Onderwerp: Ubuntu stopt met Unity, Mir, telefoon OS

Zes jaar geleden besloot Ubuntu GNOME te forken omdat ze niet tevreden waren met GNOME 3. Later besloten ze ook nog een eigen display server te maken (Mir) als alternatief voor Wayland. Ook hadden ze een eigen mobiel OS dat nooit van de grond is gekomen.

Nu stoppen ze met dat alles en gaan ze over naar GNOME en Wayland:

https://insights.ubuntu.com/2017/04/05/ … nvergence/

Uiteindelijk goed voor de Linux desktop lijkt me. Meer focus op GNOME.

Re: Ubuntu stopt met Unity, Mir, telefoon OS

Goed nieuws ja... wel jammer dat Ubuntu niet voorzichtiger is met dit soort experimenten... mij zijn ze hierdoor al een tijdje kwijt als gebruiker.

Ubuntu heeft vaker het eco systeem van Debian afgezeken en vond zichzelf altijd beter en belangrijker. Het doet mij goed dat dit nu omvalt.

ACAB: All computers are broken. https://medium.com/message/everything-i … e5f33a24e1 "I've decided that you need gray hair and hemorrhoids to be a consultant.
The gray hair makes you look distinguished & the hemorrhoids make you look concerned."

4

Persoonlijk vind ik het wel jammer dat ze de stekker uit de Ubuntu Phone trekken. Met iets betere specs had ik er graag eentje in mijn vingers gehad.

Open Suse 13.2
KDE 4.14.9
Linux 3.16.7-24

Goede zaak. Standaarden zijn er om te omarmen. Ik ben van mening: beter een matige standaard dan een briljant systeem dat niet meer ondersteund wordt na een tijdje. Om een matige systematiek kun je nog wel heen werken (Windows sedert 1995!). Maar met iets dat leuk is maar weinig ondersteuning kent wordt het nooit wat.

Ik zal op mijn volgende compu (over 5 jaar, ha ha) misschien weer een Ubuntu overwegen. Zeker als de kinderziekten in Wayland door de grote Ubuntu community ontdekt en er uit gehaald zijn.

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

Zitten er nog kinderziekten in Wayland dan?
Er staat er eentje bij mij op de pc, bijna 2 jaar nu, zonder dat ik iets merk van een of andere ziekte.

7

De gamer in mij is blij. Ik kreeg bij het melden van een probleem met Alien isolation, o.a. als vraag, of ik geen Unity op opensuse kon installeren.
Officieel word alleen Ubuntu en dus Unity ondersteund.  Gelukkig is het wel zo, dat Valve en de spelmakers willen luisteren als het een probleem betreft dat meerdere disto's treft.

De oplossing bij dit spel is overigens, is om in kde het automatisch verbergen van de taakbalk uit te zetten. ( je blijft lachen met computers )
Ik verwacht minder problemen nu Ubuntu gaat stoppen met Unity.

Verder denk ik dat we al genoeg desktops hebben voor Linux. Op openSUSE kan ik standaard al kiezen tussen kde en gnome, en volgens mij nog een derde..

Voor wie wil weten wat voor een spel dat is:
https://www.youtube.com/watch?v=7EWe69vP1pA

Computer games don't affect kids.  I mean if computer games had affected us as kids, we would all be running around in a darkened room, munching pills and listen to repetitive music.

8

Gps schreef:

Verder denk ik dat we al genoeg desktops hebben voor Linux. Op openSUSE kan ik standaard al kiezen tussen kde en gnome, en volgens mij nog een derde..

Volgens mij nog wel een vierde ook.

Open Suse 13.2
KDE 4.14.9
Linux 3.16.7-24

9

devrandom schreef:

Zes jaar geleden besloot Ubuntu GNOME te forken omdat ze niet tevreden waren met GNOME 3. Later besloten ze ook nog een eigen display server te maken (Mir) als alternatief voor Wayland. Ook hadden ze een eigen mobiel OS dat nooit van de grond is gekomen.

Nu stoppen ze met dat alles en gaan ze over naar GNOME en Wayland:

https://insights.ubuntu.com/2017/04/05/ … nvergence/

Uiteindelijk goed voor de Linux desktop lijkt me. Meer focus op GNOME.

Ik denk dat wanneer Ubuntu toch KDE als desktlop had genomen, men makkelijker naar smartphones kon porten.
En daarmee makkelijker had vast kunnen houden.
Qt is er in de basis al helemaal op ingericht qua library's en schalering/DPI-verschil.

IF not THEN toch