Re: Linux is dood op de desktop, leve Linux

MeneerJansen schreef:

N.a.v. de samenvatting. De meeste grieven aldaar zijn bekend en oud.

Dit is dan ook geen nieuwe lijst. Dit artikel is al een aantal jaar bekend, maar de auteur updated ongeveer elk jaar alle punten. Dat is nuttig, want nu kun je zien welke problemen inmiddels opgelost zijn en welke niet. Ook worden er interessante nieuwe problemen aangekaart, zoals dat Wayland geen systeem-brede setting voor font rendering ondersteunt en dat UI toolkits hun eigen DPI scaling moeten implementeren.

macOS/iOS fanboy

devtroll schreef:

Dit is mijn grootste frustratie die ik kan beamen:

!! Incomplete or missing support for certain power saving features modern laptops employ (like e.g. PCIe ASPM, proper video decoding acceleration, deep power saving states, etc.) thus under Linux you won't get the same battery life as under Windows or MacOS and your laptop will run a lot hotter. Jupiter (discontinued unfortunately), see Advanced Power Management for Linux.

Rot ding werkt prima voor 6 uur onder Windows. Linux max 2 uur. Praat dan over een Thinkpad T440s. niet het goedkoopste model of zo.

Ja, deep power states zijn een groot probleem. Skylake is al 1.5 jaar oud en heeft nog steeds problemen met power management en inmiddels is er ook al Kaby Lake. Er zijn blijkbaar ook nogal wat regressies tussen kernel versies. Wat hierbij komt is het blijkbaar ook de levensduur van hardware aanzienlijk kan verkorten (op zich logisch als je CPUs op een hoger energieverbruik en dus met meer warmte laat draaien).

Het gebrek aan support voor video decoding (en encoding!) is zoiets waar de gemiddelde gebruiker last van heeft. h.264 en h.265 filmpjes die vloeiend op macOS of Windows draaien met weinig CPU verbruik, zijn niet soepel of gebruiken veel CPU op Linux omdat decoding in software gedaan wordt. Over de tijd zullen wel meer geïsoleerde libraries/programma's het ondersteunen (mplayer, etc.) maar door het gebrek aan onderliggende frameworks die door iedereen gebruikt worden, duurt het jaren voordat het voor iedereen bereikbaar is.

macOS/iOS fanboy

53

Tja, ik maak altijd gekscherend de grap dat ik geen video nodig heb en dat 16 kleuren genoeg. Wat ik wel wil is een flinke batch ram voor mijn Vagrant boxies.

Linux: Together We Stand Alone.

devtroll schreef:

!! Incomplete or missing support for certain power saving features modern laptops employ (like e.g. PCIe ASPM, proper video decoding acceleration, deep power saving states, etc.) thus under Linux you won't get the same battery life as under Windows or MacOS and your laptop will run a lot hotter. Jupiter (discontinued unfortunately), see Advanced Power Management for Linux.

Rot ding werkt prima voor 6 uur onder Windows. Linux max 2 uur. Praat dan over een Thinkpad T440s. niet het goedkoopste model of zo.

Wat doe je dan met die laptop? Een korte batterijduur is inderdaad zeer, zeer irritant! Kijk je veel films? Of doe je veel op internet met Flash? Ik vind tegenwoordig de gebrekkige laptop ondersteuning het meest irritant. Door al die exotische hardware waar na 2 maanden een andere versie van is waar ze continu alleen goede windows drivers voor maken. En als je nu verstandig kon kiezen. Maar nee hoor. Wat er ECHT in je laptop zit daar kome je nauwelijks achter, laat staan of rivisie 1.0.1.0.0.0.0.1.2.a fatsoenlijk ondersteund wordt in Linux. Zelfs een Lenovo werkt niet per definitie meer fatsoenlijk onder Linux. Ze hebben volgens mij ook geen "Ubuntu modellen" meer.

