26

Re: Gevangen in KDE uit 2009

In 2010 heeft mijn man Mandriva 2010 erop gezet en dacht dat hij e.e.a. daarna kwijt was o.a. Mozilla Thunderbird mailbox. Nu komt die oude mailbox ook weer boven water. Foto's bestanden enz. alles waar hij vroeger mee werkte.
Ik wil wel eens naar den Haag, zo'n pc bijeenkomst maar niet morgen bij wijze van spreken en een vrijwilliger heeft zich nog niet gemeld om mij te helpen. Zo lang blijf ik zoeken want vind 't wel leuk. Dus als iemand nog een suggestie heeft...kijk bij root b.v.

27

Zelfs de oude Mozilla thunderbird mailbox is weer terug met mail t/m 2009!

28 Laatst bewerkt door Wolfie (20 Apr 2017 12:21:48)

Begin het overzicht kwijt te raken, Mandriva heeft alleen een KDE omgeving en als die sinds 2010 actief is hoe kun jij dan binnen een Gnome desktop werken?
Oude email tot 2009 binnen KDE of Gnome?
Heb je nog een werkend emailprogramma met recente email? Wat is dan nu nog precies het probleem?
Misschien anders vanavond eens proberen om via https://jitsi.org/Projects/JitsiMeet
het bureaublad te delen zodat meer inzicht mogelijk is?

29

Mandriva 2010 en dan .1 of .2 heeft hij in, ik geloof eind 2009 geinstalleerd. Als ik de comp. aanzette zag ik altijd een Gnome scherm voorbij gaan. Weet er verder 't fijne niet van.
Oude emailbox: Mozilla Thunderbird t/m 2009 en die box ging verder na de installatie van 2010 dus t/m maart 2017. Mijn provider is online.nl en na 't invullen van mijn gegevens krijg ik NU de mail bij de meegeleverde mailbox van online.nl en de Mozilla mailbox is foetsie. Kan wel bij de oude Mozillabox met post t/m 2009 maar die zegt "failed to connect." Kan je er nog wijs uit? Het probleem blijft dat ik niet meer bij mijn huidige bestanden en foto's kan.

30

Je kunt proberen om als root in de andere usermappen te kijken of daar ergens je data staan.

31

Wolfie, heb nog ff gekeken maar Gnome kan wel samen met Mandriva, maar van oorsprong gaat 't samen met KDE, dat klopt.
Peugeot2: Ja dat lijkt me interessant maar welke folder moet ik kijken in root voor de usermappen. Ik heb al wat logfiles bekeken maar ook die zijn uit 2009 t/m december en nu vanaf maart/ april 2017.

32

Nog even voor Wolfie: Ik heb ook Windows op mijn comp. "This is not your default browser," over Explorer.
Kan zo'n zwaar bestand enkele GB's verdwijnen? Daarmee is 't mis gegaan.

33 Laatst bewerkt door Wolfie (21 Apr 2017 10:04:31)

delfino schreef:

Mandriva 2010 en dan .1 of .2 heeft hij in, ik geloof eind 2009 geinstalleerd. Als ik de comp. aanzette zag ik altijd een Gnome scherm voorbij gaan. Weet er verder 't fijne niet van.
Oude emailbox: Mozilla Thunderbird t/m 2009 en die box ging verder na de installatie van 2010 dus t/m maart 2017. Mijn provider is online.nl en na 't invullen van mijn gegevens krijg ik NU de mail bij de meegeleverde mailbox van online.nl en de Mozilla mailbox is foetsie. Kan wel bij de oude Mozillabox met post t/m 2009 maar die zegt "failed to connect." Kan je er nog wijs uit? Het probleem blijft dat ik niet meer bij mijn huidige bestanden en foto's kan.

