Onderwerp: Woeha, Linux straks beter ondersteund dan MacOS

Zie http://www.nu.nl/gadgets/4368820/apple- … hrapt.html . Tekst van het nieuwsbericht:

'Apple heeft macOS-team geschrapt'

Foto: Getty Images
Gepubliceerd: 21 december 2016 10:35 Laatste update: 21 december 2016 18:31

Techgigant Apple heeft niet langer een vast team dat werkt aan updates voor besturingssysteem macOS.

Apple heeft bij een reorganisatie de structuur van de softwareteams aangepast, aldus bronnen van Bloomberg. Het bedrijf heeft niet langer een los team voor macOS, maar één groep voor alle software.

De prioriteit bij het gebundelde softwareteam zou voornamelijk liggen bij mobiel besturingssyteem iOS, waardoor er minder aan macOS gewerkt zou worden. Daarmee geeft Apple minder aandacht aan software voor de Mac.

Volgens meerdere bronnen krijgt de Mac intern over het algemeen minder aandacht. Managers zouden niet weten welke richting de computer precies op moet en essentiële medewerkers zijn bij het bedrijf vertrokken.

De Mac-computers zijn verantwoordelijk voor ongeveer 10 procent van Apples omzet. Eerder dit jaar bracht Apple een vernieuwde MacBook uit, nadat de laptop anderhalf jaar lang geen update had gekregen.

Hoewel een woordvoerder van Apple weigert te reageren op de geruchten, benadrukt het bedrijf dat de MacBook "één van zijn belangrijkste producten is".

Van Linux zijn er ik weet niet hoe veel distributies en het is open: kan door iedereen overgenomen worden als het moet (kijk naar Open Office/Libre Office). Zie hier het nadeel v/e gesloten besturingssysteem: geeft met het op dan ben je als consument de Sjaak. Kun je al je processor-vretende professionele audio productie en video-editing software op een iPad gaan draaien in plaats van op een race monster van een desktop met een 200 inch beeldscherm! Windows draait nog op een PC en wordt perfect ondersteund door MS en de bedrijven die er software en drivers voor maken.

Misschien gaan we de dag nog meemaken dat er op websites komt te staan: ondersteuning voor Windows en Linux. Ondersteuning voor MacOS is experimenteel en via deze niet geaffilieerde website van een hobbyist waarbij uw garantie vervalt.

Voor mij als Apple hater begint het jaar zeer, zeer goed! smile

[Yep: dit zal wel een OS flame war worden. Ik denk niet dat ik nog terug moet komen op dit topic...]

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

Re: Woeha, Linux straks beter ondersteund dan MacOS

MeneerJansen schreef:

Van Linux zijn er ik weet niet hoe veel distributies en het is open: kan door iedereen overgenomen worden als het moet (kijk naar Open Office/Libre Office).

1. Waar staat dat het het einde van macOS is?

2. Darwin (de UNIX basis van macOS) is ook open source. Als je Darwin bouwt en X11 erop gooit heb je ongeveer een Linux desktop.

Kun je al je processor-vretende professionele audio productie en video-editing software op een iPad gaan draaien in plaats van op een race monster van een desktop met een 200 inch beeldscherm!

Nee. macOS gaat voorlopig dan ook niet weg. Het idee macOS in een team onder te brengen is niet zo gek. Dezelfde kernel, hetzelfde basissysteem, dezelfde display server, dezelfde frameworks. Waarom zou je het dan in verschillende teams onderbrengen?

Ik denk alleen dat de boel meer gaat convergeren: nog sterker samenvoegen van frameworks, misschien een ARM variant van de MacBook. Maar als je het op een traditionele desktop draait, krijg je nog wel gewoon venstertjes. Het is zeg maar het omgekeerde van Linux, waar er elke maand een desktopomgeving en vijf distributies bijkomen.

Windows draait nog op een PC en wordt perfect ondersteund door MS en de bedrijven die er software en drivers voor maken.

Microsoft heeft inmiddels ook een Windows voor PC, laptop en tablet. Weinig verschil dus.

Misschien gaan we de dag nog meemaken dat er op websites komt te staan: ondersteuning voor Windows en Linux.

Linux heeft op de desktop een marktaandeel van pakweg 1-2%. Dus dat ga je voorlopig niet meemaken. Linux is een gefragmenteerde puinhoop. Je ziet dat alleen semi-proprietary forked Linux varianten die weinig overlaten van de traditionele Linux distributie succesvol zijn (Android en Chrome OS).

macOS/iOS fanboy

3

Niet zo heel nieuw.
Kijk eens naar software pakketten als Quartus (Altera), ICE (Xillinx), Vivado (Xillinx) en Diamond (Lattice) draaien onder Windows en onder Linux... Geen ervan op Mac.
Hoewel ik al jaren een Mac in de woonkamer heb staan kan ik niet zeggen dat ik er kapot van ben. wil je wat anders dan een email sturen of een youtube filmpje kijken is Linux voor mij echt een prettigere keuze.