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

devrandom schreef:
devtroll schreef:

Ja, deep power states zijn een groot probleem. Skylake is al 1.5 jaar oud en heeft nog steeds problemen met power management en inmiddels is er ook al Kaby Lake. Er zijn blijkbaar ook nogal wat regressies tussen kernel versies. Wat hierbij komt is het blijkbaar ook de levensduur van hardware aanzienlijk kan verkorten (op zich logisch als je CPUs op een hoger energieverbruik en dus met meer warmte laat draaien).

Het gebrek aan support voor video decoding (en encoding!) is zoiets waar de gemiddelde gebruiker last van heeft. h.264 en h.265 filmpjes die vloeiend op macOS of Windows draaien met weinig CPU verbruik, zijn niet soepel of gebruiken veel CPU op Linux omdat decoding in software gedaan wordt. Over de tijd zullen wel meer geïsoleerde libraries/programma's het ondersteunen (mplayer, etc.) maar door het gebrek aan onderliggende frameworks die door iedereen gebruikt worden, duurt het jaren voordat het voor iedereen bereikbaar is.

En zo moeilijk of bijzonder is het niet om een h.264 filmpje hardwarematig decoderen: mijn Raspberry Pi van € 35 doet het ook. Schande dat laptops zo slecht ondersteund worden in Linux. Wordt hoog tijd dat er een weer eens een fabrikant opstaat die een laptop op de markt brengt met Linux er op. Ik ben nl. van mening dat dat niet veel centjes hoeft te kosten. Mijn ultragoedkope Chromebook draait ook prima met Linux in een Chroot. Maar na een paar jaar is de accu fiks achteruit aan het gaan. Ik zou bij God niet weten wat ik nu zou moeten kopen...

Linux op de Desktop oké, maar Linux op de Laptop... Aaaaarghh.

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

MeneerJansen schreef:

Maar na een paar jaar is de accu fiks achteruit aan het gaan. Ik zou bij God niet weten wat ik nu zou moeten kopen...

Nieuwe Chromebook als dat goed bevalt?

macOS/iOS fanboy

57

Wat doe je dan met die laptop? Een korte batterijduur is inderdaad zeer, zeer irritant! Kijk je veel films? Of doe je veel op internet met Flash? Ik vind tegenwoordig de gebrekkige laptop ondersteuning het meest irritant. Door al die exotische hardware waar na 2 maanden een andere versie van is waar ze continu alleen goede windows drivers voor maken. En als je nu verstandig kon kiezen. Maar nee hoor. Wat er ECHT in je laptop zit daar kome je nauwelijks achter, laat staan of rivisie 1.0.1.0.0.0.0.1.2.a fatsoenlijk ondersteund wordt in Linux. Zelfs een Lenovo werkt niet per definitie meer fatsoenlijk onder Linux. Ze hebben volgens mij ook geen "Ubuntu modellen" meer.

Klassiek sysadmin werk tot coden. Niets bijzonders eigenlijk....De windowmanager zal wss nog goed draaien op een i386: i3.

58

MeneerJansen schreef:
devrandom schreef:
devtroll schreef:

En zo moeilijk of bijzonder is het niet om een h.264 filmpje hardwarematig decoderen: mijn Raspberry Pi van € 35 doet het ook. Schande dat laptops zo slecht ondersteund worden in Linux. Wordt hoog tijd dat er een weer eens een fabrikant opstaat die een laptop op de markt brengt met Linux er op. Ik ben nl. van mening dat dat niet veel centjes hoeft te kosten. Mijn ultragoedkope Chromebook draait ook prima met Linux in een Chroot. Maar na een paar jaar is de accu fiks achteruit aan het gaan. Ik zou bij God niet weten wat ik nu zou moeten kopen...

Linux op de Desktop oké, maar Linux op de Laptop... Aaaaarghh.

Je hebt laptops met kde voorgeinstalleerd:

https://dot.kde.org/2017/01/26/kde-and- … p-kde-fans

Help mee om KDE 5 in het Nederlands te vertalen!!