Ok, blijkbaar toch ook Gnome naast KDE geïnstalleerd en het is je al gelukt om ook weer in Gnome te kunnen inloggen.
Qua mail begrijp ik dat je nu de accountgegevens van Online binnen Thunderbird hebt ingevoerd, hopelijk onder een nieuw account en niet je bestaande account aangepast....
Heb je wel je huidige account gewijzigd met de instellingen van Online en daarbij voor imap als protocol gekozen dan ben je vrees ik al je email tot maart 2017 kwijt. (als dat nog een pop account was)
De 2009 en tot 2017 mailbox heeft misschien onder een andere provider met andere inloggegevens gedraaid?
Blijft lastig zo omdat je niet precies kunt zien en nagaan wat er allemaal doorgevoerd is...

34 Laatst bewerkt door Wolfie (21 Apr 2017 09:55:57)

delfino schreef:

Wolfie, heb nog ff gekeken maar Gnome kan wel samen met Mandriva, maar van oorsprong gaat 't samen met KDE, dat klopt.
Peugeot2: Ja dat lijkt me interessant maar welke folder moet ik kijken in root voor de usermappen. Ik heb al wat logfiles bekeken maar ook die zijn uit 2009 t/m december en nu vanaf maart/ april 2017.

Bekijken van je bestanden doe je met konqueror of dolphin, om bestanden van andere gebruikers te benaderen doe je het volgende:
Kies bij de toepassingen onder >>file tools of bestandsbeheer voor de optie >> bestandsbeheerder Super User (=root)
Geef daarbij je root wachtwoord in, als je dat tenminste weet anders gaat het niet werken.
In het volgende menu kies je links voor root of hoofdmap,
je ziet dan allerlei mapjes, één daarvan heeft de naam >> home.
Deze home map openen en je ziet dan de mappen van alle gebruikers die ooit op het systeem zijn aangemaakt.
Binnen deze gebruikersmappen kun je in andere mappen als "Documenten, Downloads, Afbeeldingen of Bureaublad etc. alle bestanden van deze gebruikers zien.
Afhankelijk van je instellingen (als "verborgen bestanden tonen" ingeschakeld staat) zie je ook allerlei .xxxxxbestandsnaam, bijvoorbeeld .thunderbird! Misschien staat daar toch alle oude email in verschillende mapjes!

Als je al zover kunt komen zou ik ervoor kiezen om alle home mappen op een externe schijf veilig te stellen, daarna toch goed na gaan denken hoe nu verder met dit systeem. Kan me namelijk niet voorstellen dat deze nog helemaal up to date is.....

35

delfino schreef:

Nog even voor Wolfie: Ik heb ook Windows op mijn comp. "This is not your default browser," over Explorer.
Kan zo'n zwaar bestand enkele GB's verdwijnen? Daarmee is 't mis gegaan.

Windows is aan het klagen dat je Explorer niet als standaard browser gebruikt smile Niets aan de hand als je naast Explorer ook nog b.v. Firefox of andere browser actief hebt. Kies ervoor om dit bericht niet meer te tonen of om IE als standaard browser te kiezen.
Verder heb ik geen idee wat er precies met dat gedownloade bestand aan de hand is, normaal gesproken zie je dat in de map Downloads terug. Downloaden van een bestand kan niet dategene verklaren waarmee je het topic begonnen bent.

36

Ik heb van mijn provider Online.nl indertijd een mailbox gekregen bij mijn abonnement. Deze gebruikte ik nooit, kreeg hoogstens wat reclame binnen. De Mozilla Th. mailbox gebruikte ik wel en die is foetsie. Maar als ik nu op de laptop (Windows7) waarop ik nu werk mijn username en wachtw. invul van de Mozilla-box bij mijn provider Online dan krijg ik gewoon weer mijn mail maar nu in de Online mailbox met de online-skin. En wel precies vanaf 8 maart 2017. De dag waarop het mis ging.

37 Laatst bewerkt door peugeot2 (23 Apr 2017 10:27:33)

peugeot2 schreef:

Je kunt proberen om als root in de andere usermappen te kijken of daar ergens je data staan.

Kijk in /home en in /var en de ondeliggende directories/mappen. Het is gewoon wat rondkijken. En nogmaals... backuppen. Maak een lijstje waar je je gebruikersgegevens neerzet. En dan achteraf backuppen!

