1

Onderwerp: Wifi down na suspend

Hallo,

Ik heb een probleem. Ik gebruik  openSUSE 13.2 en nadat de computer ontwaakt vanuit de slaapstand, zie ik geen enkele wifi verbinding meer in de Network Manager. Ik kan ook niet scannen naar aanwezige wifi netwerken.
Ik heb her en der gelezen over dit probleem, maar ik weet niet goed hoe ik dit het best kan aanpakken.

De gebruikte module is r8169.

Tux

Re: Wifi down na suspend

Kan je kijken wat rfkill zegt op de cli?

$ sudo rfkill list

Dus voor en na de slaapstand.

ACAB: All computers are broken. https://medium.com/message/everything-i … e5f33a24e1 "I've decided that you need gray hair and hemorrhoids to be a consultant.
The gray hair makes you look distinguished & the hemorrhoids make you look concerned."

Ik krijg dan helemaal geen info in de terminal te zien.

4 Laatst bewerkt door MeneerJansen (05 Jul 2016 18:00:02)

Misschien helpt het om de kernel module (= de driver) voor die chip opnieuw in de kernel "te inserten":

Lijst v/d modules in gebruik met een grepje naar de 8169:

$lsmod | grep 8169

r8169                  67581  0 
mii                    13934  1 r8169

Module verwijderen:

rmmod r8169

Module weer in de kernel bregen:

modprobe r8169

Succes! smile

P.S. Op mijn compu draait ook een r8169 module, maar ik heb op die desktop compu geen WiFi. Weet je zeker dat je draadloze chip de r8169 is? Kijk nog eens goed naar de output van lsmod.

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

5 Laatst bewerkt door Tux@Linux (05 Jul 2016 20:25:33)

Oei...hierbij de juiste info (sorry!) :

hwinfo --wlan
36: USB 00.0: 0282 WLAN controller                             
  [Created at usb.122]
  Unique ID: Zj8l.NomXlQ88uo3
  Parent ID: pBe4.3f5c44ENLJ9
  SysFS ID: /devices/pci0000:00/0000:00:13.2/usb2/2-4/2-4:1.0
  SysFS BusID: 2-4:1.0
  Hardware Class: network
  Model: "Realtek RTL8191S WLAN Adapter"
  Vendor: usb 0x0bda "Realtek Semiconductor Corp."
  Device: usb 0x8172 "RTL8191S WLAN Adapter"
  Revision: "2.00"
  Serial ID: "00e04c000001"
  Driver: "r8712u"
  Driver Modules: "r8712u"
  Device File: wlp0s19f2u4
  Features: WLAN
etc....

Eth0 komt wel na suspend gewoon weer beschikbaar, maar alle wifi info is weg uit de network manager na suspend.

$ sudo rfkill list geeft geen inormatie. Niet voor- en niet na suspend.

rmmod r8712u en modprobe r8712u maakte ook geen verschil..

Doe eens 'sudo iwconfig eth0 power off'. Dit zet powermanagement uit.... als je laptop in slaapstand gaat, doet je draadloze netwerkkaart dit wellicht ook.

Als dit werkt, wordt de volgende vraag hoe dit permanent te maken. Maar eerst even proberen... laat even weten of het werkt. Ok?

Ik zal ondertussen nog wat feedback geven:  rmmod r8712u en modprobe r8712u lijken toch iets te doen, maar niet direct.: als ik na deze commando's de computer weer in suspend mode laat gaan en dan weer laat ontwaken, dan zijn alle wifi stations er weer.  Maar dus niet zonder eerst weer een suspend te doen.

Tux@Linux schreef:

Ik zal ondertussen nog wat feedback geven:  rmmod r8712u en modprobe r8712u lijken toch iets te doen, maar niet direct.: als ik na deze commando's de computer weer in suspend mode laat gaan en dan weer laat ontwaken, dan zijn alle wifi stations er weer.  Maar dus niet zonder eerst weer een suspend te doen.

Dan zou ik de tip van Peugeut2 hierboven (van 5-7-2016 om 22:26 uur) opvolgen. Dat van die powermanagement moet het volgens mij zijn! Succes. smile

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

9 Laatst bewerkt door Tux@Linux (06 Jul 2016 17:19:11)

Waarschijnlijk een domme vraag, maar waarom sudo iwconfig eth0 power off ? Is het niet de bedoeling power management van het wlan uit te schakelen?

Misschien een dom antwoord, maar slaapstand werkt toch bijna nooit when Linux?
Hier iig niet, doe ik ook nooit.

Waarom zou je ook, de boel boot hier in 3 seconden, dus wat win je ermee?

Het idee is om het te testen omdat ik dat vaker gezien heb. Powermanagement uit zetten betekent dat de netwerkkaart altijd aan staat. Het commando is niet permanent... na een reboot staat het weer default. Als het commando werkt is het zaak dit permanent te maken. Maar eerst testen dus... of niet, wat je wilt wink

12 Laatst bewerkt door Tux@Linux (07 Jul 2016 07:53:39)

Hierbij de uitkomst van het commando : sudo iwconfig eth0 power off'

Error for wireless request "Set Power Management" (8B2C) :
    SET failed on device eth0 ; No such device.

Eth0 is nu toch enp1s0 in opensuse 13.2?

Sleep mode werkt perfect hier op 2 computers. De computer is een X-PC die ik voor 75 Euro heb gekocht bij een Duitse supermarkt en die het al jaren prima doet........

