1

Onderwerp: Via remote X starten van app faalt wegens Pipelight?

Hallo, m'n 1e berichtje hier.  Heb Lubuntu op laptopje voor web-development.  Thuis werk ik vanaf m'n iMac wegens groot scherm. Ik startte dan altijd Geany (iDE) remote op via remote X (XQuartz op Mac geïnstalleerd). Dus met Terminal vanuit Mac:
   ssh -XC user@ipnummer_laptop   
   xeyes   # testje, eyes draait op Mac
   geany   #geany draait op Mac

Na paar maanden die niet meer gedaan te hebben, zojuist dit weer willen opstarten, maar het vreemde dat Geany remote aanroepen kennelijk er nu in resulteert dat Wine en Pipelight worden aangeroepen. 

henq@MYNLAPTOP:~$ geany
   [PIPELIGHT:LIN:unknown] attached to process.
   [PIPELIGHT:LIN:unknown] checking environment variable PIPELIGHT_SILVERLIGHT5_1_CONFIG.
   [PIPELIGHT:LIN:unknown] searching for config file pipelight-silverlight5.1.
    ...
   PIPELIGHT:LIN:silverlight5.1] using wine prefix directory /home/henq/.wine-pipelight.
   ...

Geany lokaal opstarten op laptopje gaat overigens als vanouds probleemloos.
Ik kan natuurlijk pipelight en/of wine beginnen te de-installeren, maar ik wilde op vakantie naar NPO-gemist kijken, daarvoor had ik meen ik Pipelight geïnstalleerd. 

Maar kern van de zaak: Pipelight moet alleen in actie komen in een browser als er om Silverlight wordt gevraagd, niet remote X execution van een native linux app.  Ik heb zitten googelen, maar kan niet iets soortgelijk vinden. Pointers welcome.
~henq

2 Laatst bewerkt door 5Tgff##2699Jbv!!rrOn (30 Jul 2016 11:45:17)

Re: Via remote X starten van app faalt wegens Pipelight?

Mij lijkt dat pipelight op je mac kapot is (want er wordt toch vrij zeker om gevraagd).... verkeerde versie wellicht, whatever.

Blijkbaar nestelt pipelight zich in elke applicatie die WebKit gebruikt en gebruikt Geany webkit. De volgende blogpost lijkt te beschrijven hoe je pipelight voor alle applicaties behalve je browser uit kunt zetten:

https://xpressubuntu.wordpress.com/2015 … pipelight/

Nedlinux... ook voor OSX-vragen smile

5 Laatst bewerkt door QzZRBNMdJdsCmwx (30 Jul 2016 12:39:43)

peugeot2 schreef:

Erm, dit is wel degelijk een Linux vraag. De applicatie die problemen oplevert draait op Linux met remote X naar macOS. Even lezen wink.

Ik weet niet waarom er bij je ineens per definitie Silverlight opgestart wordt, of moet worden. Wellicht iets in de historie v/h browsen naar een site die Silverlight nodig heeft.

Grote probleem met Silverlight is dat het uitgefaseerd is door Microsoft zelf. In Edge (= opvolger van Internet Explorer, IE) en Chrome werkt het niet meer. Ziggo daarentegen schijnt dat niet echt te begrijpen want ze streamen hun TV nog steeds via Silverlight (i.v.m. DRM). Om TV te kijken op je laptop bij Ziggo heb je IE 11 nodig (kun je installeren in Win 10, weet niet meer hoe...) en Silverlight.

En dan nu Pipelight. Pipelight is een manier om Silverlight op Linux machines te bekijken (duuh, wis je al). Moonlight was er ook, opensource en dus was daar het DRM gedeelte uit gesloopt; dat maakt Moonlight vrijwel waardeloos en het wordt al jaren niet meer doorontwikkeld of ondersteund. Maar waarom wil Geany ineens Silverlight gebruiken? Ik ken Geanty niet. Maar het is iets met internet of webdelevelopment geloof ik. Daarvoor zal het wel een webbrowser aanroepen. En misschien wil die browser naar die NPO site die Silverlight heeft (daar heb je overigens geen Silverlight voor nodig, voorbeeld).

Ik zou het probleem niet zoeken in Pipelight/Silverlight maar in je webbrowser... Kan ik naast zitten natuurlijk.

Succes smile

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

devrandom schreef:
peugeot2 schreef:

Erm, dit is wel degelijk een Linux vraag. De applicatie die problemen oplevert draait op Linux met remote X naar macOS. Even lezen wink.

Wist ik ook wel... vond het wel geinig te zeggen wink

8

devrandom schreef:

Blijkbaar nestelt pipelight zich in elke applicatie die WebKit gebruikt en gebruikt Geany webkit. De volgende blogpost lijkt te beschrijven hoe je pipelight voor alle applicaties behalve je browser uit kunt zetten:

https://xpressubuntu.wordpress.com/2015 … pipelight/

Dank!  Opgelost. Inderdaad, elke Linux dekstop app die WebKit voor screen-rendering gebruikt, start Pipelight op (als dat geïnstalleerd is). Met simple her-configuratie kan je het zo inregelen dat alleen bij bijv. je browsers Pipelight ook opgestart wordt.

Voor de goede orde: het blijkt dus inderdaad _geen_ OS X issue te zijn.

~henq