1 Laatst bewerkt door devtroll (30 Aug 2016 14:48:52)

Onderwerp: Mooie dag voor belastingen

Geen verzorgingsstaat zonder gezonde belasting. Apple heeft zo juist een mooie tik op de vingers gehad.
Eindelijk komen de verhalen buiten. Apple beweerde jarenlang aan MVO te doen, maar de verhalen van belastingontduiking en erbarmelijke omstandigheden in de fabrieken worden bevestigd.

https://tweakers.net/nieuws/115103/appl … talen.html

Edit: Huillie huillie van Apple: http://www.apple.com/ie/customer-letter/

ACAB: All computers are broken. https://medium.com/message/everything-i … e5f33a24e1 "I've decided that you need gray hair and hemorrhoids to be a consultant.
The gray hair makes you look distinguished & the hemorrhoids make you look concerned."

Re: Mooie dag voor belastingen

Leuke voor je (geloof ik)

Impact wordt groter: http://www.nu.nl/beurs/4314447/apple-op … treet.html

ACAB: All computers are broken. https://medium.com/message/everything-i … e5f33a24e1 "I've decided that you need gray hair and hemorrhoids to be a consultant.
The gray hair makes you look distinguished & the hemorrhoids make you look concerned."

Dit is voor elke normale hardwerkende arbeider/ondernemer leuk. De concurrentie is enorm vals. Er zullen meer IT bedrijven (denk aan AWS) over de knie gaan. Helaas is dat hard nodig.

Ik neem aan dat je dat ook prima vindt voor microsoft en google? Kan niet hard genoeg? Het geeft de consument gelijk ook schrikt voor de IT business. In het extreme krijgt IT in het algemeen een flinke deuk... minder IT banen. Is het dan nog leuk?

Natuurlijk is het niet recht te praten en zijn straffen nodig. Ik kan me er echter niet over verkneukelen.

6 Laatst bewerkt door QzZRBNMdJdsCmwx (30 Aug 2016 16:30:38)

Volledig terecht. Hoewel het nog wel een paar jaar kan duren voordat het geld daadwerkelijk geïnd wordt, aangezien Apple in beroep gaat.

In het extreme krijgt IT in het algemeen een flinke deuk... minder IT banen. Is het dan nog leuk?

Het is oneerlijke concurrentie. Stel devtroll begint een eigen IT bedrijf en ontwikkelt de trollPhone. Omdat devtroll een starter is en dus geen lucratieve deals met een/de belastingdienst kan regelen betaalt hij gewoon het normale belastingtarief. Apple betaalt percentueel vrijwel niets. Dus zelfs als de trollPhone superieur, goed verkoopt, en winst oplevert, heeft devtroll een flink slechtere concurrentiepositie - hij moet een aanzienlijk deel van z'n winst afdragen, Apple niet. Dus totaal oneerlijk.

Ook is het oneerlijk tegenover de rest van de maatschappij. Waarom moet iedereen meebetalen aan infrastructuur e.d., maar de multinationals niet? Die maken er evenveel gebruik van.

Het tegenargument (van ondermeer Apple) is dat de Ieren zelf dit belastingtarief bepaald hebben. Maar met de grootte van megabedrijven werkt dit helaas niet, die kunnen gewoon landje-chanteren totdat iemand ze een laag tarief biedt. Als Ierland Apple mededeelt dat ze vanaf nu normaal belasting moeten betalen als elk ander bedrijf, dan gaat Apple naar het volgende land (bijv. Nederland). Het is dus goed dat dit volgens Europese regels niet meer mag.

Ik denk overigens ook dat dit eerder *meer* banen dan *minder* oplevert. Apple e.a. moeten toch zaken doen in Europa. Bovendien verbetert dit de concurrentiepositie van Europese bedrijven t.o.v. Amerikaanse bedrijven. Dus potentieel meer werk hier.

Uiteraard gaat dit hele verhaal ook op voor Google e.a. Hopelijk zijn ze hierna aan de beurt.

