251

Re: Is Linux wel zo geschikt voor spellen?

En ik heb alweer een nieuwe beta driver geïnstalleerd.

Deze keer de Catalyst beta 13.8.

Serious Sam 3 draait nog steeds erg goed ( net zo als met de vorige beta)
Maar met deze driver loopt Left For Dead 2 ook duidelijk beter, al is het nog niet perfect.

Eerst op de desktop het zip bestand uitpakken.
Dan recht klikken eigenschappen, tweede tab blad, vinkje bij is uitvoerbaar.
Console openen, root worden.
Naar de download folder, en sh ./ AMD bla bla bla .run icon_mrgreen

Dit is volgens mij de eerste keer in me leven dat ik voor de commandline niet eerst de commando's op moest zoeken.

Het voordeel van amd beta driver en het niet aanwezig zijn van een repo.

Computer games don't affect kids.  I mean if computer games had affected us as kids, we would all be running around in a darkened room, munching pills and listen to repetitive music.

252

Nu tijd voor een fatsoenlijke (nvidia) kaart wink
Toch mogen er wel meer spellen naar linux komen. Nu is het voornamelijk Unreal engine wat onder linux beschikbaar is volgens mij.

To understand the heart and mind of a person, look not at what he has already achieved, but at what he aspires to do.

253 Laatst bewerkt door Gps (03 Aug 2013 14:19:34)

robert schreef:

Nu tijd voor een fatsoenlijke (nvidia) kaart wink
Toch mogen er wel meer spellen naar linux komen. Nu is het voornamelijk Unreal engine wat onder linux beschikbaar is volgens mij.

Het aanbod groeit wel maar erg langzaam.

En sinds de laatste Catalyst driver is amd ook een optie, al is nvida nog wel de betere keus.

Maar als amd er nog iets meer snelheid er uit krijgt, dan kan ook de amd driver de windows driver verslaan.

Computer games don't affect kids.  I mean if computer games had affected us as kids, we would all be running around in a darkened room, munching pills and listen to repetitive music.

254

Je maakt nog eens wat mee, met die klote spelletjes.
Ik kwam een aantal artikelen tegen, over Doom3 native op Linux. ( Dus zonder wine)
Een gedeelte van de code is ook vrijgegeven. ( maar niet het art work )

Ik heb Doom 3 een tijdje terug gekocht via steam, en ik hoefde nooit een cd key in te typen.

Ik volgde deze pagina om Doom3 onder Linux te installeren:
http://anton.logvinenko.name/en/blog/ho … linux.html

Daarna moet je nog wat bestanden die niet vrijgegeven zijn kopiëren.
Dat leek prima te werken, maar toen ik het spel startte, vroeg het om een cd key.
Ik dus me pc opnieuw opstarten en in windows zoeken naar de cd key.

Ik vond een test bestand, waar de key in leek te zitten.
Dus terug naar Linux en vol goede moed de key opgeven.
Invalid cd key icon_confused

Vervolgens geprobeerd om de text bestanden naar Linux te kopiëren, om uit te sluiten dat ik een typ fout maakte.
Het probleem bleef echter.

Via een doom forum, kreeg ik een tip.
Kijk in steam naar je cd key.
En wat blijkt ? Deze key is twee karakters  langer. 18 ipv 16.

Terug naar Linux en weer proberen, en het spel werkt. cool

Waarom ik in steam een sleutel zie die twee karakters langer is, snap ik niet, maar het werkt.
De sleutel in het text bestand is bijna het zelfde, maar de laatste twee karakters ontbreken.

Voor wie ook Doom3 op Linux wil proberen, de sleutel ziet er als volgt uit.
XXXX-XXXX-XXXX-XXXX-XX (invullen zonder de streepjes )
En de laatste twee karakters moeten in het tweede invul veld.

Natuurlijk zijn er ook ander oplossingen, zo kan je het spel zelf compilen, en de kopie beveiliging er uit halen.

Ik had ook een email gestuurd, naar de support afdeling van de spelmaker.
Maar die kwam niet verder als dat het spel geen Linux ondersteund.
Wat dus gewoon onzin is.

Nu alleen nog even kijken, of ik wat aan het kraken van het geluid kan doen.
Toen ik naar een legale oplossing, voor de invalid cd sleutel boodschap zocht, kwam ik al oplossingen tegen.

Weer een reden minder om opnieuw op te moeten starten.

