1 Laatst bewerkt door devtroll (13 Jun 2017 10:27:09)

Onderwerp: systemD lekt nu default naar Google

Zie: https://bugs.debian.org/cgi-bin/bugrepo … bug=761658

Zeer abject dat Poetering en zijn maatjes nu standaard alles 'lekt' naar Google. Zeker nu in het licht met Snowden,Trump et cetera.

Since e.g. the Google nameservers are well known to allow people to
circumvent DNS blocks, they're quite likely under special observation by
governmental agencies in autocratic countries like China, Turkey, etc.
where internet censorship is daily practise.
So if you use these services you may actually get into troubles... and I
guess we don't make Debian just for people in "safe" countries.

Ik ben echt zo klaar met dit hobby OS.

ACAB: All computers are broken. https://medium.com/message/everything-i … e5f33a24e1 "I've decided that you need gray hair and hemorrhoids to be a consultant.
The gray hair makes you look distinguished & the hemorrhoids make you look concerned."

Re: systemD lekt nu default naar Google

en lekte ook naar hun timeservers https://github.com/systemd/systemd/issues/437

ACAB: All computers are broken. https://medium.com/message/everything-i … e5f33a24e1 "I've decided that you need gray hair and hemorrhoids to be a consultant.
The gray hair makes you look distinguished & the hemorrhoids make you look concerned."

3

devtroll schreef:

Ik ben echt zo klaar met dit hobby OS.

Tja toen het nog een hobbie OS was en enkel vaklui ermee om konden gaan was het best aardig.
Maar sinds het een profesioneel OS is geworden en amateurs ermee moeten kunnen werken ben ik er ook wel een beetje klaar mee.

Linux is als OS voor mij nog steeds prima als ik gewoon moet doen wat ik moet doen.
Voor interesante projecten ben ik steeds meer terug aan het grijpen naar OpenBSD.
Geen ster kwa performance maar wel een systeem waar een unix-crack zijn weg vrij snel in terug kan vinden.

Pascal's Blobfree Homepage
Een dag geen NedLinux is een dag niet geleefd

Zeurpieten smile

macOS/iOS en potentieel Fedora fanboy.

5

devrandom schreef:

Zeurpieten smile

Sprak de man die al jaren Mekkingtrash gebruikt !

IMO zou er geen enkele fallback moeten zijn. Maar dit is iets wat distributeurs makkelijk aan kunnen passen.

Klopt en die Debian knakkers hebben Google gekozen. Poeterings voorliefde gaat schijnbaar ook naar Google. Een commerciele entiteit. Bijzonder....

8 Laatst bewerkt door devrandom (14 Jun 2017 19:18:07)

peugeot2 schreef:

Naast andere troep gebruik ik nu een Chromebook....

Ik zou niet weten waarom ik al m'n data vrijwillig zou willen uploaden naar het moederschip. Des te meer omdat Google keer op keer heeft aangetoond weinig om privacy te geven.

9

devrandom schreef:
peugeot2 schreef:

Naast andere troep gebruik ik nu een Chromebook....

Ik zou niet weten waarom ik al m'n data vrijwillig zou willen uploaden naar het moederschip. Des te meer omdat Google keer op keer heeft aangetoond weinig om privacy te geven.

Ongetwijfeld, maar op welke wijze heb ik daar als consument echt last van?

Help mee om KDE 5 in het Nederlands te vertalen!!

10 Laatst bewerkt door devtroll (15 Jun 2017 06:30:29)

Privacy? Zoals: https://www.socialcooling.com/

Ach... bekend verhaal.... yawn.... exact hetzelfde geldt voor Apple en Microsoft. Gevoelige data is bij mij altijd encrypted en altijd met lokale (encrypted) copy/backup. Op het werk heb ik veel meer werk aan verloren (unexncrypted) data via een gestolen laptop. Word je als privacy officer niet vrolijk van. Als de risico's van de cloud formeel geaccepteerd zijn, wordt het makkelijker.
Ik snap verder goed wat je bedoelt hoor. Maar dan moet je ook niet meer (bijvoorbeeld) mailen. Ieder mailtje zorgt acuut voor gemiddeld minimaal 25 kopieen op diverse servers. Dezelfde risico's daar dus. Dat is allemaal niet te voorkomen. Risico's voorkom je wel door na te denken en voorzichtig/verstandig te werk te gaan.
Of kom je IRL ook niet op de openbare weg? Yep... hardstikke gevaarlijk met taloze doden ieder jaar!

Ik vind het spijtig dat sommige IT'ers zulke -en het spijt mij, dat ik het moet zeggen- domme onderontwikkelde meningen er op nahouden. In deze tijd van 'het informatie tijdperk' is dit soort onwetendheid een keuze.

peugeot2 schreef:

exact hetzelfde geldt voor Apple en Microsoft.

