1

Onderwerp: 2 monitoren blues

Beste mensen,
ik heb een videokaart van NVIDIA waar ik 3 uitgangen heb. Toch nog wat lcd schermpjes over dus een schermpje er naast.
Ingesteld met xrandr --output DVI-I-0 --auto --primary --output VGA-0 --mode 1280x1024 --left-of DVI-I-0
Werkt prima. Op een dingetje na, mijn tweede monitor staat links van mijn primary monitor maar ik moet mijn primary monitor links verlaten om rechts uit te komen. Jammer. Wel werkbaar maar irritant.
Verander ik de boel dan kan ik het wel goed krijgen met de VGA-0 als primary en de DVI als right-of.... Dan werkt het wel maar dan staat mijn menu van XFCE op de linker monitor en die moet op de rechter.....

Dus of ik moet de monitor volgorde veranderen of ik moet XFCE duidelijk maken dat het menu op de andere monitor moet.

Iemand?

Pit

Ubuntu server op de server.
1 Ubuntu op desktop 1 Mint op desktop
1 AntiX desktop
1 MAC op pc

Re: 2 monitoren blues

Ligt er misschien aan waarop XFCE is gebaseerd. Een deel wordt voor Nvidia ook via hun eigen driver geregeld. Soms moet je weer in het aloude xorg.conf een monitor op "left_of" of op "right_of" zetten. In Linux Mint, dat werkt met de Cinnamon desktop (dat ik nu gebruik), kon het alleen via Cinnamon's "eigen" tool in het Control Panel.

Sommige zaken die je via xrandr kan regelen werken alleen met de nieuwste driver/videokaarten van Nvidia. En recente versies van Xorg werken alleen met de nieuwere drivers van Nvidia etc. etc. Ik werd er tijdens het installeren van Linux op mijn laatste desktop PC zo gestoord van dat ik mijn Raspberry Pi maar aan mijn tweede monitor (lees: televisie) heb gehangen. En mijn oude Nvidia kaart weg heb gegooid ten voordele v/d onboard Intel video chip. Zat er zelfs over te twijfelen om na tien jaar maar weer terug te gaan op Windows.

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

Kijk je uit. Terug naar Windows is echt erg.

Pit

Je kan dat allemaal met Xranr doen. Ter illustratie:  $ xrandr  --output eDP1 --left-of DP1 --mode 1920x1080 .
.

ACAB: All computers are broken. https://medium.com/message/everything-i … e5f33a24e1 "I've decided that you need gray hair and hemorrhoids to be a consultant.
The gray hair makes you look distinguished & the hemorrhoids make you look concerned."