GPS, je verhaal over die CD key, die verschilt onder Linux/Steam en Windows, onderschrijft dat hun Support Center slecht is. Dat is helaas overal een groot probleem. Bij je verzekeraar, je gemeente en elk ander bedrijf. Ze weten zelf niet eens wat een bepaalde afdeling of ontwikkelaar heeft zitten klieren! Schaalverkleining lijkt mij de enige oplossing. Hoe groter het bedrijf, hoe kleiner de kans dat ze weten wat elke afdeling doet (ik ben een anti-globalist).

Game bedrijven zijn hele, hele grote bedrijven geworden. Echt een miljoenen industrie. En Linux is klein, heel klein. En ze moeten ook nog eens iOS, Android, Windows op een tablet, de PSP en weet ik veel meer ondersteunen. Zolang er geen populair platform is met Linux (mobieltje, desktop PC of gadget) denk ik dat het sappelen blijft... Maar dat geldt denk ik ook voor die andere gadget platformen (Android etc.)

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

256

MeneerJansen schreef:

GPS, je verhaal over die CD key, die verschilt onder Linux/Steam en Windows, onderschrijft dat hun Support Center slecht is. Dat is helaas overal een groot probleem. Bij je verzekeraar, je gemeente en elk ander bedrijf. Ze weten zelf niet eens wat een bepaalde afdeling of ontwikkelaar heeft zitten klieren! Schaalverkleining lijkt mij de enige oplossing. Hoe groter het bedrijf, hoe kleiner de kans dat ze weten wat elke afdeling doet (ik ben een anti-globalist).

Game bedrijven zijn hele, hele grote bedrijven geworden. Echt een miljoenen industrie. En Linux is klein, heel klein. En ze moeten ook nog eens iOS, Android, Windows op een tablet, de PSP en weet ik veel meer ondersteunen. Zolang er geen populair platform is met Linux (mobieltje, desktop PC of gadget) denk ik dat het sappelen blijft... Maar dat geldt denk ik ook voor die andere gadget platformen (Android etc.)

Precies, en ik ben vooral blij, dat ik mij niet liet ontmoedigen door de support afdeling.

Het enige wat ik wel dacht: strak lopen ze weer te klagen, dat mensen illegale versies gebruiken.

Positief bekeken hebben ze toch weer een email gehad, van iemand met Linux.
Als dat maar vaak genoeg gebeurd....

En ik kon het niet laten, om de support afdeling even te laten weten, dat ik het werkend had.
En verder hoewel ik redelijk netjes bleef, heb ik wel mijn mening gegeven over hun "support"

257

Goed nieuws voor de gamers onder ons.
http://www.zdnet.com/valve-ceo-why-linu … 000020735/

Open Suse 13.2
KDE 4.14.9
Linux 3.16.7-24

258

Maar even een kleine update.

1) Met kernel 3.12 en de nieuwste gesloten drivers, draaien een aantal spellen op Linux sneller dan op windows 8.1. cool
( bij nividia iets meer als bij amd )

2) Met deze kernel is er ook erg goed nieuws voor amd gebruikers, met de opensource drivers.
Ze komen in de buurt van de gesloten drivers.

Punt twee zorgde voor verbazing. Niemand begreep waarom de opensource drivers ineens een sprong vooruit maakte.

Onze Linux vriend van phoronix, heeft het uitgezocht.
Het probleem zat in de governer.

De instelling on demand, is een rem op de grafische prestatie van je systeem.
Vooral de opensource drivers, bleken daar last van te hebben, maar ook de gesloten drivers zijn dus op 3.12 iets sneller.

Beetje jammer dat dit zolang geduurd heeft.
Croteam ( de makers van Serious Sam 3 ) zeiden tegen de gamers al minstens een jaar terug, dat we in de bios, een paar dingen uit moesten zetten, en of de instelling op performance moesten zetten.

De aanwijzingen, waren er dus al wel.

Maar veel belangrijker, de Linux drivers kunnen de competitie met de windows 8.1 drivers weer aan.
Er is nog wel iets ruimte voor verbetering, maar wie had dit twee jaar terug gedacht ?

En ook de Nouveau driver heeft een sprong vooruit gemaakt al is daar nog veel werk te doen, maar nu nividia ook ineens begonnen is om gegevens vrij te geven, ziet onze Linux toekomst er toch wel erg mooi uit.

Ook intel werkt hard aan zijn drivers.

Er zijn nog wel veel problemen, bij het combineren van de onboard chip met een dedicated kaart op Linux.
Dat werkt op dit moment op windows nog gewoon beter

2014 de doorbraak van Linux op de desktop ? Of word het 2015 ?