Pascal's Blobfree Homepage
Een dag geen NedLinux is een dag niet geleefd

devrandom schreef:

Windows draait nog op een PC en wordt perfect ondersteund door MS en de bedrijven die er software en drivers voor maken.

Microsoft heeft inmiddels ook een Windows voor PC, laptop en tablet. Weinig verschil dus.

Wat ik bedoelde is dat MS zijn product voor de reguliere desktop/laptop computer nog goed ondersteunt en dat dat altijd zo zal blijven. Het ontmantelen van het team voor MacOS is voor Mac gebruikers een slecht teken omdat er een kans is dat hun favoriete software voor de desktop Apple computer incompatibel zal zijn met het "nieuwe" OS van Apple, of dat nu op desktop, tablet en telefoon draait. Hétkenmerk van MS is dat ze er altijd goed voor zorgen dat oude software nog draait op nieuwe OS-en van ze. En nieuwe software op oude OS-en. Dat is goud waard en mensen hebben de virusgevoeligheid en weet ik wat niet meer er dan ook voor over. Apple wil nog wel eens apparatuur "obsolete" verklaren. Dat laatste zou niet zo'n ramp zijn als er nog veiligheidsupdates komen voor het OS dat er op draait. Maar MacOS staat er notoir om bekend dat software-updates en nieuwe software niet draait op oude versies van hun OS. Die ellende heb je nooit bij Windows. Op Windows 10 draait Office 97 nog wel en Office 2018 zal ook nog wel draaien op een (standalone) WindowsXP machine.

Enne, Linux staat inderdaad ook niet echt bepaald bekend om z'n geweldige ondersteuning van oude software en drivers op nieuwe distro's. En software wordt nauwelijks geüpdated in repositories. Zelfde gedoe als bij Mac: nieuwe versie van Libreoffice? Als je niet uitkijkt moet je je gehele OS updaten. 

[off topic] Enige oplossing voor de ellendige OS versnippering is naar mijn mening niet dat de OS-en naar elkaar toe evalueren maar dat telefoons en tablet gewoon gaan lijken op een echte computer. Dat ge-etter met "embedded" OS-jes die nauwelijks te updaten zijn is een schande. Veiligheidslek in Android of iOS? Dan mag/kan je niet één (1) library updaten zoals in Win of Linux, nee het gehele OS moet vervangen worden. En, waarom snapt niemand, maar die update is er nooit voor jouw telefoon.

Ik hoop niet dat we het einde van het "echte" besturingssysteem mee gaan maken. Weg met die vage embedded zut!

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

5 Laatst bewerkt door devrandom (10 Jan 2017 17:08:35)

MeneerJansen schreef:

Wat ik bedoelde is dat MS zijn product voor de reguliere desktop/laptop computer nog goed ondersteunt en dat dat altijd zo zal blijven. Het ontmantelen van het team voor MacOS is voor Mac gebruikers een slecht teken omdat er een kans is dat hun favoriete software voor de desktop Apple computer incompatibel zal zijn met het "nieuwe" OS van Apple, of dat nu op desktop, tablet en telefoon draait.

Volgens mij heb je m'n punt gemist: macOS en iOS zijn vrijwel hetzelfde OS. Het voornaamste verschil is de architectuur (x86_64 vs. arm64) en of the Touch of niet-Touch varianten van Cocoa gebruikt worden. Er is dus geen migratie van OS X op de desktop naar een nieuw OS.

Toen de iPhone ontwikkeld werd, hebben op verzoek van Jobs twee teams in parallel de software ontwikkeld. Het iPod team heeft het iPod OS aangepast voor telefoons, het macOS team heeft macOS aangepast voor telefoons. Het macOS team heeft gewonnen en dientengevolge heeft de iPhone altijd een aangepaste versie van macOS gedraaid. Over de tijd zijn wat frameworks uit elkaar gegroeid en dat wordt nu weer samengetrokken. Het zelfde geldt overigens ook voor de meeste andere Apple producten: de eerste Apple TV was letterlijk OS X Tiger (10.4) waar gewoon permanent Front Row draaide. Als je je Apple TV rootte kon je Front Row uitzetten en de OS X Tiger desktop draaien.

Hétkenmerk van MS is dat ze er altijd goed voor zorgen dat oude software nog draait op nieuwe OS-en van ze.

En dat is nooit een kenmerk van Apple's OSes of systemen geweest. Heck, ze zijn op de Mac zelfs drie keer van CPU architectuur veranderd. Toch heeft het Apple niet tegengehouden het meest waardevolle bedrijf ter wereld te worden.

Ik ben het er mee eens dat Microsoft hier het betere werk doet. Maar het heeft ook een keerzijde: op Windows zijn er heel veel traditionele Win32 apps die er niet meer uitzien op moderne Metro-gebaseerde Windows versies. Op macOS is eigenlijk elke app modern, omdat App makers mee moeten evolueren met het platform.

Apple wil nog wel eens apparatuur "obsolete" verklaren. Dat laatste zou niet zo'n ramp zijn als er nog veiligheidsupdates komen voor het OS dat er op draait. Maar MacOS staat er notoir om bekend dat software-updates en nieuwe software niet draait op oude versies van hun OS.