Two sides of the coin...

8

Absoluut terecht dit!

Lin/Win is iets anders Win/Lin

9 Laatst bewerkt door nomko (01 Sep 2016 10:14:46)

.....van de vennootschapsbelasting voor Apple.....

En dat is toch weer iets anders dan winstbelasting, vermogensbelasting. Het hele artikel komt zeer verwarrend over omdat de EU gezant spreekt van vennootschapsbelasting en in het artikel zelf weer wordt gesproken over belasting over de winst... Er zit toch een wezenlijke verschil tussen winstbelasting, vennootschapsbelasting, vermogensbelasting, etc.... Het voordeel voor Apple gaat over de vennootschapsbelasting:

.......vennootschapsbelasting voor Apple in 2003 maar 1 % van de winst van Apple Sales International en was dit in 2014 gedaald tot 0,005 %.......

Maar aan de andere kant, wat gaat onze geweldige megalomane corrupte bureaucratische EU doen als Apple zijn biezen pakt en verdwijnt uit Ierland om zijn heil te zoeken in een ander (lees goedkoop Aziatische) land en Ierland achterlaat met een groot aantal (10-tallen, 100erden, 1000enden) werklozen???

Mijn laptop:
MSI GE70-2PE*Quad core Intel Core i7-4710HQ*Kingston 16 GB RAM*Intel 4th Gen. Integr. GPU/NVidia GeForce GTX860M*Qualcomm Atheros Killer E2200/Intel Wireless 3160

Persoonlijke Linux Mint site

10

Kan ik alvast zo'n trollPhone bestellen

Pascal's Blobfree Homepage
Een dag geen NedLinux is een dag niet geleefd

11 Laatst bewerkt door devtroll (01 Sep 2016 13:03:59)

Ik neem aan dat je dat ook prima vindt voor microsoft en google? Kan niet hard genoeg? Het geeft de consument gelijk ook schrikt voor de IT business. In het extreme krijgt IT in het algemeen een flinke deuk... minder IT banen. Is het dan nog leuk?
Natuurlijk is het niet recht te praten en zijn straffen nodig. Ik kan me er echter niet over verkneukelen.

Nu heb ik de privilege om twee bedrijven + een stichting de administratie van te beheren en durf ik te beweren enigszins iets te begrijpen van het belastingstelsel in Nederland. Je krijgt boetes als je de voorbelasting binnen 1 maand niet betaald (mits je niet  meer uitgeven heb, maar goed...). Ik zou voorstellen dat bij rechtspersonen zij dezelfde straffen opgelegd krijgen, zoals bij natuurlijke personen. Dat is: Taakstraffen, Geld boetes en eventuele gijzelingen (ja, zo heet een gevangenisstraf eufemistisch t.a.v. boetes) . Als men de deugden wil, dan ook graag de plichten. Lijkt mij wel een mooi gezicht: Witte boorden kriminelen met een vuilprikker langs de snelweg.

En daar heb je dan ook helemaal gelijk in hoor!

Onze Neelie ziet het anders.... http://nu.nl/internet/4315575/neelie-kr … uiste.html

14

Daar Kroes het wel mee eens.
Ze vindt dat er niet gefocust moet worden op fouten in het verleden, maar naar de toekomst gekeken moet worden.

IF not THEN toch

Uit het artikel met Kroes: "Volgens Kroes gaat de Europese Commissie met die redenering echter lijnrecht in tegen een fundamenteel principe uit het belastingrecht, namelijk dat belastingregels nooit met terugwerkende kracht gewijzigd mogen worden."

Tja, daar is geen woord Frans bij. Zelfde geldt voor Starbucks en de Rolling Stones. Ze zijn jaren geleden gelokt om in, o.a. Nederland, zich te vestigen als postbus firma zodat de NL Fiscus een klein graantje mee kan pikken v/d megawinsten die ze maken. En nu hebben ze spijt omdat het uitkomt. Tijd voor verandering dus: internationaal afspreken dat een multinational evenveel belasting moet betalen als een ZZP-er. Of een bepaald minimum afspreken. De belastingmoraal (ook zo'n term uit het belastingrecht) lijdt hieronder.