259

Amazon Lists Linux Support For World Of Warcraft

http://www.phoronix.com/scan.php?page=n … px=MTUwMDU

260

Interessante benchmark:

http://www.phoronix.com/scan.php?page=a … &num=1

Duidelijk zichtbaar dat de opensource driver sterk verbetert is. Helaas geld dit minder voor de nieuwere hardware.

In veel spellen halen de opensource drivers echter zeer speelbare framerates.

Aangezien de catalyst driver sterk verbeterd is, is het mooi om te zien dat de opensource driver in bepaalde gevallen inloopt.

Helaas draait LFD2 niet echt goed op mijn pc. Maar dat is volgens mij meer een probleem met het spel.
Opvallend is dat het spel als je net begint, zowel op windows DirectX als op Linux openGL, niet erg soepel draait.
Op windows gaat dit echter over.
Verder is het spel veel soepeler als ik een gedeelte opnieuw speel.
Dat klinkt toch als problemen met het laden ( textures ? )  van het spel.

261 Laatst bewerkt door rja (22 Nov 2013 00:08:36)

Even wat stoom afblazen over Steam.

Ik ben een robot volgens Steam.

Ik had voor Windows een Humble Bundle gekocht in de weekly sales vaker gedaan , ze hebben schijnbaar een nieuwe manier om je steam keys te activeren.

Moet je inloggen, op de steam site, met je inlogcode en een captcha code, de inloggegevens zijn goed , maar de captcha krijg ik schijnbaar niet goed, tientallen keren geprobeerd met 3 verschillende browsers.

Werkt gewoon niet, 6 euro kwijt.

En Humble Bundle en Steam zijn een klant kwijt.

EDIT : gelukt, account gegevens waren toch schijnbaar niet goed, wel een onduidelijke foutmelding

262 Laatst bewerkt door Gps (22 Nov 2013 00:15:36)

Ik zou als ik jouw was, toch echt gewoon contact opnemen met steam support.

https://support.steampowered.com/

Ik weet niet dit of dit met de humble bundle te maken heeft, maar ik heb nog nooit een capta hoeven doen.

Vorige week Portal 2 gekocht ( helaas nog geen Linux versie ) maar ik nergens ook maar iets hoeven typen.
Gewoon via Linux gekocht, maar toen ik een poging deed om het te installeren, kreeg ik ( wat wel te verwachten was ) de boodschap dat dit platform ( linux )
niet ondersteund werd.

Daarna windows gestart, steam gestart en op installeren ge clicked.

Portal 2 komt zeker naar Linux, de vraag is wanneer.

Volgens mij heeft Valve toch wat problemen.
Zo wil LFD2 niet lekker draaien op mijn pc.

En dat ligt zeker niet aan de hardware, maar hoewel het op windows iets beter werkt, is ook daar nog duidelijk ruimte voor verbetering.
Of ik nu amd of Valve de schuld moet geven weet ik niet. Ik weet wel dat er meer mensen klagen dat Left For Dead 2 niet lekker draait.

263

En weer een probleem opgelost.

Na de installatie van openSUSE 13.1, had ik geen geluid meer in alle spellen van Valve.
Serious Sam3 werkte nog wel.

Na een zoektocht van meerdere dagen ( geef nooit op ) vond ik een vierde topic op de github over pulseaudio en geluid problemen.
Ik begrijp nauwelijks wat er precies aan de hand was, of hoe het komt dat die twee bestanden verschillen, maar bij werkte de oplossing wel.
Één bestand weggooien en een symlink aanmaken naar het andere bestand.

https://github.com/ValveSoftware/steam- … t-13066470

264

Even een stukje frustratie delen.

Left For Dead 2.

Om dat dit tot nu toe niet echt soepel draait op Linux, windows 7 maar opgestart.
Ik was nog geen 5 minuten in het spel, en het crashte...

265

Tja.. Dat hoort er tegenwoordig bij. BF3 crashte ook altijd. BF4 eerst ook, maar er was een directx patch die dat oploste volgens m'n broertje (heb het zelf nog weinig gespeeld).
Sommige spellen kunnen ook slecht tegen ALT-TABben, andere spellen weer geen probleem. Had zo world of tanks aanstaan terwijl ik ArmA 3 speelde (had het pas later door dat die andere nog draaide).

To understand the heart and mind of a person, look not at what he has already achieved, but at what he aspires to do.

266 Laatst bewerkt door Gps (27 Feb 2014 13:26:44)

Portal 2 is er nu ook voor Linux ( beta)

Helaas werkt het bijna.