Ze ondersteunen twee versies terug. Maar in tegenstelling tot Windows mag je altijd gratis upgraden na de nieuwste versie. Het is waar dat hardware obsolete verklaard wordt na ongeveer 7 jaar. Daarna kun je nog twee versies meeliften op security updates.

Op Windows 10 draait Office 97

Lijkt me onverantwoord met alle security-lekken wink.

nog wel en Office 2018 zal ook nog wel draaien op een (standalone) WindowsXP machine.

Nope, Office 2016 vereist Windows 7 SP1 of nieuwer.

Enne, Linux staat inderdaad ook niet echt bepaald bekend om z'n geweldige ondersteuning van oude software en drivers op nieuwe distro's.

Oudere hardware gaat over het algemeen nog wel, maar oude applicaties zijn inderdaad een vrij grote ramp.

En software wordt nauwelijks geüpdated in repositories. Zelfde gedoe als bij Mac: nieuwe versie van Libreoffice? Als je niet uitkijkt moet je je gehele OS updaten.

Met het verschil dat nieuwe macOS versies over het algemeen vele malen stabieler zijn dan nieuwe Linux versies. Uiteraard hoeft Apple wel veel minder hardware te ondersteunen/testen.

Enige oplossing voor de ellendige OS versnippering is naar mijn mening niet dat de OS-en naar elkaar toe evalueren maar dat telefoons en tablet gewoon gaan lijken op een echte computer.

Want er was geen fragmentatie in Linux voor tablets en smartphones? wink.

Dan mag/kan je niet één (1) library updaten zoals in Win of Linux, nee het gehele OS moet vervangen worden.

In principe hoeft dat niet. Overigens mag je op mobiel allang blij zijn als je security updates krijgt. Gelukkig is dat op mijn 3.5 jaar oude iPhone 5s geen probleem, op Android is het eigenlijk nooit of soms een karige 2 a 3 jaar.

macOS/iOS fanboy

6 Laatst bewerkt door peugeot2 (10 Jan 2017 17:26:40)

MacOS is bijna IOS???? Ik word iedere dag op onze scholen geconfronteerd met de enorme verschillen. Beheerpakketten (CasperSuite, Zuludesk, enz) benadrukken dit. Verder.... Macbooks en iMacs vind ik overrated en duur. Maar iPads en iPhone vind ik te gek!

7

Peugot2 is gewoon jaloers dat hij zo'n mooi Mac niet kan betalen !
Maar ja.... davrandom en ik hebben dan ook alles.... NOEM MIJ IETS DAT IK NIET HEB !!!! ( jawel ik heb WEL een geldig rijbewijs lol )

Pascal's Blobfree Homepage
Een dag geen NedLinux is een dag niet geleefd

Niet betalen... ik gok dat je beter weet wink

Btw... ik heb een MacSE smile Zijn geen updates meer voor.... is dan ook uit 1986. Verder heb ik wel een iPhone, iPad en AppleTV. Dat vind ik het geld namelijk wel waard (want daar zit m.i. de truuk) tongue

Fragmentatie in Linux: Workstation draait Fedora, servers draaien Centos en bij sommige klanten heb ik de support afgekocht met een license bij Rhel. Laatst was ik bij mijn ex SO na 2 jaar, draaide ze voor haar ZZP bedrijfje nog steeds heel tevreden Centos 7. Doet precies wat ie moet doen. Upgraden een appeltje-eitje voor haar. Fragmenteren kan je leren, net zoals uniformheid en eenvoud smile

10

smile

11

MeneerJansen schreef:

Enne, Linux staat inderdaad ook niet echt bepaald bekend om z'n geweldige ondersteuning van oude software en drivers op nieuwe distro's. En software wordt nauwelijks geüpdated in repositories.

Linux heeft dan ook een ander uitgangspunt dan Windows. Bij Windows moest je altijd in je buidel tasten om de volgende versie te kunnen aanschaffen, met als gevolg dat gebruikers blijven hangen bij een oudere versie van het OS.
Bij Linux heb je die beperking niet en kun je met alle software volledig up to date blijven. Oude software en drivers moet je eigenlijk niet willen gebruiken ivm mogelijke lekken die misbruikt kunnen worden.

Help mee om KDE 5 in het Nederlands te vertalen!!

12 Laatst bewerkt door devtroll (11 Jan 2017 07:29:37)

Linux staat inderdaad ook niet echt bepaald bekend om z'n geweldige ondersteuning van oude software en drivers op nieuwe distro's.

Erm? Bronnen graag. Mijn ervaring is namelijk dat Linux nog heel lang oude meuk ondersteund. Ik weet nog wel hoe lang I386 wert gesupport door Slackware. Centos 5 gaat dit jaar er pas uit.....

En software wordt nauwelijks geüpdated in repositories.

Bedoel je dat je niet bleeding edge nieuwe spullen krijgt? Dat hangt van de distro plus versie af. Ik verkies Fedora op een workstation, zodat alles lekker nieuw is, maar ik ben super conservatief als  het om servers gaat en wantrouw elke developer die met Ubuntu vereisten aan kom.

