1

Onderwerp: Advies gevraagd

Ik wil van een groot scherm met een HDMI-interface een via het netwerk aangestuurd aankondigingsbord maken.
Het moet met zo weinig mogelijk problemen draaien dus ik wil wel betrouwbare hardware.
Ik denk aan een Raspberry Pi die ik bijv. met klitteband op de achterkant van het scherm plak.
Diskruimte is geen punt: een USB-stick volstaat.
Netwerk zou via een Wifi-dongle kunnen.

vraag 1: is een raspberry pi een goede keuze hiervoor of kan ik beter een andere kleine computer nemen?
vraag 2: is het slim om een reserve-exemplaar in de kast te hebben liggen?
vraag 3: altijd aan laten staan of uitzetten als hij niet in gebruik is?

Old programmers never die: they just jump to a new address
Kubuntu 16.02 LTS, Compaq CQ61 met Linux Mint 18, een Galaxy Tab 10.1 met Android Ice Cream en een Raspberry PI met raspian
http://www.volkerskrant.nl

Re: Advies gevraagd

Neem een Google Chromecast. Ik heb van alles geprobeerd, maar uit eindelijk gecapituleerd.

ACAB: All computers are broken. https://medium.com/message/everything-i … e5f33a24e1 "I've decided that you need gray hair and hemorrhoids to be a consultant.
The gray hair makes you look distinguished & the hemorrhoids make you look concerned."

2: tja... op zich altijd slim
3: ja, zeker het scherm vreet stroom

4 Laatst bewerkt door jovo (12 Feb 2017 13:35:06)

Volgens mij gaat een Google Chromecast in onze situatie niet werken. Ik wil iets wat ik VOLLEDIG op de commandline kan besturen via een telnet-sessie (het is een lokaal netwerk) en waarvan ik de afbeeldingen met ftp kan versturen. Simpel.
Niets met afstandsbedieningen, smartphones, webinterfaces of wat dan ook. Gewoon perl-scripts die alles aansturen en gestart worden als cron-jobs
Nu is de situatie dat de vrijwilligers die het kantoor bemannen 's ochtends alleen het volgende moeten doen:
- scherm aanzetten
- de computer die het scherm aanstuurt aanzetten
's Avonds zetten ze het scherm uit. De computer wordt op afstand uitgezet.
Minimale interventie. Zo weinig mogelijk dingen die vergeten kunnen worden of fout kunnen gaan,

Kubuntu 16.02 LTS, Compaq CQ61 met Linux Mint 18, een Galaxy Tab 10.1 met Android Ice Cream en een Raspberry PI met raspian

5

peugeot2 schreef:

2: tja... op zich altijd slim
3: ja, zeker het scherm vreet stroom

Dus alleen het scherm uitzetten. De computer zelf niet.

6

Opzich is een RPi een goede optie. Ding kost bijna niks (in vergelijk met een mini PC). Nadeel of voordeel is dat je alles zelf moet doen er is weinig voorbewerkt wel veel projecten op internet te vinden. Maar ik begrijp dat je zelf je programma maakt. Wat een probleem kan zijn is de warmte. Schermen hebben koeling op de achterkant. Zet het scherm ff een tijdje aan en voel waar het warm wordt en waar niet. Misschien koel lichaampjes op de RPi, let er dan wel op dat de lucht stroom van onder naar boven kan. Veel schermen hebben tegenwoordig een USB aansluiting waarschijnlijk kan je die gebruiken om je RPi te voeden, scheelt weer een adapter smile. En als het scherm echt uit is gaat de RPi ook uit.
Hangt er van af wat je wilt als het niet zo zwaar is kan je zelfs een RPi zero gebruiken die kost 5 dollar. Dan is niet een reserve hebben de domste optie smile. De RPi 3 kost iets van 40  euro ook niet een hoop geld.

Heb voornamelijk OpenSuSE 13.2 maak af en toe een uitstapje naar naar ander distro's ter lering en vermaak. Dan nog maar wat levens motto's;
                Geen geklaag morgen is het weer vandaag.
                Leer elke dag iets nieuws.
                Zonder luiheid geen vooruitgang.

Check, op het werk hebben wij 4 monitor schermen en per scherm hebben wij inderdaad een Rpi 2 . Werkt perfect.

ACAB: All computers are broken. https://medium.com/message/everything-i … e5f33a24e1 "I've decided that you need gray hair and hemorrhoids to be a consultant.
The gray hair makes you look distinguished & the hemorrhoids make you look concerned."

8 Laatst bewerkt door MeneerJansen (15 Feb 2017 13:35:30)

jovo schreef:

Volgens mij gaat een Google Chromecast in onze situatie niet werken. Ik wil iets wat ik VOLLEDIG op de commandline kan besturen via een telnet-sessie (het is een lokaal netwerk) en waarvan ik de afbeeldingen met ftp kan versturen. Simpel.
[...]

Dat schreeuwt om een R. Pi.

Succes! smile

P.S. Ik heb mijn Pi 24 uur per dag aan staan.

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

9

1) Nee... iedereen doet het. maar het maakt gebruik van een flashdisk op een uC  hoe betrouwbaar zijn die in de long run ?
Denk daarbij o.a. aan logging.
als je dat allemaal goed regelt (hell of a job maar het kan.. dan Ja)

2) Ja, zie 1

3) wat zou je dat ding aan laten staan... de praktijk leert echter....
Zorg iig dat je scherm uitvalt.

Pascal's Blobfree Homepage
Een dag geen NedLinux is een dag niet geleefd

10

Duckman schreef:

Veel schermen hebben tegenwoordig een USB aansluiting waarschijnlijk kan je die gebruiken om je RPi te voeden, scheelt weer een adapter smile.

Volgens mij is dat vragen om problemen. USB levert volgens de specificaties 500 mA en een Raspberry heeft een stabiele voeding van 2000 mA nodig.

11 Laatst bewerkt door Joris (16 Feb 2017 22:30:27)

Je kan een Pi gebruiken als mediaset. Kost tijd en je zou OCMS of Libreelec kunnen pakken. Die laatste zijn dichtgetimmerde Linux-distributies.

Zelf heb ik een Chromecast dat perfect werkt. Daar heeft devtroll een punt mee dat het een goede oplossing is.
Helaas is mijn NAS te slap qua ARM-processor om videos te verwerken voor de chromecast, daar gebruik ik de Pi voor met libreelec en NFS-mount. Maar koop je of maak je een nieuw NAS, dan heb je dit probleem niet en werkt de Chromecast perfect. Met als voordeel dat het echt werkt omdat het een taak doet.

Dan zou je een Pi in de meterkast kunnen hangen voor de hobby (heb ik ook gedaan). Thuisfront tevreden dat het multimedia altijd werkt. Eerlijk gezegd wel Pi's wel eens storen of uitvallen. Het is en blijft goedkope hardware.

IF not THEN toch