Ik mag een nieuw spel selecteren, maar daarna tijdens het laden, crashed portal 2.

Dat heb ik dus maar even gemeld op de github.

https://github.com/ValveSoftware/portal2/issues/85

Als ik de uitvoer van de commando regel goed begrijpt crashed portal 2 overigens niet , maar blijft hangen.
Er word ook geen crash file ge upload.

Dit is de laatste regel en dan word het stil...

OnFocusWindowChanged to window type: k_EWindowTypeNonSteamDesktop, 0

Je blijft lachen met die Linux foutmeldingen:

De ouders hebben gewonnen:

Installing breakpad exception handler for appid(steam)/version(1393366296_client)
Installing breakpad exception handler for appid(portal2_linux)/version(1.0_client)
CClientSteamContext logged on = 1
Convar building_cubemaps has conflicting FCVAR_CHEAT flags (child: has FCVAR_CHEAT, parent: no FCVAR_CHEAT, parent wins)

267

Met de opensource drivers kan je inmiddels Metro last light spelen !
Dat vind ik toch wel klasse, want zo lang is dit spel nog niet beschikbaar voor Linux.

Crossfire en sli hebben een zeer lage prio.

Daar kan ik wel mee leven, want zowel crossfire als sli werken alleen goed als je geld te veal hebt, en dan nog niet voor alle spellen.
Geld te veel, omdat je met twee kaarten meer stroom verbruikt, en je beter af bent met één echt snelle kaart als twee langzamere.

268 Laatst bewerkt door Gps (21 Mar 2014 19:43:41)

Portal 2 werkt inmiddels ook voor mij.

Valve kwam vorige week met een update en mijn probleem is over.

Vaak zijn bedrijven erg bang voor de fragmentatie binnen de Linux wereld.

Op spel gebied valt dit duidelijk erg mee. ( brom steam forums, en de github)
Ik was namelijk niet bepaald de enige met dit probleem.
Ik draai openSUSE maar deze update loste hetzelfde probleem ook op voor oa. Arch en een bepaalde Ubuntu versie.

Verder gebeurt er momenteel erg veel.
Amd Nvidia en Intel geven op een game beurs een presentatie over het terug dringen van openGL overhead.

http://www.slideshare.net/CassEveritt/a … -overhead#

Valve heeft hun tools voor het om zetten van direct X naar openGL ge open sourced.

Langzaam maar zeker komen meer game engines naar Linux (openGL)
Recente voorbeelden cry engine en unreal engine 4.

http://www.phoronix.com/scan.php?page=n … px=MTYzNjY
For just $19 USD per month, you can get access to the UE4 engine code-base. UE4 is also Linux compatible.

http://www.phoronix.com/scan.php?page=n … px=MTYzNjk
The witcher 2 naar Linux

Ik ben zeer benieuwd hoe dit afloopt.
De steam sales voor Linux staan al maanden op het zelfde relatief lage niveau.
Op dit moment is het game aanbod ook nog niet echt groot, vooral niet op het gebied van AAA titels, maar het groeit wel.

Volgens Valve zijn er inmiddels meer als 100 spellen die ook op Linux draaien.

Mijn laatst gekocht spel metro last light
https://www.youtube.com/watch?v=4t_AAUG0O90

269

Vandaag nieuwste Catalyst geïnstalleerd.  nummertje 14.4.

Het moet niet gekker worden, amd had zelfs release notes.

Ik deed maar weer eens een poging of Left For Dead 2 nu eindelijk eens goed werkt.
Hoewel het geluid niet werkt, is er duidelijk een grote verbetering.
Ineens draait dit spel nu wel soepel.

Het is niet helemaal stotter vrij, maar het spel is weer goed te spelen.
Het stotteren is vrijwel weg.
Voorheen was het zo erg dat het spel onspeelbaar was.

Als gamer ben je met nvidia nog steeds beter af., maar je ziet de amd drivers wel vooruitgaan.

Nu maar eens kijken of ik een oplossing voor het geluid kan vinden.
Portal 2 en HalfLife 2 hebben wel geluid.

Valve verwacht aan het eind van dit jaar 400 Linux titels te hebben. smile

270

Met games voor Linux moet je wel goed zoeken. Wat Windows betreft is het assortiment veel uitgebreider. Maar neemt veel schijfruimte ingebruik. Maar Linux heeft in vergelijking met Windows veel minder games. Dus is Linux niet erg geschikt voor games sad

271

Het aanbod groeit, en inmiddels halen een aantal games op Linux meer fps als op windows 8 met dX12.