Rinse schreef:

Linux heeft dan ook een ander uitgangspunt dan Windows. Bij Windows moest je altijd in je buidel tasten om de volgende versie te kunnen aanschaffen, met als gevolg dat gebruikers blijven hangen bij een oudere versie van het OS.

FWIW: Windows 10 was en is een gratis upgrade voor gebruikers van Windows Vista en nieuwer.

macOS/iOS fanboy

devtroll schreef:
Linux staat inderdaad ook niet echt bepaald bekend om z'n geweldige ondersteuning van oude software en drivers op nieuwe distro's.

Erm? Bronnen graag. Mijn ervaring is namelijk dat Linux nog heel lang oude meuk ondersteund. Ik weet nog wel hoe lang I386 wert gesupport door Slackware. Centos 5 gaat dit jaar er pas uit.....

Mijn eigen ervaring. Ik heb WiFi insteekkaartjes voor mijn laptop (destijds nog PCMCIA) weg kunnen gooien omdat de driver (kernel module) niet meer werkte in de nieuwe Linux kernel (kernel module zat in de kernel maar werkte niet). Zo iets moois als xdialog waaarin ik veel shell scipts had gemaakt werkt niet meer in GTK3 (werkt alleen in GTK2). Voor oude Ati/AMD videokaarten werkte de lagacy driver niet meer (cloded source of open source). Kon ik ook weggooien. 

Toegegeven: Linux staat er in het algemeen wel om bekend oude meuk juist wel redelijk werkt "out of the box". Maar dat is niet "bewust". Ik upgrade mijn distro altijd met trillende handjes. Een open source driver kan vaak nog gecompileerd worden voor een nieuwe kernel. Maar ondersteuning v/d fabrikant of de distromaker? Neen. In Windows ook niet, maar het Windows OS hoef je niet te upgraden na een jaar of twee: backwards compatibility van software is groot.

devtroll schreef:
En software wordt nauwelijks geüpdated in repositories.

Bedoel je dat je niet bleeding edge nieuwe spullen krijgt? Dat hangt van de distro plus versie af. Ik verkies Fedora op een workstation, zodat alles lekker nieuw is, maar ik ben super conservatief als  het om servers gaat en wantrouw elke developer die met Ubuntu vereisten aan kom.

Dat geef ik toe: bleeding edge versies heb ik nauwelijks tot niet nodig. Maar het is erg frustrerend als je een vraag wilt stellen in een forum over video- of audio-bewerkingssoftware en men weigert op je vraag in te gaan omdat de versie die in je distro zit bij voorbaat al 2 versies oud was bij het uitkomen van je distro (Ardour, Openshot) en na een jaar al helemaal "te" oud is geworden. En door dependency hell kun je ook niet altijd updaten m.b.v. een speciale repository voor die software van de makers zelf. Dat soort repo's ondersteunt alleen Ubuntu vanaf de versie van vorig jaar of dit jaar. 

Wat ik bedoel dat het aloude Cruijffiaanse spreekwoord "Ellek voordeel heb ze nadeel" opgaat voor OS-en...

15 Laatst bewerkt door MeneerJansen (11 Jan 2017 13:08:08)

devrandom schreef:

Volgens mij heb je m'n punt gemist: macOS en iOS zijn vrijwel hetzelfde OS. Het voornaamste verschil is de architectuur (x86_64 vs. arm64) en of the Touch of niet-Touch varianten van Cocoa gebruikt worden. Er is dus geen migratie van OS X op de desktop naar een nieuw OS.

Jij weet heel erg veel van Mac. Dus ik geloof je. Maar je onderschrift stelde vroeger ook dat je fervent Mac adept bent. Ik ben dus ook geneigd veel waarde te hechten aan een reply van iemand die dat niet is. Ik hoop dat je me dat niet kwalijk neemt. Zie onderstaande reply:

peugeot2 schreef:

MacOS is bijna IOS???? Ik word iedere dag op onze scholen geconfronteerd met de enorme verschillen. Beheerpakketten (CasperSuite, Zuludesk, enz) benadrukken dit. Verder.... Macbooks en iMacs vind ik overrated en duur. Maar iPads en iPhone vind ik te gek!

Is iOS nu een embedded OS dat niet erg flexibel is of werkt een iPhone net zoals een "echte" computer: intern geheugen (werk geheugen dus), UEFI/BIOS, boot sector, harde schijf (oftewel extern geheugen) etc. Ik ben er nl. van overtuigd dat Andoid telefoons en iPhones heel anders werken dan een PC. En dat ik daarom geen snars snap van dat Android "OS" (Android komt op mij eerder over als geavanceerde firmware).

Hoe dat zit bij een Windows phone met Win 10 (bestaat zo iets?) weet ik niet. En ook niet hoe dat zit met een iPhone. Maar ik weet voor 99% zeker dat een applicatie van MacOS (laten we zeggen Libre Office of Adobe Premiere) niet werkt op een iPhone. Er zullen best iOS versies voor zijn, maar 100% compatibel? Daar wil ik wel eens een filmpje van zien op Yotube. Dat iemand de MacOs versie van iets iets download, op een SD kaart zet en de software installeert op z'n telefoon of iPad. Dus ik ben er nog steeds niet geheel van overtuigd dat MacOS en iOS hetzelfde zijn. Waarom heet het dan anders? Doen ze bij Microsoft toch ook niet?

