1

Onderwerp: mysql tabel cellen singroon

hallo allemaal

ik heb een vraag.
ik heb 1 database
waarin we meerdere tabellen hebben te weten
user1 en user2
en news1 en news2
nu wil ik dat uit de tabellen user1 en user2 de cellen gebruikersnaam wachtwoord en e-mail adres gelijk zijn maar de cellen test1 en test2 niet ge singroniezeerd worden.
verder  wil ik dat de tabellen news1 en news2 wel identiek aan elkaar zijn.
voor alle duidelijk hijd de namen zijn niet zo als ze exact in de databees staan en zijn even puur als voorbeeld wat ik wil.
maar de vraag blijft natuurlijk 1 of dit kan en 2 Zoja hoe?
ik vermoed dat je binnen databease ook prime links kan maken net als dat je dat met bepaalde bestands mapen kan doen in linux.
alleen weet ik dus niet hoe
hopelijk kan iemand me hiermee verder helpen

groeten: peter

sorie voor de schrijffouten maar ik heb deceleksie.

ik gebruik debian linux met kernel 2.6.686

2 Laatst bewerkt door 5Tgff##2699Jbv!!rrOn (12 Aug 2015 18:47:53)

Re: mysql tabel cellen singroon

Ik vind je vraag niet duidelijk (genoeg). Geen idee wat je wilt bereiken. Kan uiteraard aan mij liggen.

3 Laatst bewerkt door peter_jenp (12 Aug 2015 20:50:44)

dat kan ik wel proberen uit te legen, wat ik er mee wil en wat ik bedoel.

ik heb meerdere sites die allemaal de zelfde databees gebruiken maar hun eigen tabellen hebben.
verder heb ik ook een jabber server die ook de zelfde database gebruikt.
nu wil ik dat als je je op een van de site's registreert je ook gelijk op de andere site's bent ge geregistreerd.
verder wil ik dat je dan ook gelijk voor de jabber server een account hebt.
zodat je niet meerdere malen hoeft te registreren.
daarom wil ik het volgende aan elkaar koppelen.

dat in de database jenp
uit tabel jenp_wp_user de velden user_login user_pass user_nickname user_email
gekopeld zijn aan: super_wp_user en dan de velden user_login user_pass user_nickname user_email

verder heb ik in de database een tabel met jenp_wp_niews en deze moet gelijk zijn aan super_wp_nieuws.

er zijn waarschijnlijk nog wel meer dingen die ik wil koppelen tijdens de bauw die ik nu nog niet weet maar als ik weet hoe ik boven staande kan doen dan kom ik er denk ik voor eventueel andere koppelingen ook wel uit.

Volgens mij hebben we het er al vaker over gehad. Je kunt cellen of kolommen 'koppelen' door verwijzingen. Anders moet je steeds getruukt de inhoud van cellen of kolommen gaan kopieren. Veeeeel te lastig.

het klopt dat ik soort gelijke vragen volgens mij wel eens eerder heb ge stelt.
echter kreeg ik toen soort gelijk antwoord maar werkende heb ik het nooit ge kregen.
voor die verwijzingen sta ik best open.
echter vraag ik me af of dat werkt want de site's zijn wordpress en ik zou bij geen stukke naar weten waar ik dan in de site zelf iets aan zou moeten passen, of is dit niet nodig?
verder bij de jabber server geld dat ik niet eens kan komen bij de plekken waar aan gegeven staat welke tabel gebruikt moet worden.
met andere woorden moet ik wel alles helaas op database nivo doen en niet in de software of php want daar krijg ik het niet gevonden.

6 Laatst bewerkt door 5Tgff##2699Jbv!!rrOn (12 Aug 2015 21:53:25)

Ik ben zelf niet voldoende thuis in mysql (ik gok joins met koppeltabellen) om je goed te adviseren.

Anyone?

peugeot jij alvast bedankt.
ik ben ook even aan het google geweest op mysql cellen koppelen maar helaas komen ze dan als maar met samen voegen in de zin van cel voornaam met cel achternaam is cel naam en dat is dus bij mij weer niet het geval helaas.
maar egt op koppel aan elkaar is dus nog niks te vinden.
ook niet in men boek php en mysql voor dumies.
ik hoop dus dat er egt iemand gaat komen die me verder kan helpen

Voor dit stukje maatwerk zul je je dus echt in mysql en php moeten gaan verdiepen, lijkt me.

dat begint er op te lijken.
al had ik verwacht dat je  in MySQL ook wel celen aan elkaar kon koppelen.
zodat ze gelijk aan elkaar zijn.
maar goed als dat niet kan word het inderdaad programmeren in php

Dat heeft niemand gezegd dat dat niet kan wink

nee dat klopt maar uit het feit dat er weinig reactie komt met hoe dit zou moeten, en het feit dat google ook geen oplossingen bied heb ik het vermoeden dat het niet of anders zeer moeilijk is.
als het wel zou kunnen ook al is het wat lastiger dan heeft dat wel men voorkeur want dan kun je in de toekomst als er dingen bij komen die sites of andere diensten er gewoon bij koppelen.

