1

Onderwerp: Virtualbox en Openvpn

Beste Forumleden,

Op  mijn ubuntu 16.04 applicatie heb ik Virtualbox ge-installeerd.Binnen deze box heb ik een ubuntuserver ge-installeerd met daarop een Lampserver (Lampstack) met Apache2, Php, Phpadmin, Ajenti, Mail en Wordpress. Works like a charm.
Mijn vraag is : is het mogelijk om een Openvpnserver te realiseren binnen deze Virtualbox, waarna ik op mijn desktop een openvpn internet verbinding kan bewerkstelligen.
Ik heb er van alles over gelezen. Maar het is me nog steeds niet duidelijk of dat mogelijk is.
Als ik een ubuntuserver op een aparte machine ge-installeerd zou hebben, dan zou ik er waarschijnlijk wel uit kunnen komen.
Maar binnen Virtualbox...geen idee.
Zouden jullie mij hierover iets kunnen vertellen, cq adviseren. Dat zou geweldig zijn.
Groetjes,
Jensch

Re: Virtualbox en Openvpn

Wat is je casus, kan je die uitleggen.

3

Helaas begrijp ik jouw vraag niet. Excuses

Wat wil je bereiken met de Openvpn server in de virtualbox.

5

Een openvpn verbinding opzetten.

Een openvpn verbinding opzetten is geen doel.... het is een middel. Waarom een openvpn verbinding? Waarom voldoet bijvoorbeeld ssh niet?

Specifiek
Meetbaar
Acceptabel
Realistisch
^--- graag beantwoorden.

Misschien wil Jensch gewoon wat klooien en pielen met openvpn. Dan snap ik zijn antwoord wel. Prima reden op zich.

9

Ik heb 4 youtube tutorials van Catherine Gaugham-Smith bestudeerd om in Virtualbox een ubuntuserver op te zetten met daarop een Lampstack en Wordpress. En ook en SSH server.
Daardoor ben ik best wel handig geworden om te werken met een terminal. Dat is een van de voordelen als je gaat "pielen", je leert spelenderwijs. Nu stel ik op dit door mij hogelijk gerespecteerde forum een vraag waarop ik als antwoord alleen maar "waarom" vragen krijg. Ik wil mij gewoon verdiepen in Linux. En dingen ontdekken waarop ik niet altijd een waarom verklaring hoef te geven.
Waarom studeert een student geschiedenis geschiedenis?
Ik waardeer in ieder geval de moeite die jullie voor mij nemen.
Groet

10

om met een oplossing te komen is het handig om het doel te weten.

en dat weten we nu.

Help mee om KDE 5 in het Nederlands te vertalen!!

11

Ok

12 Laatst bewerkt door peugeot2 (04 Mar 2017 19:49:32)

Had ik het goed met mijn laatste comment... goede reden wink

Ok... wordt dat toch een tutorial... er vanuit gaande dat je openvpn al beheerst... probleem is dan hoe de aparte hosts onderling communiceren.... kun je hiermee vooruit: https://www.virtualbox.org/wiki/OpenVPN_on_VBox ?

Anders wordt het flink verdiepen in hoe je met virtualbox en meerdere vm's een netwerk opzet, denk ik.

13

Dank je wel Peugeot2. Ik ben inderdaad al met openvpn aan de slag geweest, sterker nog het client1.opvn ligt klaar. Het probleem is inderdaad de communicatie tussen de hosts. Etc,etc. Dank je wel voor de link. Hier heb ik inderdaad wat aan. Jij had mij inderdaad goed begrepen.
Bedankt en groet van
Jensch

14

devtroll schreef:

Specifiek
Meetbaar
Acceptabel
Realistisch
^--- graag beantwoorden.

vlgs mij vergeet je een letter? SMAR doel big_smile

Peter (aka Bilbo) geeft geen garantie op bestand- en padnamen, hij doet aan tab-completion.
http://bilbos-stekkie.com

15

Hij voegt niet de letter T toe, d.w.z. Tijdgebonden. Het SMART principe werd o.a. bij mijn oude werkgever Philips ge-introduceerd om managers te dwingen doelstellingen goed duidelijk te maken teneinde de kans van slagen zo groot mogelijk te maken. Devtroll bedoelt hiermee te zeggen dat ik duidelijk moet zijn over het doel dat ik wil bereiken.
Niet iedereen kent het begrip SMART (een equivalent van RUMBA). Dat neemt natuurlijk niet weg dat je niet smart bent als je het begrip SMART niet kent.

16 Laatst bewerkt door devtroll (05 Mar 2017 10:48:45)

Deze T heb ik inderdaad doelbewust weggelaten. Als verpleegkundige moesten wij alles defineren met SMART/Rumba. Dit leerde mij heel goed, duidelijk en precies te beschrijven wat een doel was wat wij wilde bereiken. Als probleem stelling had je ook de PES methode. Bij Nedlinux lijkt mij de T niet relevant, oftewel er zat zeker wat denkwerk in smile

P= probleem, wat is het probleem ?
E = oorzaak, waar wordt het door veroorzaakt,. (etymologie)
S = symptomen/ signalen
Ik vroeg deze, aangezien de OP niet duidelijk was, het is een poging wat Pascal mij ooit had geleerd: Leer hoe te leren en de rest komt van zelf. Daar hoort bij dat je ook leert hoe je goed je vragen/problemen kan beschrijven. In mijn werk en privé projecten probeer ik alles langs deze lat te leggen.

17

Openvpn is een MIDDEL dat je kunt gebruiken om het DOEL secure en safe te internetten te bereiken.
Digital Ocean heeft daar een goede tutorial over geschreven. In de help ubuntu staat ook een goede handleiding.

18

https://wiki.archlinux.org/index.php/OpenVPN <-- niet de makkelijkste, maar wel het meest compleet en solide. Inclusief een goed artikel over degelijk PKI management

19

Hier was ik dus naar op zoek. Dank je wel. Het hoeft niet pese gemakkelijk te zijn. Zet gewoon even mijn SMART bril op!