Ik weet in ieder geval wel zeker dat een Windows tablet "gewoon" Windows 10 heeft en dat die geen aparte software versies nodig heeft. Dat komt omdat een Windows tablet een echte computer is. Er kan nl. ook Linux op (da's niet makkelijk, maar het kan!). Bij MS zijn ze dus gaan eisen dat de hardware (architectuur) compatibel gemaakt wordt met het OS. Niet andersom! ARM processor of niet.

En dan komen we uit bij Linux op tablets en smartphones (ik heb helaas nog nooit een Linux smartphone in handen gehad). Jij zegt dat daar ook de reguliere Linux software niet op werkt. Dat zal best kloppen maar dat komt dan volgens mij omdat de juiste GUI ontbreekt. Tot nu toe zijn de meest gangbare GUI's niet geschikt voor touchscreens, tablets en phones. Ze zijn te zwaar of ze werken nauwelijks "met de vinger". Da's de reden dat de GUI van Windows 10 niet om aan te gluren is (aangepast naar de zwakke tablet en smartphone hardware). Maar in Linux kun je, als het "echte" Linux is (en dus niet die brakke zooit van Android!), elke GUI installeren die je wilt. Mijn Raspberry Pi kan ik gebruiken als reguliere (zeer langzame) PC. En dat ding is volgens mij een smartphone maar dan zonder schermpje. En dat veranderen van GUI zie ik Windows of MacOS/iOS niet doen!

Ik denk echter wel dat Apple net als Microsoft z'n OS-en naar elkaar toe zal laten groeien en het onderscheid zal (moeten) laten vallen. De markt is tegenwoordig niet groot genoeg meer voor twee "soorten". Maar zo ver is het nog niet en de Mac kopers van vandaag kunnen nog wel eens lelijk op de neus kijken als hun peperdure racemonster een obsolete OS heeft. Besef goed dat een Mac zeer duur is (in tegenstelling tot een PC) en dat je die niet koopt om na 3 jaar niet meer te kunnen upgraden. En da kans dat het samengesmolten Windows 10 achtige iOS/MacOS op een Apple machine kan die je nu koopt acht ik zeer, zeer klein gezien de gedachte van Apple achter software, hardware en OS-en.

16 Laatst bewerkt door devtroll (11 Jan 2017 13:12:29)

Heren, dit is een Linux forum geen OSX. Graag de discussie van OSX daar voortzetten wink  $OSX_QUESTIONS >>https://discussions.apple.com/community/

devtroll schreef:

Heren, dit is een Linux forum geen OSX. Graag de discussie van OSX daar voortzetten wink  $OSX_QUESTIONS >>https://discussions.apple.com/community/

Erm:

Algemene discussies: Klets hier over van alles en nog wat...

Bovendien, de rest van het forum:

Linux, BSD & UNIX

http://www.opengroup.org/openbrand/regi … nd3627.htm

macOS is een gecertificeerde UNIX smile.

macOS/iOS fanboy

18 Laatst bewerkt door devrandom (11 Jan 2017 17:18:20)

MeneerJansen schreef:

Ik hoop dat je me dat niet kwalijk neemt. Zie onderstaande reply:

Nee hoor!

peugeot2 schreef:

Wat Leon en ik zeggen is niet echt strijdig. Ik stel dat het technisch vrijwel hetzelfde OS is (dezelfde kernel, dezelfde user land, voor een groot deel dezelfde frameworks). Maar op iOS wordt veel harder gedicteerd wat wel en niet mag, terwijl je op OS X root hebt en je je gang kunt gaan. Dat veranderd het gebruik en management, maar weinig aan de onderliggende implementatie.

Is iOS nu een embedded OS dat niet erg flexibel is of werkt een iPhone net zoals een "echte" computer: intern geheugen (werk geheugen dus), UEFI/BIOS, boot sector, harde schijf (oftewel extern geheugen) etc.

Het werkt technisch vrijwel hetzelfde. Alleen heeft het ene platform een locked boot loader en het andere niet. Kun je op het ene een terminal openen en op het andere niet.

Ik ben er nl. van overtuigd dat Andoid telefoons en iPhones heel anders werken dan een PC. En dat ik daarom geen snars snap van dat Android "OS" (Android komt op mij eerder over als geavanceerde firmware).

Waarom? Android draait gewoon een Linux kernel met Toybox (Busybox work-alike). Als je telefoon geunlocked is kun je gewoon een terminal openen, een SSH server draaien of wat dan ook. In tegenstelling to iOS <-> macOS verschilt Android wel flink van desktop Linux. Het is dezelfde kernel, maar display server en frameworks e.d. zijn heel anders.

Hoe dat zit bij een Windows phone met Win 10 (bestaat zo iets?) weet ik niet.

Idem ditto. Een Windows Phone met Windows 10 kan voor een redelijk deel zelfs dezelfde applicaties draaien als Windows op de desktop.

