1 Laatst bewerkt door Linuxer (16 May 2017 16:16:52)

Onderwerp: Image maken lukt niet

Ik heb veel werk gehad met het installeren van Linux 8.1 Mint KDE op een nieuw gekochte computer door tegenwerking van het UEFI BIOS. Dus ik ben er erg zuinig op. Ik was jarenlang gewoon om van een nieuwe Linux installatie een Image te maken, maar nu lukt dat echt niet meer. Ik heb het geprobeerd met Redo Back-up en Acronis True Image, zowel vanaf DVD als USB. Weet iemand raad?

Wat ik ook verander aan de opstart-volgorde, de computer blijft Linux Mint opstarten.

De computer is er voor mij, ik ben er niet voor de computer.

2

Re: Image maken lukt niet

tja ik deed dan altijd gewoon iets als   

dd if=/dev/sda1 of=/dev/sdb1 bs=1024

of iets dat er op lijkt.

Tegenwoordig maak ik echter een file backup en dump ik een lijst van packages
Een reinstall is dat eigenlijk niet meer zo lastig.

Pascal's Blobfree Homepage
Een dag geen NedLinux is een dag niet geleefd

3 Laatst bewerkt door Incomudro (15 May 2017 20:58:42)

Heb je de DVD wel goed gebakken?

Soms zit je uren te denken en schiet je helemaal niets te binnen, en soms bereik je hetzelfde in 5 minuten..
(Herman F)

4 Laatst bewerkt door Linuxer (16 May 2017 12:13:29)

Ja da's ook nog een idee. Maar ik brand ze altijd op lage (gemiddelde) snelheid. En andere DVD's worden ook niet gezien.

P.S. Als ik een schijf brand dan laat ik tevens altijd de geschreven data verifieren.

Een speelfilm op DVD kun je dus ook niet kijken?
Hoe heb je Mint er op gezet dan?

Soms zit je uren te denken en schiet je helemaal niets te binnen, en soms bereik je hetzelfde in 5 minuten..
(Herman F)

6 Laatst bewerkt door Linuxer (16 May 2017 09:11:39)

Een film op DVD wordt wel afgespeeld. Door het raadplegen van informatie over het UEFI op diverse plaatsen op internet en het uitproberen van tal van instellingen in het UEFI is het me na drie dagen gelukt om Linux Mint te kunnen installeren.

Ja, hoe dan? Met een DVD, met een usb stick?

Heb je UEFI aan staan? Secure boot? Legacy?
Geef eens wat meer info, het is erg summier allemaal.

Als je wilt kunnen booten van de DVD is het nodig om Secure boot uit te zetten, denk ik, dat zou je eerst eens kunnen proberen.

(Herman F)

8

Zoals ik al schreef: Ik heb het geprobeerd met Redo Back-up en Acronis True Image, zowel vanaf DVD als USB.

Lagacy staat aan en Secure boot staat uit.

Graag lezen voordat er een nieuwe vraag wordt gesteld: http://www.catb.org/esr/faqs/smart-questions.html

ACAB: All computers are broken. https://medium.com/message/everything-i … e5f33a24e1 "I've decided that you need gray hair and hemorrhoids to be a consultant.
The gray hair makes you look distinguished & the hemorrhoids make you look concerned."

10

Met mijn beperkte kennis van de Engelse taal is dat wel heel lastig.

11

Sorry, ik persoonlijk kan je dan niet helpen.

ACAB: All computers are broken. https://medium.com/message/everything-i … e5f33a24e1 "I've decided that you need gray hair and hemorrhoids to be a consultant.
The gray hair makes you look distinguished & the hemorrhoids make you look concerned."

12

Ik heb inmiddels niet stilgezeten ;-) en een ISO van AcronisTrueImage 2017 (ik had 2014) gebrand. Acronis ziet wel de schijf waarop het OS staat maar NIET de tweede interne schijf (data HDD) waarop ik het Image wil zetten.

13 Laatst bewerkt door Incomudro (16 May 2017 15:54:57)

Oh, hij moet intern verhuizen?
Dan is de suggestie van Pascal de oplossing en hoef je geen Acronis te gebruiken, wat dat ook mag zijn.

Dus even kijken hoe de schijven heten, bijv. sda1 en/of sdb1 en als dan: dd if=/dev/sda1 of=/dev/sdb1 bs=4M && sync

(Mint 18.1 neem ik aan? Geen 8.1... wink )

(Herman F)

14 Laatst bewerkt door Linuxer (16 May 2017 16:10:54)

Inderdaad ik bedoelde 18.1. Begrijpen we elkaar goed? Ik heb het niet over bestanden back-uppen maar over het maken van een Image, waarbij alle bits van een schijf worden gekopieerd.

15

dd is je vriend, op de commandline: man dd

16 Laatst bewerkt door Linuxer (16 May 2017 16:25:28)

Ik deed in Terminal "man dd" en... daarna kwam de politie voor een gedwongen opname in een kliniek.

Zonder gekheid, ik heb het jarenlang met W... (durf het niet te schrijven) toch veel eenvoudiger gedaan.

Makkelijker kan ik het niet maken, sorry.

(Herman F)

18 Laatst bewerkt door Linuxer (16 May 2017 16:59:44)

Geeft niet. Ik heb in de loop der jaren toch veel hulp gehad bij Linux fora.

19 Laatst bewerkt door devtroll (16 May 2017 17:56:04)

Tsja, Linux is dan ook vrij kieskeurig t.a.v. vrienden. Kaf en koren enzo.

Zonder gekheid, ik heb het jarenlang met W... (durf het niet te schrijven) toch veel eenvoudiger gedaan.

Wannalaugh was ook veel eenvoudiger op Windows.

20

Je spreekt voor mij echt in raadsels.

Hij bedoelt dit, Linuxer: https://forum.nedlinux.nl/viewtopic.php?id=34328 wink

Misschien kun je op het Mint forum eens vragen hoe of wat?

(Herman F)