Onderwerp: Kan op een Win 10 tablet Linux gezet worden?

Afgezien van het feit of de hardware (grafische chip, WiFi, etc.) ondersteund wordt: kan op een Win 10 tablet Linux gezet worden? Want voor een Android tablet geldt dat zeker niet. Android werkt zo raar. Heeft volgens mij geen bios, zou niet weten hoe je een Android machine op moet starten v/e bootable USB device om een ander OS te installeren.

Werkt Windows 10 geschikte machine nog hetzelfde als Windows vroeger (lees: Win XP, 95 etc.)? Dat wil zeggen: bootable CD in je compu, opstarten en ander OS installeren? Ik meen mij te herinneren dat Win 8 een addertje onder het gras had: Win 8 zou ook draaien op Tablets, maar was eigenlijk een "andere" Windows (iets met Windows RT ofzo...??). Sommige (of alle?) programmatuur van Win 8 draait op een tablet en op een PC, maar het OS is anders. En op een Windows RT tablet kon je geloof ik niet per definitie Linux of Windows 10 installeren...

Ik vraag dit omdat ik kekke goedkope Win 10 tablets met toetsenbord zie liggen in de winkel waar je onderweg een klein beetje kantoorwerk mee kunt doen. Past in je tas. Werken in de bus of trein. Leuk. Maar werken met Win 10? Bah! Ik wil Linux op me tablet. En ik wil een fysiek toetsenbord!!

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

Re: Kan op een Win 10 tablet Linux gezet worden?

Ik heb Debian gevirtualiseerd op mijn S3....

ACAB: All computers are broken. https://medium.com/message/everything-i … e5f33a24e1 "I've decided that you need gray hair and hemorrhoids to be a consultant.
The gray hair makes you look distinguished & the hemorrhoids make you look concerned."

MeneerJansen schreef:

Afgezien van het feit of de hardware (grafische chip, WiFi, etc.) ondersteund wordt: kan op een Win 10 tablet Linux gezet worden? Want voor een Android tablet geldt dat zeker niet. Android werkt zo raar. Heeft volgens mij geen bios, zou niet weten hoe je een Android machine op moet starten v/e bootable USB device om een ander OS te installeren.

Android heeft wel gewoon firmware + bootloader. Moderne PCs hebben ook geen BIOS (maar EFI firmware). Anyway, het obstakel bij Android is meer dat bootloaders gewoonlijk gelocked zijn en het gebrek aan opensource drivers. De Nexus 7 kun je bijv. wel unlocken en andere OSes op installeren.

Werkt Windows 10 geschikte machine nog hetzelfde als Windows vroeger (lees: Win XP, 95 etc.)? Dat wil zeggen: bootable CD in je compu, opstarten en ander OS installeren?

Een ARM tablet of een x86 tablet? Met ARM is de kans groot dat je met een locked bootloader te maken hebt en dat die bootloader bovendien alleen signed binaries start. Met x86 liggen de kansen beter, de UEFI specs eisten op een bepaald moment dat je secure boot uit kon zetten. Maar de theorie zal wel wat van de praktijk verschillen.

Ik vraag dit omdat ik kekke goedkope Win 10 tablets met toetsenbord zie liggen in de winkel waar je onderweg een klein beetje kantoorwerk mee kunt doen. Past in je tas.

Riskant. Goedkoop is waarschijnlijk ARM.

En ik wil een fysiek toetsenbord!!

Waarom dan niet een goedkope Chromebook + crouton voor Linux spullen?

4 Laatst bewerkt door QzZRBNMdJdsCmwx (25 Apr 2016 19:05:27)

devtroll schreef:

Onderweg is je mobiele verbinding waarschijnlijk te slecht om een SSH/mosh verbinding te hebben met een fatsoenlijk lage latency. (Of bedoel je geen EC2 smile, maar een Galaxy S3? Een telefoon is wat klein om op te werken, nietwaar?)

5

Ik heb een Chuwi http://en.chuwi.com/
Daat zit een x86 professor in en een scherm met een behoorlijke resolutie
Eigelijk werkt het ding heel aardig.
Een maatje van mij heeft er linux op draaien maar er zijn nog een paar issues mee die nog gefikst moeten worden en waar hij mee bezig is.
Ik heb geen idee wat de status is omdat ik zelf met heel andere dingen bezig ben.

Eerder al heb ik op een tablet linux gedraait, ook dit was een X86 ding en draaide native Linux
maar was geen sucses omdat Linux nu eenmaal niet van MicroSoft of Google is.

Ja het kan dus maar je moet wel even kijken of alle issues voor jou apparaat opgelost zijn.