En ook niet hoe dat zit met een iPhone. Maar ik weet voor 99% zeker dat een applicatie van MacOS (laten we zeggen Libre Office of Adobe Premiere) niet werkt op een iPhone. Er zullen best iOS versies voor zijn, maar 100% compatibel?

Ik zal je een geheim vertellen: de iOS simulator op macOS emuleert geen ARM CPU. Het compileert gewoon de code voor x86_64 CPUs tegen een versie van de iOS frameworks. Je draait dan letterlijk een iOS applicatie op macOS. Een aantal van Apple's applicaties waaronder iWork gebruiken dezelfde codebase voor macOS en iOS.

Het kan niet rechtstreeks, omdat: iPhones en Macs verschillende processor-architecturen hebben, de frameworks tussen macOS en iOS hier en daar verschillen (zoals gezegd, dat zijn ze aan het verminderen en daar is dit nieuws een exponent van), en omdat Apple het simpelweg niet toestaat om windowed applicaties op iOS te draaien.

Het is meer politiek dan iets anders. Als Apple het zou willen, konden ze morgen bijv. op macOS zowel macOS als iOS applicaties draaien (zoals gezegd doet de simulator dat al).

Dus ik ben er nog steeds niet geheel van overtuigd dat MacOS en iOS hetzelfde zijn. Waarom heet het dan anders? Doen ze bij Microsoft toch ook niet?

Differentiatie. Ze willen je een MacBook en een iPad verkopen. Niet een MacBook of een iPad.

Ik weet in ieder geval wel zeker dat een Windows tablet "gewoon" Windows 10 heeft en dat die geen aparte software versies nodig heeft.

Tenzij je een ARM tablet hebt (bijv. Surface RT). Dan kun je de meeste Windows applicaties niet draaien. Alleen applicaties die metro gebruiken en bijvoorbeeld in C# geschreven zijn.

Bij MS zijn ze dus gaan eisen dat de hardware (architectuur) compatibel gemaakt wordt met het OS. Niet andersom! ARM processor of niet.

Dit is dus niet waar. Windows ARM tablets kunnen geen willekeurige Windows applicaties draaien.

Da's de reden dat de GUI van Windows 10 niet om aan te gluren is (aangepast naar de zwakke tablet en smartphone hardware).

Je bedoelt Windows 8. Windows 10 ziet er op een desktop/laptop weer als een vrij normale Windows uit. Met een Start menu en de hele rataplan.

En dat veranderen van GUI zie ik Windows of MacOS/iOS niet doen!

Waarom zouden ze? Denk je dat de gemiddelde gebruiker op ratpoison of blackbox zit te wachten? En kun je bedenken hoe support-gesprekken dan gaan? "Hallo, ja, ik probeer een plaatje van Internet Explorer in Word te plakken, maar er gebeurt niks...", "Ah, meneer, ik wou dan eerst graag weten of u de Windows desktop, KDE, of GNOME gebruikt.", "Oh, ik gebruik Xmonad.", "[gestotter aan de lijn]".

Besef goed dat een Mac zeer duur is (in tegenstelling tot een PC) en dat je die niet koopt om na 3 jaar niet meer te kunnen upgraden.

Ik upgrade m'n Mac gemiddeld elke 1.5 jaar. Tweede hands kan je meestal nog 800 a 900 Euro voor een Mac krijgen. Dus ik betaal ca. 200 per jaar voor een cutting-edge high-end machine. Als ik een Lenovo voor dezelfde prijs zou komen zou die 1.5 jaar hoogstens de helft waard zijn. Eigenlijk is een Mac in vergelijk met andere high-end machines heel erg goedkoop, door de hoge 'resale' waarde.

Verder lijkt het me heel erg onwaarschijnlijk dat Apple een product dat gemiddeld 12% van hun omzet oplevert (+ verkopen van Apps die onder een andere categorie vallen) laat vallen voor een categorie die vrij hard aan het krimpen is (iPad) en een categorie die langzaam stagneert (iPhone). Het gevaar voor Apple is te veel van de iPhone afhankelijk te worden en alleen al om die reden geloof ik dat ze de Mac nooit zouden laten vallen totdat ze een andere categorie hebben die voor een langere tijd net zo succesvol als de iPhone is (Apple Car?). En daar zijn we nog wel een tijdje van verwijderd. Sterker nog, Apple hobbelt nogal achteraan op een aantal gebieden die heel erg belangrijk worden (machine learning), waar o.a. Google en Microsoft het extreem goed doen.

macOS/iOS fanboy

19

devrandom schreef:
Rinse schreef:

FWIW: Windows 10 was en is een gratis upgrade voor gebruikers van Windows Vista en nieuwer.

Klopt, vandaar dat ik moest gebruikte, ipv moet wink

Dus dat landschap is aan het veranderen.
Dacht overigens wel dat de upgrade van windows 8 of ouder naar 10 maar tijdelijk gratis was?

Rinse schreef:

Dacht overigens wel dat de upgrade van windows 8 of ouder naar 10 maar tijdelijk gratis was?