Dat is een lui argument. Het is inderdaad aangetoond dat Microsoft flink veel telemetry doet. Maar hetzelfde geldt niet voor Apple. Dat zeg ik niet omdat ik Apple fanboy ben, maar omdat ik een applicatiefirewall heb draaien en dus zie wat er naar Apple gaat (vrijwel niets). Verder is het duidelijk dat Apple privacy inmiddels van één van hun kernfeatures heeft gemaakt. Ze lopen wat achter met machine learning omdat ze alles 'on device' willen doen om privacyredenen. Ik suggereer ook dat je

https://www.apple.com/business/docs/iOS … _Guide.pdf

leest. Apple doet extreem veel werk om alle data op een apparaat veilig te maken tegen diefstal en om zoveel mogelijk end to end encryptie toe doen. Laten we ook niet vergeten dat Apple de eerste was die chat met E2E encryptie uitgerold heeft naar honderden miljoenen mensen. In 2017 doen Google en Microsoft nog geen enkele E2E encryptie van chats. Google Allo alleen optioneel.

Verder zijn er andere keuzes. Fedora werkt bijvoorbeeld prima als een desktop en upload ook niet je hele leven in de cloud.

Ik snap verder goed wat je bedoelt hoor.

Ik denk dat veel mensen zich niet realiseren hoe gevoelig hun data is, ook als ze 'niets te verbergen hebben'.

If you give me six lines written by the hand of the most honest of men, I will find something in them which will hang him. - Cardinal Richelieu

Maar dan moet je ook niet meer (bijvoorbeeld) mailen. Ieder mailtje zorgt acuut voor gemiddeld minimaal 25 kopieen op diverse servers. Dezelfde risico's daar dus. Dat is allemaal niet te voorkomen.

Tuurlijk wel. Voor gevoelige dingen gebruik je gewoon geen mail, punt uit. Ik gebruik überhaupt niet zoveel mail, behalve voor saaie zakelijke dingen. Signal of iMessage. Het is wel raar iets waar je keuze hebt (schrijf ik een mail?) te vergelijken met iets dat specifiek ontworpen is om zoveel mogelijk data van je te verzamelen.

Risico's voorkom je wel door na te denken en voorzichtig/verstandig te werk te gaan.

Dat begint bij: geen operating system gebruiken dat ontworpen is om zoveel mogelijk van je gedrag te exfiltreren met het doel om een zo accuraat mogelijk profiel van je te vormen.

12 Laatst bewerkt door devrandom (15 Jun 2017 07:10:29)

Rinse schreef:

Subtiele beïnvloeding van je gedrag door middel van advertenties, data-opvragen van overheden als ze om wat voor reden dan ook interesse in je hebben, potentiële hacks van de data door derde partijen die motieven als identiteitsdiefstal, chantage, e.d. hebben, werknemers die door je gegevens heenspitten, Google die nu of in de toekomst besluit welke sites of nieuws je wel of niet mag zien, etc.

Dan zijn er nog effecten die misschien niet direct effect op jouw privacy hebben, maar waar de dominantie van Google wel schadelijk is. Zo krijgen Google en Facebook steeds meer grip op nieuwsorganisaties (via Adwords, maar ook Google AMP), kan Google bedrijven kapot maken (simpelweg omlaag gooien in de search engine listings), kan Google services van derde partijen kapot maken (ze hebben nogal de neiging om mail van derde partijen in Google Mail te weigeren), etc.

Ten derde, als je zelf niks te verbergen hebt en het kapot maken van nieuws, mail, en chat (XMPP) je weinig interesseren, hou dan ook in gedachten dat door om je privacy te beschermen je ook mensen helpt die wel gevaar lopen (bijvoorbeeld journalisten). Het is makkelijker gesprekken van een klokkenluider te verbergen als bijv. iedereen E2E chat gebruikt.

Het is vrij bizar dat de FLOSS gemeenschap eind jaren '90, begin '00 totaal Microsoftfoob was, terwijl ze nu Googlefiel is. Ik denk dat Google (en Facebook) in potentie veel gevaarlijker zijn dan Microsoft ooit was. Niet hebben ze alleen monopolies zoals Microsoft eerder, maar ze zijn ook nog eens uitgebreide spioneermachines. Gecombineerd met deep learning e.d. hebben ze de potentie miljarden mensen te tracken, analyseren, uit te buiten en uit te leveren.

Ook al was ik aan het grappen, met oog op dit alles ben ik het met devtroll eens dat Google Public DNS niet in de default settings van systemd thuishoort. Verder, als je geen DNS configureert, moet het er ook niet plotseling zijn.

MC vragen LET OP! Wanneer Kies alle antwoorden die voldoen bij een vraag staat dan zijn er minimaal 2 antwoorden juist
Beantwoorde de vragen door kruisjes te zetten in het antwoorden tabel onderaan.