Ik heb vorig jaar een Delletje gekocht waar Ubuntu op stond, dus ze zijn er nog wel.
Maar dat had ik al verteld.

Soms zit je uren te denken en schiet je helemaal niets te binnen, en soms bereik je hetzelfde in 5 minuten..
(Herman F)

Ja, Dell verkoopt developer laptops met Linux. Veel mensen zijn positief over de XPS 13:

http://www.zdnet.com/article/2017s-best … ll-xps-13/

macOS/iOS fanboy

$1799 voor het geteste model, dan was de mijne somewhat cheaper. wink

Soms zit je uren te denken en schiet je helemaal niets te binnen, en soms bereik je hetzelfde in 5 minuten..
(Herman F)

62

devrandom schreef:
MeneerJansen schreef:

Maar na een paar jaar is de accu fiks achteruit aan het gaan. Ik zou bij God niet weten wat ik nu zou moeten kopen...

Net een HP Chromebook 14 G4 besteld... strak ding voor 300 euri's

63 Laatst bewerkt door MeneerJansen (19 Mar 2017 13:10:07)

peugeot2 schreef:
devrandom schreef:
MeneerJansen schreef:

Ga je daar Linux op zetten middels Crouton of laat je ChromeOS er op staan? Ik dacht overigens dat Chr.books niet meer gemaakt werden.

64

Chromebooks gaan een beetje met ups en downs. In Amerika en in de het onderwijs doen ze het heel goed. Maar het kan ook zomaar een hype zijn die ineens weg is. Ik ga vooralsnog gewoon chromeos draaien en zie wel. Linus is trouwens ook fan van de Chromebook.

65 Laatst bewerkt door devrandom (19 Mar 2017 14:07:27)

peugeot2 schreef:

Chromebooks gaan een beetje met ups en downs. In Amerika en in de het onderwijs doen ze het heel goed. Maar het kan ook zomaar een hype zijn die ineens weg is.

Chromebooks in het onderwijs in de VS lijken een vrij consistente trend. Het is ook niet zo gek: geef je kinderen een iPad van 500 dollar, waar geen toetsenbord bij zit, ergonomisch niet handig is voor huiswerk, en waarschijnlijk vooral spellen op gespeeld worden? Of geef je ze een Chromebook met een toetsenbord en een scherm met een fatsoenlijke grootte voor 300 dollar. Dan is de keuze natuurlijk snel gemaakt. Vroeger had Apple de educatieve markt, omdat veel mensen de prijs een goede trade-off vonden voor de beschikbaarheid van educatieve software, Adobe software, etc. Maar sindsdien heeft Apple haar kop in het iPad zand gestoken.

Dat de kinderzielen in de Google borg geupload worden doet er blijkbaar niet toe. Gelukkig zijn we in Europa iets privacy-gevoeliger.

Uiteindelijk is het een trade-off: je krijgt goedkope hardware, maar je geeft wel heel erg veel data over je voorkeuren en gedrag weg. Het is jammer dat er niemand met een fatsoenlijke Linux desktop in dat gat is gesprongen. Op zich verklaarbaar, fabrikanten kunnen met Chromebooks lekker lui zijn: je krijgt een image van Google en je hebt geen nakijken meer wbt. software.

macOS/iOS fanboy

Dit alles doet me denken aan 2005/2006. Wat is er eigenlijk met OLPC gebeurd?

macOS/iOS fanboy

67 Laatst bewerkt door peugeot2 (19 Mar 2017 15:08:31)

Dat heet tegenwoordig BYOD wink

Verder zijn er Chromebooks met een behoorlijke buildquality. De door mij gekozen HP is voor die prijs een behoorlijk mooi gebouwd ding. Linux zet je er via Crouton op als je wilt.
Dat Linux niet goed in dit gat kon springen zal toch komen door het overall Linux probleem van de enorme diversiteit.