Als je de Windows 10 ISO download van Microsoft's website kun je tijdens de installatie gewoon een licentiecode van Windows >= Vista invoeren en je krijgt de equivalente Windows 10 editie.

macOS/iOS fanboy

21

devrandom schreef:
Rinse schreef:

Als je de Windows 10 ISO download van Microsoft's website kun je tijdens de installatie gewoon een licentiecode van Windows >= Vista invoeren en je krijgt de equivalente Windows 10 editie.

Sinds 1 July 2016 werkt dat niet meer. De gratis update was een tijdelijke kwestie, als je echter voor het einde van de aanbieding hebt geupgrade blijft het wel werken en hoef je voor die specifieke machine geen code meer op te geven.

1+1=3

spam: admin@glgaming.com

22 Laatst bewerkt door MeneerJansen (13 Jan 2017 15:34:43)

devrandom schreef:

Da's de reden dat de GUI van Windows 10 niet om aan te gluren is (aangepast naar de zwakke tablet en smartphone hardware).

Je bedoelt Windows 8. Windows 10 ziet er op een desktop/laptop weer als een vrij normale Windows uit. Met een Start menu en de hele rataplan.

Om te beginnen: bedankt voor alle uitleg. Wat deze quote specifiek: over smaak valt niet te twisten, maar ik heb (helaas, ik dacht dat er wel Linux op te zetten zou zijn) een Win 10 tablet en ik werk (helaas) wel eens met een Win 10 machine. De interface ziet er niet uit. Metro, of Paper Cut ofzo heet dat. Ik vind het echt niet om aaaaaaan te gluren (het is gewoon Windows 3.11 for Workgroups!). Net als de nieuwe "platte" interface van MacOS: wat een stap terug zeg. Tjonge jonge. Ik vrees dat de dagen van Gnome 2 en Compiz (of Aero op Windows) niet snel meer terug komen...

devrandom schreef:
MeneerJansen schreef:

En dat veranderen van GUI zie ik Windows of MacOS/iOS niet doen!

Waarom zouden ze? Denk je dat de gemiddelde gebruiker op ratpoison of blackbox zit te wachten? En kun je bedenken hoe support-gesprekken dan gaan? "Hallo, ja, ik probeer een plaatje van Internet Explorer in Word te plakken, maar er gebeurt niks...", "Ah, meneer, ik wou dan eerst graag weten of u de Windows desktop, KDE, of GNOME gebruikt.", "Oh, ik gebruik Xmonad.", "[gestotter aan de lijn]".

Da's niet precies wat ik bedoel.

Het gaat mij niet om de vrijheid van wisselen van interface (slechts een kleine groep mensen waar ik toe behoor vindt dat leuk) maar om het feit dat MacOS, Windows en Unity/Cinnamon/Gnome3 (= Linux) niet draaien op een "zwakke" machine zoals een telefoon of een Raspberry Pi. In mijn ogen bestaat er dus überhaupt zoiets als Android of iOS louter omdat die peperdure besturingssystemen het niet ondersteunen om van GUI te wisselen. Da's ook de reden dat de GUI van Windows niet om aan te gluren is: het moet immers draaien op een telefoon. Dat vind ik volkomen mesjokke! Belachelijk. Een "nieuw" OS ontwikkelen omdat je te besodemieterd bent om een fatsoenlijk OS te maken dat verschillende GUI's aankan? Ik kan daar maar niet aan wennen. Ongeloofelijk! Een applicatie die gemaakt is voor Linux draait onder het "zwakke" XFCE zowel as in het "zware" Gnome3. Kijk: zo hoort het. Da's nadenken. Dat is modern en de toekomst. Wat er nu gebeurt op de GUI/OS markt is voor mij als Linux gebruiker onbegrijpelijk. Alles dat op mijn desktop PC draait, draait ook op mijn R. Pi. En als het te slecht draait komt dat door de zwakke hardware specs en niet omdat ik niet "de juiste GUI" heb draaien. Linux vind ik flexibel en op de toekomst gericht, de rest nauwelijks.

[en ja: deze discussie gaat dus wel degelijk over Linux (in vergelijk met MacOS)]

23

MeneerJansen schreef:

Om te beginnen: bedankt voor alle uitleg. Wat deze quote specifiek: over smaak valt niet te twisten, maar ik heb (helaas, ik dacht dat er wel Linux op te zetten zou zijn) een Win 10 tablet en ik werk (helaas) wel eens met een Win 10 machine. De interface ziet er niet uit. Metro, of Paper Cut ofzo heet dat. Ik vind het echt niet om aaaaaaan te gluren (het is gewoon Windows 3.11 for Workgroups!). Net als de nieuwe "platte" interface van MacOS: wat een stap terug zeg. Tjonge jonge. Ik vrees dat de dagen van Gnome 2 en Compiz (of Aero op Windows) niet snel meer terug komen...

