1 Laatst bewerkt door NuxNoob (23 Mar 2017 20:58:00)

Onderwerp: Kan het niet vinden :)

hallo,

ik gebruik al tijden een opstartbare usb voor partitie werk (gparted) maar verder nooit wat met linux (ubuntu in mijn geval) gedaan.

nu begon mijn widows 10 weer is erg stoer te doen, dus zoals bijna elk jaar mijn windows maar even schoon installeren, maar tevens dit keer ubuntu ernaast geinstalleerd.

dit ging allemaal prima, multiboot werkt goed en heb tutorials gevolgd om alles zo goed mogelijk in te stellen.

ik blijf ( tot nu toe dan smile ) met 1 probleem zitten, en dat is dat mijn beeldscherm licht flikkeringen geeft. zowel het bureaublad als dat ik gewoon in firefox zit te surfen.

kan iemand mij helpen om dit op te lossen? het is best storend namelijk.

hoor graag van de experts (en de niet-experts met een oplossing).

Gr. Richard

Edit:

misschien handig om even te vermelden:

laptop hardware:

Intel Core i7-4720HQ CPU @ 2.60GHz

8,00GB Single-Channel DDR3 @ 798MHz (11-11-11-28)

Micro-Star International Co. Ltd. MS-1791 (SOCKET 0)

Generic PnP Monitor (1920x1080@60Hz)
Intel HD Graphics 4600 (MSI)
2048MB NVIDIA GeForce GTX 965M (MSI)   
ForceWare version: 376.67
SLI Disabled

931GB Hitachi HGST HTS721010A9E630 (SATA)
119GB TOSHIBA THNSNJ128G8NU (SSD)

(gekopieerd uit speccy)

Ubuntu 16.10 staat samen met windows 10 op de SSD

Re: Kan het niet vinden :)

NuxNoob schreef:

Intel HD Graphics 4600 (MSI)
2048MB NVIDIA GeForce GTX 965M (MSI)

Zitten er 2 videokaarten in die laptop? Daar heb ik wel eens van gehoord. Een heel energiezuinige om mee te surfen etc. En een heel heftige om mee te gamen. Die laatste zou best wel eens een andere driver nodig kunnen hebben dan de driver die je nu gebruikt (verhaal open vs. gesloten software).

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

3

Dit lijkt mijn laptop wel, afgezien van de processor (alternate toevallig?)

om grafisch goed te laten werken in linux moet de officiele nvidia driver worden geinstalleerd, de opensource driver werkt niet goed samen met afgeven van de video aan de intel HD, het flikkeren wat je nu krijgt kan  komen doordat nu de 2 videochips met elkaar in gevecht zijn wie de display mag weergeven.

1+1=3

spam: admin@glgaming.com

4 Laatst bewerkt door NuxNoob (01 Apr 2017 19:50:08)

daar ben ik weer, had even wat andere dingen aan mijn hoofd

ja zitten 2 videokaarten in, althans de intel zit in de cpu "verwerkt"

en het is een MSI laptop (GE72 2QE Apache)

wat ik nu heb gedaan

software & updates -> extra stuurprogramma s -> Nvidia binary drive aangevinkt ipv de open source stuurprogramma -> wijziging doorvoeren -> opnieuw opgestart

maar helaas nogsteeds hetzelfde probleem, is er anders een optie om de intel gpu in zijn geheel uit te zetten? (of de nvidia kaart, heb voor mijn linux gebruik geen krachtige gpu nodig)

5

Je kan volgens mij in de bios de ingebouwde gpu uitzetten. die MSI is inderdaad de zelfde als alternate verkoopt onder eigen merk smile

1+1=3

spam: admin@glgaming.com