1.    In de VI editor (insertmode) wil je binnen een tekst zoeken naar het woord “index”. Hoe moet je dat doen?
a.    <ESC> \index
b.    /index
c.    <ESC> find index
d.    Geen van de voorgaande keuzen is juist.
2.    In de VI editor (commandmode) wil je elk woordje “me” vervangen door “mijn”. Hoe doe je dat?
a.    <ESC> :%s/me/mijn/
b.    :%s/me/mijn/g
c.    :%s/mijn/me/c
d.    Geen van de voorgaande keuzen is juist.
3.    In de VI editor (insertmode) wil je de wijzigingen van een tekstbestand opslaan. En VI afsluiten Hoe doe je dat? Kies alle antwoorden die voldoen.
a.    <ESC> ZZ
b.    <ESC> :wq [ENTER]
c.    <ESC> :w! [ENTER gevolgd door :q [ENTER]
d.    <ESC> :qw! [ENTER]
e.    <ESC> :x [ENTER]
f.    <ESC> :ww [ENTER]
4.    In de VI editor (commandmode) wil je de volgende 10 tekens wissen vanaf de cursor. Hoe doe je dat?
a.    10dd
b.    10e
c.    10w
d.    10x
5.    In de VI editor (insertmode) zit je op 7 schermen van de bovenkant van je tekst. Hoe kom je op de eerste regel van je tekst?
a.    H
b.    <ESC> H
c.    G
d.    <ESC> 1G
6.    In de VI editor (commandmode) zit je op 4 schermen van de onderkant van je tekst. Hoe kom je op de laatste regel van je tekst?
a.    L
b.    <ESC> L
c.    $G
d.    <ESC> xG
7.    Je wilt het Linux commando “ls –l” uitvoeren terwijl je in de VI editor bezig bent. Hoe doe je dit zonder VI af te sluiten?
a.    <ESC> :command ls –l [ENTER]
b.    <ESC> icon_confused ls – l [ENTER]
c.    <ESC> :! ls – l [ENTER]
d.    <ESC> :CMD ls -l [ENTER]

Vraag    A    B    C    D    E    F
1                       
2                       
3                       
4                       
5                       
6                       
7                       

help please

14

Nee, dat doe ik niet. ik geef juist aan dat iedereen hier een degelijk en goed onderbouwde mening op na kan houden anno 2017 en post Snowden. De rest is aan jezelf, zoals de feministen in de jaren 80 zeiden: Educate yourself.

15 Laatst bewerkt door pascal (15 Jun 2017 17:55:08)

@minnoslayer123 Al eens overwogen wat wat minder te gamen en eens een studie boek ter hand te pakken.
Zo hebben wij het n.l. ook geleerd !

@Daniel, kun jij je statement over google AMP iets toelichten ?
wat ik begrepen heb is dat het een standaard afdwingt, iets wat mij juist positief over komt
(denk even terug aan de globale ramp die IE6 heette)
Waar sla ik hier de plank mis ?

16 Laatst bewerkt door devrandom (15 Jun 2017 18:35:36)

pascal schreef:

@Daniel, kun jij je statement over google AMP iets toelichten ?
wat ik begrepen heb is dat het een standaard afdwingt, iets wat mij juist positief over komt
(denk even terug aan de globale ramp die IE6 heette)
Waar sla ik hier de plank mis ?

In principe is er niets mis met het idee nieuwspagina's geschikt voor mobiel te maken. Maar dat kun je ook eenvoudig doen door niet 20MB aan trackers en allerhande andere onzin te laden. Daar heb je geen AMP voor nodig. Het is technisch geen enkel probleem om een fatsoen uitziende pagina te maken die slechts tientallen KBs aan assets binnenhaalt.

Het probleem van AMP is tweeledig:

- AMP pagina's worden 'gecached' op Google's servers. Dergelijke caching is natuurlijk helemaal niet nodig, want de meeste mediabedrijven hebben genoeg capaciteit. De achterliggende reden is waarschijnlijk dat Google met AMP caching up hun servers duidelijk het gedrag van gebruikers kunnen monitoren om betere interesseprofielen op te bouwen. Het leidt dus de gebruiker weg van bijv. (ik noem maar wat) Washington Post naar Google als nieuwsdienst.

- Google geeft in hun index voorkeur voor AMP pagina's. Dus niet alleen leidt AMP gebruikers naar Google, maar het wordt ook steeds moeilijker om nieuwsartikelen te vinden die geen AMP gebruiken. Als ik de EU was, zou ik dit serieus gaan onderzoeken, want effectief forceert Google media om op AMP over te gaan en hun gebruikers uit te leveren aan Google.

17

Klinkt idd als een tactiek die al eerder werd toegepast, en die uiteindelijk averechts uit heeft gepakt.

18

Kom kom Leon,

Je hoeft je idd niet te verdedigen dat is idd onzin en de geciteerde opmerking is idd niet heel handig.
Maar kom zeg nu maak je het zelf ook wel een beetje goedkoop, befehl ist befehl...
Duur is beslist een issue (maar dan google als enige overblijven, en dan geld weer 'jij bent het product')
Het enige argument dat ik keer op keer te horen krijg (niet alleen bij de keuze van een OS) is de beschikbaarheid van gekwalificeerde mensen.
Ja... dat is een punt waar het onderwijs debet aan is.
Met deze infra wordt dat echt niet beter.