1

Onderwerp: nieuwe versie PHP

Mijn VPS (Centos 6.6) heeft standaard PHP 5.3 aan boord.
Het commando php -v geeft die versie ook weer.
Via de tutorial op http://sharadchhetri.com/2015/04/04/ins … m-command/ heb ik geüpgraded naar versie 5.4.
Wederom geef ik het commando php -v, en krijg dan te zien dat ik versie 5.4 heb.

Echter, na een herstart van de VPS blijkt dat ik weer versie 5.3 heb. Hoe behoud ik versie 5.4??

Vriendelijke groet,
Guido van Harten

Re: nieuwe versie PHP

Blijft die enable-regel wel in /etc/profile staan?

Nee, die staat er niet meer in, maar ook wanneer ik het commando source /etc/profile herhaal, zie ik in /etc/profile niets staan. Kan ik dat handmatig oplossen?

4 Laatst bewerkt door 5Tgff##2699Jbv!!rrOn (22 Jul 2015 22:40:18)

To make PHP 5.4 available to all user , we have to add line 
source /opt/rh/php54/enable inside file called /etc/profile. Now 
activate without logout by running command source /etc/profile

Or in case, if you only want php 5.4 available to specific user then 
just only edit .bashrc or .bash_profile file from User’s home directory. 
And add line source /opt/rh/php54/enable .

Start na het inloggen eens het commando 'source /opt/rh/php54/enable'. Als je daarna weer netjes php5.4 hebt moet je nog eens naar bovenstaande code kijken. Er staat een foutje in bij de code in het midden. Blijkbaar moet iedere gebruiker die code runnen na het inloggen. Wat het tegenhoudt om 'source /opt/rh/php54/enable' in /etc/profile te runnen, weet ik niet. Selinux? Maar je moet dus zorgen dat dat goed gaat, denk ik.

guidovanh schreef:

Nee, die staat er niet meer in, maar ook wanneer ik het commando source /etc/profile herhaal, zie ik in /etc/profile niets staan. Kan ik dat handmatig oplossen?

Dat is dus die fout in de tekst. Het moet zijn 'source /opt/rh/php54/enable'.

Helaas, na een reboot, vraag ik welke versie ik heb, waarop Linux antwoordt dat ik 5.3 heb. Na source /opt/rh/php54/enable heb ik dan wel 5.4, maar na een volgende reboot heb ik dan weer 5.3.
Overigens valt me wel op dat 5.3 een datum bij "built" heeft van Jul 9 2015, terwijl 5.4 een datum heeft van Nov 19 2014....

Je moet er dus voor zorgen dat alle gebruikers bij iedere logon dat commando uitvoert. Dat zou via /etc/profile moeten kunnen. Blijkbaar werkt dat niet goed. Dus daar moet je iets op bedenken. Onderzoek je systeem eens hoe dit te regelen. Bijvoorbeeld via ~/.profile ?

Na installatie van de Centos 7 was een deel van het probleem verdwenen. Ik heb nu (dus ook na een reboot) PHP 5.6.11
Echter, het lukt me niet om alle benodigde dependencies te installeren. Wie kan mij helpen met de installatie van mb multibyte en GD?

guidovanh schreef:

Na installatie van de Centos 7 was een deel van het probleem verdwenen. Ik heb nu (dus ook na een reboot) PHP 5.6.11
Echter, het lukt me niet om alle benodigde dependencies te installeren. Wie kan mij helpen met de installatie van mb multibyte en GD?

Het krijgt nu wel een heel erg hoog RTFM gehalte wink.

yum search blah
yum install php-gd

Hoe je de multibyte module kunt installeren kun je nu wel zelf uitvogelen smile.

@devrandom, jammer dat je denkt dat RTFM op mij van toepassing is, maar misschien dat ik het verkeerde gedeelte heb gelezen wink

Ik was bezig met het installeren van software die aangaf enkele dependencies nodig te hebben. De meeste van deze dependencies kon ik gemakkelijk installeren, maar de door mij genoemde niet. Ook het zoeken naar de door Linux gerapporteerde foutmeldingen leverde geen resultaat op.