Daar waar de landen elkaar vroeger de loef af probeerden te steken met het binnenharken v/d grootverdieners dees aarde, daar schaamt men zich nu voor de idiote deals die ze daarvoor moesten sluiten. Probleem is dat multinationals het land waar ze belasting betalen voor het kiezen  hebben en een ZZP-er helaas niet. Anders was elke NL ZZP-er wel in Monaco gevestigd.

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

16

nu.nl schreef:

Volgens Kroes gaat de Europese Commissie met die redenering echter lijnrecht in tegen een fundamenteel principe uit het belastingrecht, namelijk dat belastingregels nooit met terugwerkende kracht gewijzigd mogen worden. Net als burgers moeten bedrijven van tevoren weten hoeveel belasting zij moeten betalen, aldus de oud-politica

Heeft ze gelijk in, maar volgens mij beweert de commissie dat de belastingregels toen al golden en zijn ze met het akkoord tussen Apple en Ierland met voeten getreden.
Dan hadden beide partijen kunnen weten dat het belastingtarief ongeoorloofd is en een naheffing op zich laat wachten.

Help mee om KDE 5 in het Nederlands te vertalen!!

17 Laatst bewerkt door QzZRBNMdJdsCmwx (02 Sep 2016 10:01:42)

Het probleem is (voor zover ik begrijp) dat de Europese regels er al een tijd zijn, maar dat de Europese Unie er nooit werk van gemaakt heeft, juist om meer bedrijven naar Europa te trekken. Zeg maar een soort gedoogbeleid. De publieke opinie is aan het schuiven en de EU heeft reputatieproblemen, dus besluit de EC er nu wat aan te doen.

In die zin begrijp ik de kritiek van Kroes en Apple.

Al met al was het chiquer geweest als de EC al eerder ingegrepen had, danwel een ultimatum gesteld had (bijv. 'per 1 januari 2018 moeten alle belastingafspraken vervallen'). Maar strikt gezien heeft ze waarschijnlijk gelijk - Ierland, Nederland e.a. overtreden de regels.

Pluspunt voor de Ieren en Apple: als de Ieren zelf het geld zouden krijgen, zouden ze allemaal 4 iPhones kunnen kopen big_smile.

18

Of hun nationale zorgplan kunnen verbeteren....

Vervolg.... Ierland in beroep tegen oordeel Brussel over belasting Apple
http://nu.nl/internet/4316007/ierland-i … apple.html

Ze weten het niet... voorlopig nog geen mooie dag voor de belasting: 'zie Staatssecretaris Wiebes noemt Apple-zaak verwarrend'
http://nu.nl/internet/4319574/staatssec … rrend.html

21

peugeot2 schreef:

Ze weten het niet... voorlopig nog geen mooie dag voor de belasting: 'zie Staatssecretaris Wiebes noemt Apple-zaak verwarrend'

Ik denk dat iedereen in Nederland ons belastingstelsel verwarrend vind.
Wellicht dat het voor  Wiebes verhelderend werkt als hij eens een keer over die knie gelegd wordt.

Pascal's Blobfree Homepage
Een dag geen NedLinux is een dag niet geleefd

Of ze bedenken een keer voor NL en de EU een simpeler en eerlijker systeem.

23

pascal schreef:
peugeot2 schreef:

Ik denk dat iedereen in Nederland ons belastingstelsel verwarrend vind.
Wellicht dat het voor  Wiebes verhelderend werkt als hij eens een keer over die knie gelegd wordt.

Is het ook. Maar niet alleen in NL of EU. Die van de VS of Canada zijn ook niet simpel.
Vele constructies met voordelen, subsidies voor bedrijven, organisaties en personen.
Zo lang (bijna alle bedrijven) belastingvoordeel en subsidie krijgen, zal er niks veranderen.

IF not THEN toch