Op onze scholen worden veel verschillende devices gebruikt. Windows (laptops zijn redelijk betaalbaar via een aanbesteding) en iPads zie je het meeste. Maar nu zijn de Chromebooks in opkomst. Grootste minpunt is een goede rdpclient... we hebben een balanced rdp voor 10k users.

Ik ga het iig eens goed testen...

68

Dat laatste minpunt is opgelost.... weliswaar betaald (10 euro per user per jaar; peanuts als je naar de totaalprijs kijkt van een chromebook) maar er is minimaal 1 goede RDP client met gateway ondersteuning.

69 Laatst bewerkt door MeneerJansen (20 Mar 2017 15:11:19)

peugeot2 schreef:

[...] Dat Linux niet goed in dit gat kon springen zal toch komen door het overall Linux probleem van de enorme diversiteit. [...]

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Van laptops wordt ten eerste niet goed verteld welke chips er in zitten (WifI: altijd een probleem, grafische chip soms zelf sook!) vooral omdat het van revisie tot revisie nog wel eens wil verschillen. Ten tweede wordt exotische hardware gebruikt waarvan de specificaties niet geopenbaard worden. Dan is Linux ondersteuning onmogelijk. De diversiteit van Linux doet daar niets aan af.

Het in en in zure van dit alles is dat die exotische hardware niet eens echt goedkoper is dan hun alternatief: zie Chromebook. Alle hardware in een Chromebook wordt ondersteund door de Linux kernel. Waarom het dan zo moeilijk is om er Linux op te draaien, dat niet in een chroot onder ChromeOS draait, is mij een raadsel. Maar goed: het glas is halfvol zolang David Schneider doorgaat met zijn briljante Crouton project!

P.S. Crouton = (bijna) volwaardige Linux op een Chromebook. Ik maak er muziek op, draai er Libre Office op, synchroniseer bestanden met Unison, kijk er films op, etc. etc.  Alles dat niet op ChromeOs kan want ChromeOS is geen OS maar louter de Chrome browser om alles in de cloud te doen. Ik gebruikt mijn Chromebook 90% v/d tijd off line. smile

70 Laatst bewerkt door peugeot2 (20 Mar 2017 15:27:41)

Ok, gaan we nu echt discussiëren waarom Linux tot nu toe z.g.a. geen rol speelt op de desktop? Hardware-ondersteuning? Laten we daar maar niet aan beginnen smile

P.s. ik luister muziek (maak het weliswaar niet), draai Google Docs (en MsWord2013 via RDP), hoef niks te syncen (door GDrive) en kijk films op mijn Chromebook die 99% van de tijd online is... ben tot nu toe tevreden en kijk wel of ik aan de crouton ga... maar ik snap wel wat je zegt wink

peugeot2 schreef:
devrandom schreef:
MeneerJansen schreef:

Die Dell die ik heb was ook niet veel duurder en je weet zeker dat Linux er goed op werkt.
Ubuntu heb ik er afgemikt, want dat vind ik niks en ik heb direct de HD vervangen door een SSD.

Het is geen snelheidsmonster, maar dat ben ik zelf ook niet. wink

(Herman F)

72

Snel... ChromeOS start op dat ding in 10sec en sluit af in een halve sec. Batterij gaat 8 uur in vol gebruik mee. Heb er een lekker microsd-tje bij gepropt.

MeneerJansen schreef:

Het in en in zure van dit alles is dat die exotische hardware niet eens echt goedkoper is dan hun alternatief: zie Chromebook.

Het lijkt me dat de ARM Chromebooks een forked kernel tree gebruiken, zitten daadwerkelijk alle drivers in mainstream Linux? Ik vrees nl. dat de situatie daar heel erg vergelijkbaar is met Android telefoons, die draaien allemaal Linux, maar je zou er nooit een vanilla kernel op kunnen draaien omdat de drivers nooit upstream opgenomen zijn of omdat sommige drivers helemaal niet open zijn.