Linux is dus erg geschikt voor games.

Meer studio beginnen ook de voordelen van openGL te zien.

De wereld veranderd echter niet in één dag.
Toch heb ik wel Metro last lite is Linux gespeeld. Het is een begin.

272

En vandaag weer een probleem met een spel.

Maar niet op Linux daar startte het na installatie gewoon op.

Op windows 7 echter, Krijg ik een foutmelding.

Wat niet hielp.
Virus scanner uitzetten.
Steam als Admin uitvoeren.
De folder appdata verwijderen uit de steamfolder, nadat je steam afgesloten hebt, en dan de pc opnieuw opstarten.

273

Kids, de beste game is het grote web. Genoeg te exploiten en te ownen. The world is at your feets! Later kan je net zoals ik nog eens $$$ daar ook mee verdienen.

ACAB: All computers are broken. https://medium.com/message/everything-i … e5f33a24e1 "I've decided that you need gray hair and hemorrhoids to be a consultant.
The gray hair makes you look distinguished & the hemorrhoids make you look concerned."

274

Er was (of is) weer een steam sale, en ik heb weer eens een spelletje gekocht.
Helaas wilde het spel niet starten, dus ik met google opzoek naar een oplossing.

De oplossing bleek om de beta versie te installeren, maar in mijn zoektocht naar de oplossing kwam ik ook op de github terecht.

Daar reageerde oa een zekere meneer Linus Tovalds. Er is iets mis gegaan met het vrijgeven van een nieuwere kernel.
Ze hebben de userspace gebroken. ( Linus schijnt ooit gezegt te hebben, Never break user space )

Ik moet vaak lachen om hoe relatief klein de Linux wereld is.
Een topic over een probleem met een spel op de github, en dan kom je hem tegen.

Tot slot beginnen de steam machines in de steam store te verschijnen. Ze zijn nog niet te koop, maar het gaat toch echt gebeuren.
Een debian based game console, met pc hardware.

Voor wie dit nieuws niet volgt, Valve is van Ubuntu naar debian gegaan. Ik denk dat dit voor mij als openSUSE gebruiker goed nieuws is.
Ik denk namelijk dat debian zich meer aan bepaalde standaarden houd als ubuntu, en dus is de kans dat het ook op openSUSE gewoon werkt groter.

Als er iets is wat het gamen op Linux aantoont, is het wel dat het in de praktijk wel meevalt, met de verschillen tussen de verschillende distro's.
Ik moet nog steeds het eerste probleem met een spel tegen komen, dat maar één distro treft.
Al vaker heb ik problemen met een spel op openSUSE opgelost, met een Arch en/ of  fedora, oplossing.
Soms zelfs met een Ubuntu oplossing, al moet de oplossing dan vaak even vertaald worden, van apt get ? naar zypper.

Ook goed nieuws voor de niet gamers. Want die hebben inmiddels vid drivers die de strijd aan kunnen gaan met de windows drivers.
Dan hebben we het wel over de gesloten drivers, maar ook de open amd driver zit momenteel geloof ik al op 70% van het prestatie niveau van de gesloten driver.
Volgens eem amd  medewerker zal de open driver een prestatie niveau van rond de 80% van de gesloten driver gaan halen.

275 Laatst bewerkt door Gps (23 Mar 2017 22:28:04)

Ik ben tot nu toe erg blij met Valve.

Mijn grootste angst was natuurlijk dat Valve het na een jaar of zo op zou geven.

Niets is voorlopig minder waar. smile

https://www.phoronix.com/scan.php?page= … th-Packard

VALVE --
Valve's latest high-profile hire is adding Keith Packard to their roster of Linux graphics driver developers.

Pierre-Loup Griffais of Valve tweeted, "Welcome keithp to the team! Our open graphics group is now 5 strong, but still hiring. Shader compiler performance people especially wanted."

He's now joining Timothy Arceri, Andres Rodriguez, Samuel Pitoiset, and two others working full-time on the open-source Radeon Linux graphics driver stack. It's interesting to hear that they are still hiring additional open-source graphics driver developers as well. Interesting that they are interested in shader compiler performance when the AMDGPU LLVM compiler expert, Tom Stellard, recently left AMD for Red Hat where he still appears to be working on AMDGPU LLVM and now RADV.

Griffais had mentioned in another tweet, "Yes [Keith Packard]! We badly needed display expertise. First order of business is wiring up direct mode on the open stack." The direct mode is about the VR HMD support for the display stack.

Valve en opensource video drivers.