12 Laatst bewerkt door Peter (30 Aug 2015 19:10:35)

Als ik het zo lees dan ik 1 tabel hebben voor de gegevens die hezelfde moeten zijn (gebruikersnaam en wachtwoord) en dan in een andere tabel de site afhankelijke gegevens. Dan kun je vervolgens met een join de gegevens ophalen alsof het uit 1 tabel komt

Select * From user,site Where user.login like 'pietje' And site.id like 'site_id';

Je moet met MySQL zo min mogelijk in PHP, Perl, of WhatEver doen... als je het enigszins met MySQL af kan in je query... altijd doen.

Of snap ik het probleem niet? Zou zomaar kunnen wink

Peter (aka Bilbo) geeft geen garantie op bestand- en padnamen, hij doet aan tab-completion.
http://bilbos-stekkie.com

peter ik denk dat jij het juist inderdaad wel snapt.
alleen vraag ik me even af of hij dan egt singroniezeerd of de info dood leuk alleen kopjeerd.
laten we zegen dat ik 4 tabelen heb.
voor het gemak maar even tabelen ook namen geven.
tabel jenp_wp_user
tabel supergold_wp_user.
tabel: osdate_user
en als laatste tabel: openfire_user.

stel dat er iemand op jenp een acount aan maakt dan komt die dus te staan in: jenp_wp_user
nu moet die dan ook gelijk of met enige vertraging ook in osdate_user, supergold_wp_user en openfire_user komen te staan..
dit zelfde geld dus voor als iemand een acount aan maakt op supergold.
alleen word die standaard dan dus in supergld_wp_user gezet en moet die dus ook gezet worden in: jenp_wp_user, osdate_user en openfire_user

de celnamen zijn overigens bij jenp_wp_user en supergold_wp_user
user_login user_pass en user_email
en bij osdate_user zijn dit de cellen username password en email
bij openfire_user zijn de cel namen dan juistweer user password en email

hopelijk heb ik zo voldoende info gegeven en peter  mocht je denken dat inderdaad jou comandow reeks klopt dan ga ik hem naar vrijdag ergens proberen want ik ga morgen paar dagen weg en kom vrijdag weer terug.

14

Als ik het goed lees:
insert data in tabel -> data door kopieren naar de andere tabellen. Je zou hiervoor een trigger kunnen gebruiken op de tabellen:
https://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/triggers.html
https://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en … yntax.html

-------------------------------------------------
Fedora 25 met Gnome 3
CentOS 7 als server

15 Laatst bewerkt door Peter (31 Aug 2015 15:07:45)

gouden regel is dat je informatie maar op 1 plek heb staan.... 4 tabellen met elk gebruikersnamen en wachtwoorden is killing

in mijn eerdere voorbeeldje staan die gezamenlijke gegevens in de tabel user.... wat ze kunnen op een bepaalde site staat in de 2e tabel

met de vraag

select * from user,site where user.userid = site.userid and user.userid = 'pietje'

vraag je dan gevens op uit user en site.... waarbij het veld userid in beide tabellen gelijk is

dit noem je een 1 op veel relatie.... voor elk record in user kunnen verschillende matches zijn in site.
als je wilt weten wat een user op een bepaalde site mag... dan breid je de query uit

select * from user,site where user.userid = site.userid And user.userid = 'pietje' And site.sitename = 'sitenaam'

er van uit gaande dat site.sitename uniek is krijg je 1 regel resultaat.

pas een gebruiker iets aan wat in de tabel user staat.... dan hoef je alleen die tabel te updaten... geen gedoe met synchroniseren

Peter (aka Bilbo) geeft geen garantie op bestand- en padnamen, hij doet aan tab-completion.
http://bilbos-stekkie.com

allemaal heel erg bedankt voor de info.
ik ga hier van de week mee aan de slag.
warschijnlijk donderdag samen met een vriend.
omdat hij in veel dingen een beter inzigt heeft als ik en 2 weten meer als een.
als we donderdag nog tegen dingen aan lopen of eerder dan gellen we wel.
en als we het hebben ge kregen zo als ik wil laat ik het ook even weten wat we presies hebben gedaan en hoe.