101 Laatst bewerkt door devrandom (16 Apr 2017 09:10:44)

Re: Oproep tot doneren!

Deze maand Magit, een geweldige git client:

https://magit.vc

Eén van de weinige clients die misschien wel beter is dan de command-line interface.

(Uiteraard zijn andere niet-FLOSS doelen ook belangrijk, maar gezien ${FORUM} kunnen we ons in dit draadje misschien beperken tot FLOSS doelen?)

macOS/iOS fanboy

102

Je behoort tot het Emacs kamp? wink. Serious, ik ben verziekt op het werk met Vcode...

103 Laatst bewerkt door devrandom (16 Apr 2017 14:36:24)

Tot een paar maanden terug was ik in het vim kamp, maar Spacemacs met Evil is zo goed. VS Code is aardig, maar geen modeful editing (en nee, vi emulatie in VS Code is niet goed genoeg).

macOS/iOS fanboy

104

Vim is kut, maar wel de meest gangbare vi clown...Ik gebruik graag elvis, maar dat kent vast niemand.
Ik heb overigens wel nog een oude Win7 laptop van een vroegere werkgevert waarvoor ik nog af en toe was moest doen, daar heb ok gvim op staan..    een fatsoenlijke editor onder windows, jazeker het kan !

Pascal's Blobfree Homepage
Een dag geen NedLinux is een dag niet geleefd

105 Laatst bewerkt door devtroll (17 Apr 2017 09:03:44)

Om eerlijk te zijn ben ik met Atom begonnen voor de wat grotere projecten. Toch vond ik Atom nogal beperkt en vaak buggy. Vim is nog steeds mijn favoriet, maar met refactoring of bijv. grotere projecten is een degelijke IDE fijn. Het schept namelijk veel overzicht voor mij. Wat ook mee speelt is dat ik vaak de tooling/worflow van developers probeer te begrijpen en dat overneem of juist goed kan beargumenteren waarom ik iets niet wil. Zo hebben we het 'gitflow model' geadopteerd, schrijven we meer en meer in Python en laten vertaalde we ranzige bash scripts naar Ansible code. Ik wist trouwens in het begin niet wat VCode van M$ was, anders was ik er nooit aan begonnen. So there you go, my guilty pleasure.

106

pascal schreef:

Ik gebruik graag elvis, maar dat kent vast niemand.

elvis was/is(?) de standaard vi op Slackware. Minimalistisch, maar helaas geen support voor plugins, dus wat beperkt als je het voor completion/error highlighting/debugging/etc. wilt gebruiken.

macOS/iOS fanboy

107

devtroll schreef:

Vim is nog steeds mijn favoriet, maar met refactoring of bijv. grotere projecten is een degelijke IDE fijn.

vim is net zozeer een IDE als Visual Studio Code. Beide zijn text editors met ondersteuning voor plugins om IDE-achtige functionaliteit toe te voegen (idem ditto Sublime Text, emacs, etc.).

macOS/iOS fanboy

108

Daniel, ik gebruikte juist elvis vanwege de highliting (idd een Slack Relikiwie). plugis gebruik ik niet.
ik gebruik gewoon het liefst een vi achtige editor voor de meeste code.
mijn IDE bestaat uit een aantal consoles (meestal zo'n 6 per desktop)
Ik weet dat het wat merkwaardig overkomt maar het werkt voor mij prettig en snel.

Eigenlijk gebuik ik enkel een grafische editor voor VHDL en heel soms voor Lilipond (LaTeX achtige oplossing voor muziek notatie)

Jouw enthousiastme voor SpaceMacs spreekt me wel aan, maar ik heb emacs nooit fijn gevonden.
Kan ik dan niet beter een random dumbass gui editor gebruiken ?
hmmm nee... ik zit 80% van mijn tijd op servers te werken... niet handig.

109

pascal schreef:

Ik weet dat het wat merkwaardig overkomt maar het werkt voor mij prettig en snel.