Nou, ik vind de interface op zich zeker niet onprettig. We hebben een tijd gehad waarbij alle 15 miljoen kleuren in een pictogram of widget moesten worden verwerkt, incl. elke 3D modelling. Daar is men goddank van afgestapt. Dit is veel rustiger aan de ogen.
Wat Windows 10 fout doet is dat het nog steeds een janboel is qua configuratie, die nog steeds hikt tussen klassiek configuratiescherm en de nieuwe modern interface. Ook de apps zijn een aanfluiting.

Flash schreef:
devrandom schreef:
Rinse schreef:

Sinds 1 July 2016 werkt dat niet meer. De gratis update was een tijdelijke kwestie, als je echter voor het einde van de aanbieding hebt geupgrade blijft het wel werken en hoef je voor die specifieke machine geen code meer op te geven.

Ik heb het zondag nog gedaan op een machine waar nog nooit Windows 10 op gedraaid heeft. Bij de vraag naar een licentie code de key van Windows 7 Pro ingevoerd en het werkt.

Overigens beschrijven veel websites ook dat deze methode werkt, dus het is geen 'fluke':

https://www.google.de/amp/www.howtogeek … ent=safari

macOS/iOS fanboy

25 Laatst bewerkt door devrandom (14 Jan 2017 07:36:46)

MeneerJansen schreef:

Om te beginnen: bedankt voor alle uitleg. Wat deze quote specifiek: over smaak valt niet te twisten, maar ik heb (helaas, ik dacht dat er wel Linux op te zetten zou zijn) een Win 10 tablet en ik werk (helaas) wel eens met een Win 10 machine. De interface ziet er niet uit. Metro, of Paper Cut ofzo heet dat. Ik vind het echt niet om aaaaaaan te gluren (het is gewoon Windows 3.11 for Workgroups!). Net als de nieuwe "platte" interface van MacOS: wat een stap terug zeg.

Ik vind design een stuk beter dan de skeuomorphism die we ervoor hadden. Maar er moet wel een balans zijn, sommige flat design interfaces kun je amper meer zien wat knoppen zijn e.d. Verder zijn sommige flat interfaces (met name Metro en Android Material Design) doorgeschoten in het gebruiken van grote witte vlakken. Prima overdag, maar 's avonds is dat allemaal wel heel erg fel.

Anyway, ik denk dat Apple hier een heel erg goede balans heeft gevonden. Maar design is altijd al hun sterke kant geweest.

Tjonge jonge. Ik vrees dat de dagen van Gnome 2 en Compiz (of Aero op Windows) niet snel meer terug komen...

GNOME 2 is altijd veel platter geweest dan bijvoorbeeld het overmatige gebruik van 'glas' e.d. in Windows Vista. Vergelijk deze twee willekeurige screenshots van het net:

https://help.gnome.org/misc/release-not … .png.en_GB
https://mspoweruser.com/wp-content/uplo … 8wgw0m.png

Het grotere probleem is dat ze een desktop die voor heel veel mensen werkte zomaar hebben vervangen met een desktop (Unity en GNOME 3) die nog zo ongepolijst was dat het voor veel mensen geen vervanging voor GNOME 2 was. Sterker nog, het hele desktopmodel is veranderd op een manier dat het onherkenbaar is voor GNOME 1/2 gebruikers. Er wordt wel vaak geroepen dat ze Apple kopieerden. Een verschil is wel dat de macOS UI qua feel eigenlijk niet is veranderd sinds OS X 10.0 in 2000 (er zijn vnl. dingen toegevoegd, zoals Spotlight). En zelfs OS X 10.0 leunde heel erg sterk op de traditionele macOS. De voornaamste verandering was de toevoeging van de Dock, een idee dat uit NeXTSTEP stamt. Maar je kunt bij wijze van spreken iemand die een Mac in 1985 heeft gekocht achter macOS Sierra zetten en die persoon kan vrij snel uit de voeten.

Microsoft heeft met Windows 8 eigenlijk dezelfde fout gemaakt als GNOME, maar heeft het vrij snel terug gedraaid. Bovendien ondersteunt Microsoft Windows versies zo lang dat de meeste mensen gewoon bij Windows 7 zijn blijven hangen.

Het probleem op de Linux desktop is dat de desktop vaak het slachtoffer wordt van mensen die zich willen profileren en een stempel willen drukken. Dat zie je in GNOME, maar bijvoorbeeld ook de overmatige assimilatie van alles in systemd. Bedrijven worden meer gemotiveerd door geld. En die komt niet binnen als je alle gebruikers overstuur maakt.

maar om het feit dat MacOS, Windows en Unity/Cinnamon/Gnome3 (= Linux) niet draaien op een "zwakke" machine zoals een telefoon of een Raspberry Pi.

Windows voor Raspberry Pi:

https://developer.microsoft.com/en-us/w … GetStarted

Verder draait Windows Phone tegenwoordig gewoon Windows 10, op hardware van 150 Euro oid.

macOS is een ander verhaal: Apple staat gewoon niet toe dat je hun OSes op andere hardware draait. Dat wil niet zeggen dat het niet op zwakke machines draait. macOS leunt vrij sterk op OpenGL en Metal, maar ik zie geen reden waarom macOS niet zou draaien op een embedded device met een fatsoenlijke GPU.

macOS/iOS fanboy