1

Onderwerp: LEAP 4.2 : CPU 100% busy

Nog even een vraag over een ander ongemak: ik merk soms dat het systeem zeer traag wordt en dan zie ik in de sytem monitor dat 1 van de 2 CPU's op 100% activiteit staat.
Dan is ook Rebooten een lang proces en vandaag kwam ik toen in Secure Mode na een tergend langzame reboot.

Kan iemand mij uitleggen wat die "100% in bedrijf" van een CPU  veroorzaakt en belangrijker nog, is er een oplossing zonder te moeten rebooten?

New_Tux

Re: LEAP 4.2 : CPU 100% busy

Open een terminal en type daar top. Het meest CPU vretende process staat bovenaan. Een process killen die je met kill <<process nummer>>.

Succes smile

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

3

je kunt met een systeemmonitor een lijst inzien van alle processen en hoeveel processortijd elk proces gebruikt.
Kijk even welk proces de schuldige is.

Help mee om KDE 5 in het Nederlands te vertalen!!

4

Eigenlijk is het systeem minutenlang geblokkeerd en kan je er niets meer mee als dit gebeurt, maar ik zal het proberen.

5

Het is BTRFS  dat de processor 100% belast.

Open een terminal en type daar top. Het meest CPU vretende process staat bovenaan. Een process killen die je met kill <<process nummer>>.

En wat nu als dat het proces scrubbing is van BTRFS? Dat is -zoals het advies voorschrijft- elke week nodig. Deze klapt bij mij ook de server naar 100% met een flinke load. Dat neem ik maar voor lief, daarom trap ik dat af eens per week op zondag 23.30. Dus  kill niet zomaar een proces, want dat gaat je hard in (zoals wij in Amsterdam durven te zeggen) de aars bijten.

ACAB: All computers are broken. https://medium.com/message/everything-i … e5f33a24e1 "I've decided that you need gray hair and hemorrhoids to be a consultant.
The gray hair makes you look distinguished & the hemorrhoids make you look concerned."

7

Denk ook niet dat je als user brtfs kunt killen wink
Maar is dat proces in banen te leiden? Bijv. dat je het naar een tijdstip schuift dat je er geen last van hebt?

Help mee om KDE 5 in het Nederlands te vertalen!!

Yes, je kan dat proces zeker killen.  Niet, als local user, zeker wel als root.

Crobjobje:

maikel at snowcrash in /etc/cron.d
○ cat 00_btrfs_scrub                                                                                                                                                      2017-02-09 13:48:51 
#Ansible: BTRFS scrub
00 23 * * 07 root /usr/sbin/btrfs scrub start /srv >>/dev/null
ACAB: All computers are broken. https://medium.com/message/everything-i … e5f33a24e1 "I've decided that you need gray hair and hemorrhoids to be a consultant.
The gray hair makes you look distinguished & the hemorrhoids make you look concerned."