Nee hoor, vanilla vi zit niet in de weg en is overal. Ik heb tot plm. 10 jaar geleden altijd vanilla elvis/nvi/vim gebruikt.

(LaTeX achtige oplossing voor muziek notatie)

Speaking of LaTeX, het aardige van emacs is dat je dingen als vergelijkingen in de editor kunt renderen:

https://www.dropbox.com/s/hf5x3p9bne3tqbg/Screen%20Shot%202017-03-08%20at%2008.20.36.png?dl=1

Maakt LaTeX kloppen een stuk eenvoudiger.

Jouw enthousiastme voor SpaceMacs spreekt me wel aan, maar ik heb emacs nooit fijn gevonden.

Ik ook niet. En ik ben nog steeds geen groot fan van emacs zelf. Maar de vim-emulatie van evil is vrijwel perfect en je krijgt er heel erg veel voor terug. Voor mij specifiek:

- org-mode
- Rust support (completion, inline errors, etc.)
- Magit
- mu4e

org-mode is ronduit briljant. Zo'n ding waar je na een paar weken denkt 'hoe had ik ooit zonder gekund'.

macOS/iOS fanboy

110

Nee hoor, vanilla vi zit niet in de weg en is overal. Ik heb tot plm. 10 jaar geleden altijd vanilla elvis/nvi/vim gebruikt.

Ik gebruik ook vi op openbsd kisten, maar het verhaal dat ik op elke server inlog is steeds minder. Alle code wordt gedrukt in Ansible en staat in Git, want hoe doe jij aan revisie controlere pascal? Old school? mv $bestand $bestand.bak?

111 Laatst bewerkt door pascal (19 Apr 2017 18:02:57)

Maikel, zelfs in mijn conservatieve wereldje is er ruimte voor vernieuwing zolang dit maar niet debilisering  inhoud.
Ik heb uit hoofde van mijn werk al 30 jaar geleden kennis gemaakt met diverse revisie controlle systemen (o.a. rccs, rcs, svn, en nog een rammeltje commerciele) op diverse platformen (niet enkel UNIX).
Ik gebruik tegenwoordig ook prive zo'n systeem (git). wat voor mij wel nieuw is dat ik tegenwoordig zakenlijk veel meer gebruik maak van branches omdat ik anders met colega's in de knoop kom.
Helemaal foutloos gaat dat ook niet, omdat ik nog wel eens in de hitte van de strijd (regelmatig wisselen) in een verkeerde branch zit, en dan loopt het nog wel eens in het honderd, maar ook die rampspoed valt wel mee.

112

pascal schreef:

en dan loopt het nog wel eens in het honderd, maar ook die rampspoed valt wel mee.

Eigenlijk kan ik de geschiedenis altijd weer krijgen zoals ik wil met git-rebase e.d. Het enige wat me echt irriteert aan git is dat je een branch die je herschreven hebt met rebase alleen kunt force pushen (slecht) of als een nieuwe branch kunt pushen. Ik begrijp waarom het zo is, maar het is nog steeds irritant wink.

macOS/iOS fanboy

113

devtroll schreef:

Ik gebruik ook vi op openbsd kisten, maar het verhaal dat ik op elke server inlog is steeds minder. Alle code wordt gedrukt in Ansible en staat in Git, want hoe doe jij aan revisie controlere pascal? Old school? mv $bestand $bestand.bak?

Bij mij leeft (vrijwel) alles in git. Grotere bestanden met git-lfs.

Toch werk ik nog regelmatig op een server, maar dat zijn servers die we als compute servers gebruiken (veel CPUs/geheugen/GPUs) en het is fijn om daar code te kunnen schrijven en meteen te kunnen compileren/draaien.

macOS/iOS fanboy

114

Ik develope op een server (die er expliciet voor dat doel is), vrijwel altijd zo gedaan, behalve dan de projecten die ik in prive beheer ontwikkel.