Helaas gaan veel mensen ervan uit dat Googlen bij iedereen hetzelfde resultaat oplevert. Als ik zoek naar een ontvangen foutmelding, kan het zijn dat ik er geen oplossing voor vind, maar jij wel, of omgekeerd.

Vriendelijke groet,
Guido

11

@Guido,

Ik compileer voor een opdracht regelmatig zelf de PHP packages uit src repo's en onderhoud Centos repo's. Ik kan op basis van eigen ervaring zeggen: RTFM.  Yum is een van de meeste solide packages managers die ik nu ken mbt. dependencies.  Voorruit, misschien zonder de F dan.

ACAB: All computers are broken. https://medium.com/message/everything-i … e5f33a24e1 "I've decided that you need gray hair and hemorrhoids to be a consultant.
The gray hair makes you look distinguished & the hemorrhoids make you look concerned."

12

@devtroll ik vind het vervelend om te zeggen maar ik ben naar jaren ervaring toch erg tevreden over apt.
Ik vind met name de dependencies beter geregeld (nog nooit een dependency hell meegemaakt, nog nooit mutual dependencies meegemaakt) anders dan rpm dat je idd wel gemakkelijker uit dikke elende haalt maar waar je toch wel de twee genoemde vervelende nadelen hebt.
Persoonlijk denk ik overigens dat RH (maar dan wel RH) een goede keuze is op een ruimteschip.
apt is alleen zinnig als je een paar goede mensen hebt rondlopen. niet iedereen heeft dat.

Pascal's Blobfree Homepage
Een dag geen NedLinux is een dag niet geleefd

13 Laatst bewerkt door 5Tgff##2699Jbv!!rrOn (24 Jul 2015 19:55:36)

I like yum wink

14

Ik heb weinig ervaring met het maken van packages met APT en compileren. Wel met Yum nu. Dat viel mij heel erg mee en leuk. Tevens vind ik de versie controle met Yum iets duidelijker.

ACAB: All computers are broken. https://medium.com/message/everything-i … e5f33a24e1 "I've decided that you need gray hair and hemorrhoids to be a consultant.
The gray hair makes you look distinguished & the hemorrhoids make you look concerned."

15

peugeot2 schreef:

I like yum wink

Nee dat is YapYum wat jij leuk vind, da's wat anders

Pascal's Blobfree Homepage
Een dag geen NedLinux is een dag niet geleefd

pascal schreef:

Ik vind met name de dependencies beter geregeld (nog nooit een dependency hell meegemaakt, nog nooit mutual dependencies meegemaakt)

Dat staat daar in principe los van. Beide gebruiken in principe dezelfde informatie (naam + versienummer + constraints), dus als je er vanuit gaat dat de constraint-solvers in orde zijn, maakt het geen verschil.

Dependency hell wordt op andere plekken veroorzaakt. Een reden waarom je het vaker op RPM distributies ziet is dat ze minder packages hebben in de standaardrepositories. Mensen gaan dus andere repositories toevoegen en dat levert vaak onoplosbare versieconflicten op. Een ander verschil is dat Debian alleen nieuwe revisies maakt van packages in stabiele versies, terwijl Red Hat wel eens grotere sprongen maakt. Dat kan ook problemen opleveren.

Verder was yum vaak traag als wat, hoewel het beter is geworden toen de metadata parser te herschrijven in C en later kant en klare SQLite package databases in repositories te zetten. Voordeel is dat het veel makkelijker is plugins voor yum te schrijven. Een plugin van mij (yum-priorities) is nog best bekend/veelgebruikt geworden - hoewel het in een uurtje oid geschreven is.

Overigens wordt yum momenteel vervangen, dus het is binnenkort exit yum.

https://fedoraproject.org/wiki/Changes/ … YumWithDNF

Overigens was er ook een RPM versie van APT die je op Red Hat, CentOS e.a. kon gebruiken.

O jah, dat had ik ook kunnen zeggen natuurlijk smile