13 Laatst bewerkt door Tux@Linux (07 Jul 2016 08:06:53)

iwconfig
wlp0s19f2u4  IEEE 802.11bgn  ESSID:"...."  Nickname:"....."
          Mode:Managed  Frequency:..... GHz  Access Point: ............
          Bit Rate:150 Mb/s   Sensitivity:0/0                                                     
          Retry:off   RTS thr:off   Fragment thr:off                                               
          Encryption key: ...............  Security mode:open             
          Power Management:off                                                                     
          Link Quality=100/100  Signal level=47/100  Noise level=0/100
          Rx invalid nwid:0  Rx invalid crypt:0  Rx invalid frag:0
          Tx excessive retries:0  Invalid misc:0   Missed beacon:0

lo        no wireless extensions.

enp1s0    no wireless extensions.

14

Ha:

Zo kan je dat niet zeggen. De namen zijn per device verschillend. Heeft allemaal met systemd te maken, lees: https://major.io/2015/08/21/understandi … ice-names/

ACAB: All computers are broken. https://medium.com/message/everything-i … e5f33a24e1 "I've decided that you need gray hair and hemorrhoids to be a consultant.
The gray hair makes you look distinguished & the hemorrhoids make you look concerned."

15 Laatst bewerkt door MeneerJansen (08 Jul 2016 13:41:26)

Tux@Linux schreef:

Hierbij de uitkomst van het commando : sudo iwconfig eth0 power off'

SET failed on device eth0 ; No such device.

Sleep mode werkt perfect hier op 2 computers. De computer is een X-PC die ik voor 75 Euro heb gekocht bij een Duitse supermarkt en die het al jaren prima doet........

Werkt het wel als je doet:

sudo iwconfig wlan0 power off

Met het commando "ifconfig"  kun je zien hoe je netwerk devices heten.

Helaas,  dan krijg ik dezelfde mededeling:

SET failed on device wlan0 ; No such device

ifconfig:

enp1s0    Link encap:Ethernet  etc.
lo        Link encap:Local Loopback  etc.
wlp0s19f2 Link encap:Ethernet etc.

17 Laatst bewerkt door 5Tgff##2699Jbv!!rrOn (08 Jul 2016 21:02:30)

Je ziet toch al dat powermanagement op off staat. Zie posting 13.  Dat is dus niet de oplossing.... vergeten dus!

Wat het probleem wel is weet ik zo ook niet...

Iedereen bedankt voor het meedenken  in ieder geval.

19 Laatst bewerkt door 5Tgff##2699Jbv!!rrOn (09 Jul 2016 13:06:06)

Ik heb nog een idee.... het kan een fout zijn in de wlandriver. Na slaapstand zet dan eens wifi hard (met de knop) uit en aan. Werkt dat? Dan lijkt het een driverprobleem en kan upgraden of een andere driver of Linux helpen.

Je kunt ook een andere Linux live gaan draaien om te testen. Een suse variant (nieuwe opensuse live... ik gok dat deze goed draait) zou dan handig zijn. Dan kijken of deze na slaapstand hetzelfde probleem heeft. Dit kan de vorige optie bevestigen of aanvullen.

Zo kun je iig problemen elimeren. Powermanagement op wifi is het niet. Nu moet je andere zaken elimineren.

Print r8169 nog kernel berichten na het wakker worden? Dit kun je checken met

dmesg

of evt

sudo dmesg

. Als OpenSUSE systemd gebruikt, zou je ook met

sudo journalctl

kunnen kijken of er relevante mededelingen zijn.

21 Laatst bewerkt door 5Tgff##2699Jbv!!rrOn (09 Jul 2016 13:13:35)

Btw... deze lijkt veel op je vraag... http://forum.nedlinux.nl/viewtopic.php?id=32837

Ik zou de leap versie eens testen....

22 Laatst bewerkt door MeneerJansen (09 Jul 2016 14:59:22)

peugeot2 schreef:

Je ziet toch al dat powermanagement op off staat. Zie posting 13.  Dat is dus niet de oplossing.... vergeten dus!

Wat het probleem wel is weet ik zo ook niet...

Oeps! Topic niet goed gelezen. icon_redface Kom ik toch weer met mijn verhaal over het verwijderen en inserten v/d kernel module voor r8712u (ik zie in reply nr. 5 dat dat de wireless chip is). Verder vind ik het goed speurwerk van je bij reply 21 hier. In het topic waar naar naar verwezen word staat (by reply nr. 4) ook de volgende tip waarvan ik niet zeker wet of 'ie werkt (= het stoppen en starten v/d draadloos netw. verbinding):

ifdown wlp0s19f2u4
ifup wlp0s19f2u4

Want ik denk te zien in reply nr. 13 dat de wireless device wordt aangeduid met wlp0s19f2u4 (was vroeger vaak wlan0).

Cool.... nog veel goede tips smile

Nu blijft de TS weg.... net nu er goede tips staan....

25

Hier is de TS weer. Zie hierover ook mijn mail van vandaag in Algemene Onderwerpen. Hoe dan ook: ik wilde toch even mijn ervaringen sindsdien doorgeven:

Ik heb LEAP 4.2 geïnstalleerd en daar is het probleem met de Netwerk Manager (NM) verergerd. Dat wil zeggen: op 1 PC werkt dit probleemloos, maar het bovengenoemde systeem heb ik problemen onder LEAP met de NM.
De wifi netwerken werden sowieso niet gelist. Ik heb toen op forums.opensuse.org onder "No wireless after resume from suspend" een methode gevonden om de wifi stations toch zichtbaar te krijgen.

Echter, na een suspend zie ik onder LEAP geen enkel wifi station meer. Zelfs al geef ik de bovengenoemde rmmod en modprobe in de Konsole.