Onderwerp: Arduino
Nou laat ik dan ook eens wat leven in de brouwerij brengen in het hardware forum.
De laatste jaren zijn arduino's erg populair geworden, wie kent het niet.
Ook ik rommel al jaren met dat spul al (zal weinigen verbazen) doe ik dat iha wel op mijn geheel eigen eigewijze wijze (C) PA3EIO.
Voor wie nieuw is op dit terein,
Een Arduino is een klein printje met een microcontroller erop. op dat printje kan je allerlij dochterbordjes prikken die een stukje hardware bevatten.
Denk aan een LCD display of wat elektronica om motortjes aan te sturen, temperatuursensoren.. je kan het bijna niet verzinnen of er is wel wat voor.
De truuk is dat er met dit spul ook een hele ontwikkelomgeving is gemaakt waarmee voor vrijwel iedereen middels eenvoudige voorbeeldjes al die gadgets werkens te krijgen valt.
Omdat het allemaal open source betreft kun je zo'n ding voor werkelijk heel weinig geld bestellen
en de software gewoon onder Linux (of Mac dan wel Windows) instaleren.
Omdat het open source betreft zijn er ook allerlei leuke compatibele varianten op gekomen.
Zo had ik zelf nogal behoefte aan wat meer rekenkracht omdat ik mij graag met digitale signaal verwerking bezig houdt.
Voor dit doel zijn er dus Arduino bordjes met een ARM of met een MicroChip PIC processor beschikbaar (die ik zelf overigens wegens performance redenen zonder de arduino software gebruik)
Wie heeft er ook eens wat leuks gemaakt met die dingen ?
Een dag geen NedLinux is een dag niet geleefd