Pascal's Blobfree Homepage
Een dag geen NedLinux is een dag niet geleefd

6 Laatst bewerkt door devtroll (26 Apr 2016 11:40:10)

devrandom schreef:
devtroll schreef:

Onderweg is je mobiele verbinding waarschijnlijk te slecht om een SSH/mosh verbinding te hebben met een fatsoenlijk lage latency. (Of bedoel je geen EC2 smile, maar een Galaxy S3? Een telefoon is wat klein om op te werken, nietwaar?)

Nou nee. Denk aan dit idee: https://ocean.icracked.com/ . Het is inderdaad een Galaxy S3. Geen EC2 Instance of EC3 storage wink. Ik heb het wel eens gebruikt om mijn presentaties met bij behorende documenten te delen met publiek middels een qr-code. Ik gebruikte het als een lichtgewicht server. Technisch gezien zou je het kunnen gebruiken als jumphost of wat dan ook. Wat mij een uitdaging lijkt is om er Kali op te zetten. Je kan dan zo'n device pluggen op een locatie waar je wifi toegang hebt. Het ziet er een stuk minder opvallend uit dan een Rasberry Pi. Al zijn dit wel stoute dingen die ik voor stel icon_evil.

En ik lees net een vette Linux emulator op Android: https://termux.com/

ACAB: All computers are broken. https://medium.com/message/everything-i … e5f33a24e1 "I've decided that you need gray hair and hemorrhoids to be a consultant.
The gray hair makes you look distinguished & the hemorrhoids make you look concerned."

Als er een ARM processor in zit zou dat dan nog uitmaken? Want Debian is er gewoon voor ARM.

Verder iemand enig idee hoe je dan daadwerkelijk Linux installeert? Want je moet wel booten van een USB device o.i.d.

((U)EFI is een andere discussie, misschien in een ander topic)

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

pascal schreef:

Ik heb een Chuwi http://en.chuwi.com/
Daat zit een x86 professor in en een scherm met een behoorlijke resolutie
Eigelijk werkt het ding heel aardig.
Een maatje van mij heeft er linux op draaien maar er zijn nog een paar issues mee die nog gefikst moeten worden en waar hij mee bezig is.
Ik heb geen idee wat de status is omdat ik zelf met heel andere dingen bezig ben.

Biek ding. Waar kocht je 'm? Weet je welke issues er zijn met Linux? WiFi? Geluid?

9

Kijk eens op ebay.
Ik meen dat het ding niet meer wakker wordt na een sleep
en er waren wat isses met touchscreen
de rest werkt gewoon.

10 Laatst bewerkt door Satneef (26 Apr 2016 22:53:49)

Ligt aan de tablet.
Deze moet een usb-host (is meestal gecombineerd met de oplaad-micro-usb-poort) hebben en ook nogeens van een usb-stick kunnen opstarten en bij voorkeur een distro met uefi-ondersteuning gebruiken.
Bij mij is het gelukt,zie (al is dat wel een win8 tab let,maar dat maakt niet zoveel uit)
http://forum.nedlinux.nl/viewtopic.php? … 31#p383231
Al staat er nu wel Ubuntu op.

Lin/Win is iets anders Win/Lin

11

Ach als het niet werkt kun je ehm altijd nog gebruiken om uien op te snijden.

Satneef schreef:

Ligt aan de tablet.
Deze moet een usb-host (is meestal gecombineerd met de oplaad-micro-usb-poort) hebben en ook nogeens van een usb-stick kunnen opstarten en bij voorkeur een distro met uefi-ondersteuning gebruiken.
Bij mij is het gelukt,zie (al is dat wel een win8 tab let,maar dat maakt niet zoveel uit)
http://forum.nedlinux.nl/viewtopic.php? … 31#p383231
Al staat er nu wel Ubuntu op.

Thanks. Blijft een risicootje dus. Maar ik weet nu het zou kunnen. Zo'n ding kan dus gewoon starten van USB met wat moeite.

pascal schreef:

Ach als het niet werkt kun je ehm altijd nog gebruiken om uien op te snijden.

Exact. Ze zijn goedkoop en zo'n polycarbonaat (gorilla glass) schermpje is er hard genoeg voor. wink

14

MeneerJansen schreef:

Thanks. Blijft een risicootje dus. Maar ik weet nu het zou kunnen. Zo'n ding kan dus gewoon starten van USB met wat moeite.

Niet alle tabletten kunnen dat.
Misschien moet je het gewoon in de winkel vragen.

Lin/Win is iets anders Win/Lin