38

Heb gekeken in root bij Home, heb gekeken bij Thunderbird bij hidden files. Maar weer 't zelfde: Alles wat er staat is uit rond 2009 en uiteraard accessed rond maart 2017
Ga nu nog ff verder kijken bij hidden files. Het vreemde is dat ik binnen kan komen in root zonder paswoord en soms als ik op een andere manier toegang wil krijgen dan moet ik WEL een paswoord invullen b.v. bij configure your comp.

39

Ik vind om dit vraagstuk wel heel heel erg veel vreemde dingen spelen.

40

Ik krijg het idee dat er een dualboot aanwezig is. 2 systemen dus waarvan nu steeds de verkeerde als eerste opstart.

41

Kan het zijn dat de HDD vol is door die 'grote download'? Dat wil op allerlei computersystemen (osx, windows en linux) onvoorspelbaar gedrag opleveren.

42

Dave, ik heb naast Linux ook Windows erop staan. Maar wat er nu gebeurt is dat ik terugval naar de installatie van voor 2010, zeg maar de voorlaatste installatie. Mandriva 2010.1 of 2 zoiets is in 2010 geinstalleerd en daar heb ik al die jaren mee gewerkt tot 8 maart 2017 . Na het min of meer per ongeluk downloaden van een reuze bestand is mijn comp. terug gegaan naar de oude toestand Mandriva KDE

43

mcvries Ik had VOOR het downloaden al ruimte over voor ong. 132 GB Nou zo groot was het gedownloade bestand nou ook weer niet. Het was al vreemd dat ik dezelfde avond toen alles nog "goed" was dat bestand nergens meer terug kon vinden. Bij 't opstarten de volgende dag was alles zeg maar teruggesprongen naar 2009.

44

7 jaar zonder te backuppen?

45

Ja zonder te backuppen. In 2011 ong. heb ik wat video's en foto's op een externe harddisk gezet en dat was 't dan. Voor de rest deed mijn Linux comp. 't prima. Zeer stabiel. Slechts een keer had ik een probleem met opstarten.

46

https://img.memesuper.com/f9281d2bd48202e4075bb97d2e2bdf5a_living-on-the-edge-living-on-the-edge-meme_500-375.jpeg

ACAB: All computers are broken. https://medium.com/message/everything-i … e5f33a24e1 "I've decided that you need gray hair and hemorrhoids to be a consultant.
The gray hair makes you look distinguished & the hemorrhoids make you look concerned."

47

delfino schreef:

Ja zonder te backuppen. In 2011 ong. heb ik wat video's en foto's op een externe harddisk gezet en dat was 't dan. Voor de rest deed mijn Linux comp. 't prima. Zeer stabiel. Slechts een keer had ik een probleem met opstarten.

Goed... helpen met backuppen laat ik maar even varen. Voor de rest vind ik de verhalen te veel alle kanten op waaien... ik zou het echt een keer moeten zien. Ik zou namelijk eerst backuppen wat te backuppen valt en dan een moderne Linux over de huidige Linux-partitie installeren.

48

Ik ben en blijf een leek maar ik zou denken dat als ik een moderne Linux over de huidige Linux-partitie ga installeren dat ik mijn foto's en alles wat ik gedownload heb van ong. 2010 t/m 2017 kwijt ben of niet???
Backuppen ga ik mee aan de slag op de externe harddisk, althans proberen.

49

Als ik nu nog windows2000 had en zou er windows10 overheen willen zetten.... dan zou ik liever een geheel schone windows willen hebben. Bij zo'n grote sprong zou ik je niet aanraden te willen upgraden. Zo ook bij Linux.

Verder is er geen goede reden om niet een redelijk recente backup van al je belangrijke gegevens te hebben. Ongeacht of je pc stabiel lijkt te functioneren.

50

't Gaat mij er niet om een nieuwe of schone installatie te hebben, dat kan altijd nog. Ik wil mijn foto's enz. terug. Neem aan dat 't niet weg is. Ik kon toen ik "alles" nog had met tevredenheid met alles overweg. Alles functioneerde You tube, marktpl. Ik zat met mijn update voor Firefox natuurlijk wel vast aan Mandriva 2010.1 of.2 zoiets.