Verder heeft het ook met het ecosysteem te maken. Bijv. U2F authenticatietokens (bijv. Yubikey U2F) worden al sinds het begin door Linux ondersteund. Maar na twee jaar moet je nog steeds zelf udev regels toevoegen om de keys zichtbaar te maken en te kunnen gebruiken. Dat terwijl het op macOS/Windows gewoon out of the box werkt.

Dit zie je heel erg veel met hardware support. Ik heb bijv. ook een TP-Link 802.11ac Wifi stick waar open source drivers voor zijn. Om een mysterieuze reden zitten deze drivers echter niet in de kernel of in Linux distributies. De enige manier om ze aan de praat te krijgen is zelf een GitHub repository te clonen en de boel met DKMS aan de praat te krijgen. Dat werkt, totdat kernel updates incompatibel zijn en je weer een andere versie tevoorschijn moet toveren.

Ik ben het met Leon eens dat heel veel problemen opgelost zouden worden als iedereen zich verzamelde om één of twee distributies, één desktop, etc.

macOS/iOS fanboy

74

Ik ben het met Leon eens dat heel veel problemen opgelost zouden worden als iedereen zich verzamelde om één of twee distributies, één desktop, etc.

Laat dat maar *kuch* Ubuntu *kuch* zijn. Dan kan de rest zich concentreren op ander werk wink

75 Laatst bewerkt door MeneerJansen (21 Mar 2017 17:43:20)

devrandom schreef:
MeneerJansen schreef:

Het in en in zure van dit alles is dat die exotische hardware niet eens echt goedkoper is dan hun alternatief: zie Chromebook.

Het lijkt me dat de ARM Chromebooks een forked kernel tree gebruiken, zitten daadwerkelijk alle drivers in mainstream Linux? Ik vrees nl. dat de situatie daar heel erg vergelijkbaar is met Android telefoons, die draaien allemaal Linux, maar je zou er nooit een vanilla kernel op kunnen draaien omdat de drivers nooit upstream opgenomen zijn of omdat sommige drivers helemaal niet open zijn.

Verder heeft het ook met het ecosysteem te maken. Bijv. U2F authenticatietokens (bijv. Yubikey U2F) worden al sinds het begin door Linux ondersteund. Maar na twee jaar moet je nog steeds zelf udev regels toevoegen om de keys zichtbaar te maken en te kunnen gebruiken. Dat terwijl het op macOS/Windows gewoon out of the box werkt.

Dit zie je heel erg veel met hardware support. Ik heb bijv. ook een TP-Link 802.11ac Wifi stick waar open source drivers voor zijn. Om een mysterieuze reden zitten deze drivers echter niet in de kernel of in Linux distributies. De enige manier om ze aan de praat te krijgen is zelf een GitHub repository te clonen en de boel met DKMS aan de praat te krijgen. Dat werkt, totdat kernel updates incompatibel zijn en je weer een andere versie tevoorschijn moet toveren.

Hmmmmmm. Ik denk dat ik het begin te begrijpen: de drivers die ze gebruiken zijn niet open. Tja, dan heb je als Linux op de desktop inderdaad een groot probleem.

Dan is er nog steeds iets dat ik niet door heb. Waarom lost een kleiner aantal distro's dat probleem op? Ze maken toch allemaal gebruik van dezelfde "officiële" kernel bron (waar die drivers niet in zitten)? En die vanilla kernel passen ze toch evt. een klein beetje aan, zelf? Wat maakt het uit als er minder distro's zijn dan? (niet dat ik de idiote versnippering acceptabel vind hoor) Ik heb nl. niet de indruk dat er ook maar één distro bakker de ontbrekende drivers in de kernel zet. Hebben ze volgen mij nog nooit gedaan: moet je zelf doen. Kernel module bakken etc. Toch? Noem anders een voorbeeld v/e distro die hardware ondersteunt die niet wordt ondersteund door haar concurrent.