1

Onderwerp: OpenSuse vs Gecko

Ik heb ff een vraagje.
Ik ben al jaren fan van OpenSuse en met name KDE vind ik erg fijn werken. Maar nu is er toch een klein breukje gekomen tussen mij en Suse met KDE en wel met de invoering van OpenSuse 42.1 met KDE (qt) 5. Ik wilde dit installeren op een laptop (niet de aller nieuwste) en OpenSuse 42.1 Werkt daar gewoon niet stabiel. Uit eindelijk ben ik diep door het stof gegaan en heb een uitstapje naar Mint met KDE4 gemaakt. Opzich werkt dit wel maar zijn er kleine dingetjes die net niet 100% zijn. Nu heb ik op mijn desktop PC nog altijd OpenSuse 13.2 draaien en met het verschijnen van OpenSuse Leap 42.2 zal 13.2 binnen kort niet meer geüpdatet worden. Grote vraag wat moet ik nu? Ik kwam Gecko tegen een fork van OpenSuse gemaakt mbv Suse Studio
Is Leap 42.2 beter (als in stabieler en gebruikt minder resources) dan 42.1? Leap 42.1 vroeg nog al wat resources van de laptop vermoet dat dit voornamelijk door KDE 5 en Qt5 komt.
Is Gecko met KDE 4 een goed alternatief?. Voor mijn gevoel is het Suse maar dan net ff anders vraag is hoe anders.
Zie ik een (niet Ubuntu based) alternatief over het hoofd.

PS nieuwe PC of laptop kopen is geen optie. Net als extra geheugen etc

Heb voornamelijk OpenSuSE 13.2 maak af en toe een uitstapje naar naar ander distro's ter lering en vermaak. Dan nog maar wat levens motto's;
                Geen geklaag morgen is het weer vandaag.
                Leer elke dag iets nieuws.
                Zonder luiheid geen vooruitgang.

Re: OpenSuse vs Gecko

Voor elke PC en elk OS geldt dat er een einde aan komt. Helaas. Als je PC niet goed werkt met de nieuwste versie van Qt (KDE) dan zul je je oude OS moeten blijven draaien. Ik persoonlijk vindt dat niet zo'n ramp. Ik zou met alle liefde nog WinXP gebruiken als dat niet zo onveilig was. En ik vind Gnome2 nog steeds mooier en beter dan Gnome3.

Waarom wil je per se de nieuwste versie van Suse? Draait er iets op de oude versie niet?

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

3

Re: OpenSuse vs Gecko

Eigenlijk geef je al antwoord. Ik wel best OpenSuse 10 nog gebruiken als er nog veilheidsupdate voor waren. Maar dat is net zo en voor 13.2 stopt dit dus ook binnen kort. Gecko komt met KDE4 (ipv KDE5) en is op basis van OpenSuse, op zich klinkt dit mooi.
Bij mij is een PC pas te oude als het echt niet meer werkt. Heb lange tijd een PC gehad die het met (denk OpenSuse en) LXDE nog best goed deed. Dat vind ik juist het mooie van Linux dat oude hardware best lang mee kan en toch met geüpdate software .

Heb voornamelijk OpenSuSE 13.2 maak af en toe een uitstapje naar naar ander distro's ter lering en vermaak. Dan nog maar wat levens motto's;
                Geen geklaag morgen is het weer vandaag.
                Leer elke dag iets nieuws.
                Zonder luiheid geen vooruitgang.