken en niet een secondary MX die automatisch mail probeert af te leveren op je primaire MX?

Want dat is volgens mij niet heel veel meer dan een relay domein instellen op die 2e mailserver.

Tja, zelf bsmtp of uucp.... dat zou je niet meer moeten willen ;-)

11

mastermind schreef:

Is er een speciale reden dat je bsmtp wilt gebruiken en niet een secondary MX die automatisch mail probeert af te leveren op je primaire MX?

Want dat is volgens mij niet heel veel meer dan een relay domein instellen op die 2e mailserver.

Hier worden twee dingen verward met elkaar, dat is een relay host en een secundaire mailhost. Beide doen twee totaal verschillende dingen. Overigens kom je in de knel met heel veel dingen als je niet een statisch ipadres hebt, rDNS ,SPF en dergelijke. Mijn advies: doe het of niet of ga voor een server met een dedicated ipadres.

ACAB: All computers are broken. https://medium.com/message/everything-i … e5f33a24e1 "I've decided that you need gray hair and hemorrhoids to be a consultant.
The gray hair makes you look distinguished & the hemorrhoids make you look concerned."

um ik dacht dat dat dus bedoeld word met bsmtp maar zo te horen dus niet.
want het gaat in mijn geval er inderdaad gewoon om dat als mail niet af ge levert kan worden dat het tijdelijk ergens anders staat en dan op later tijdstip door geslingerd word naar de huidige smtp server.
verder kunnen in theorie inderdaad ip adressen veranderen maar mocht onverhoopt dit gebeuren dan krijg ik een storing melding op men telefoon, en ik heb men eigen dns servers waar ik altijd bij kan dus die pas ik in zoon geval meteen aan.
en de kans dat 3 ip adressen te gelijk veranderen is volgens mij zeer klein.
en o ja dedicatie server is leuk maar wie gaat dat betalen???? is namelijk toch stukje duurder dan zelf lekker aan klooien en experimenteren.

13

peter_jenp schreef:

ik was nog even vergeten te zegen welke provider ik heb

voor domein is dit no-ip die doen wel bsmtp maar alleen tegen meer betaling.
men providers die ik heb zijn xs4all (adsl voor particulieren)
en ziggo ook voor particulieren.

men ouders hebben glasvezel van kpn
en bij hun komt dus de bsmtp te staan.

XS4ALL heeft toch gratis subdomeinen? jouwnaam.xs4all.nl.

IF not THEN toch

ja klopt dus domein naam is ook niet het probleem.
het gaat er om dat als men eigen internet niet werkt dan wel de server om wat voor rede offline is hij de mail ergens anders parkeert.

Ik vind dat je provider de mail dan zelf even moet parkeren. En later alsnog doorzenden als je mailserver er weer is. Met al die aan elkaar geknoopte systemen krijgt je een alert-hel. Zolang het goed gaat, mooi. Maar gaat er iets mis krijg je me toch een zooi aan alerts binnen.

Leuk om te kijken hoe het werkt en of je het uberhaupt wilt toepassen. Maar dit zijn echt zaken die je in de praktijk niet echt wilt. Keep it simple!

16

Een fallback MX wordt afgeraden om diverse redenen. Een MTA houdt sowieso je mail 72 uur vast in de queue. Met deze gegevens vraag ik mij dus af wat nog goede argumentatie is om een fallback MX op te bouwen. http://tobold.org/article/fallback

ACAB: All computers are broken. https://medium.com/message/everything-i … e5f33a24e1 "I've decided that you need gray hair and hemorrhoids to be a consultant.
The gray hair makes you look distinguished & the hemorrhoids make you look concerned."

devtroll schreef:

Een fallback MX wordt afgeraden

Ben ik het niet helemaal mee eens.

Normaal gesproken heb je twee MX records, een met een hoge prio, bijv. 10, en een met een lagere prio, bijv 20.

Bij het aanbieden van mail word eerst de mx-server met de hoogste prio geprobeerd. Werkt deze niet, dan is het afhankelijk van de server hoe hier mee omgegaan word. In veel gevallen word er met een timeout direct de tweede MX server geprobeerd, soms na enige tijd pas. Maar in alle gevallen zal het werken.

D e b i a n

18

Ik heb al jaren een opzet met Marc dat onze mailserver MX 10 is en die van Nedlinux MX 20. Zodra MX 10 onbereikbaar is (om wat voor reden dan ook) gaat alle mail naar de MX 20. De MX 20 blijft dan een tijdje (5 dagen geloof ik) proberen de mail af te leveren bij de MX 10.

Nooit problemen mee gehad.

Bijkomend voordeel:
Veel spammers richten zich op de MX 20.... omdat ze aannemen dat die wat losser ingesteld is en de MX 10 de MX 20 zal vertrouwen. Aangezien Marc nogal paranoide is over spam ontlast dit onze MX 10 aanzienlijk.

Peter

Peter (aka Bilbo) geeft geen garantie op bestand- en padnamen, hij doet aan tab-completion.
http://bilbos-stekkie.com