peugeot2 schreef:Volgende vraag.... wat moet je als vergoeding aan de club vragen?
Als je 't gratis (en voor je plezier) hebt gedaan kun je er achteraf naar mijn mening niets meer voor vragen. Wat je naar mijn mining in alle redelijkheid wel kunt verwachten is dat het "jouw kindje" is en dat het ook van jou blijft. Een rechterlijk Salomons oordeel zou kunnen zijn: de club kan gebruik maken v/d programmatuur en de maker ervan is de eigenaar. Wil de club ondersteuning of aanpassingen dan zal dat met de eigenaar geregeld moeten worden (lees: betalen). Mag de club ook zelf aanpassingen maken? Moeilijk verhaal...
Hoe het juridisch/auteursrechtelijk zit weet ik natuurlijk niet. En soms biedt het recht ook geen uitkomst. Dan wil een rechter nog wel eens een korte pause inlassen om beide partijen tot een overeenkomst te laten komen in de lobby.
Verder ben ik het met iedereen eens dat het gebrek aan afspraken de kwestie bemoeilijkt. Maar in de praktijk gaan dingen niet zo ideaal als in de theorie. Als je als ZZP-er binnenkomt en iets gaat bouwen dan gaat het meestal wel vanaf het begin goed. Maar zelfs dan kan er onenigheid ontstaan over gebruik en het recht tot zelf aanpassen van iets dat het "intellectueel eigendom" v/e ander is.
Ik vergelijk dit altijd met een klein bedrijfje dat een grafisch vormgever in had gehuurd voor het ontwerpen v/e logo. Toen er een nieuwe medewerker in het bedrijf kwam werken werd er voor die jongen uiteraard een stapel visitekaartjes gedrukt met het bedrijfslogo er op. De grafisch vormgever stelde zich op het standpunt dat weer betaald moest worden voor het gebruik van zijn intellectueel eigendom. Het bedrijf stelde zich echter op het standpunt dat dit nu juist reeds gedaan was de eerste keer. Als daar geen duidelijkheid op papier van is: wie heeft er dan gelijk. Men is er niet uitgekomen voor zover ik weet.
Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....