1

Onderwerp: rootdns bind howto

Beste vrienden, mijn excuus allereerst voor het afwezig zijn hier de laatste 2 jaar, beetje erg druk gehad.
Maar ik heb jullie hulp nodig.

Voor een project op school wil ik het internet simuleren. Hiervoor ga ik verschillende raspberry pi's optuigen met o.a. bind en apache en dergelijke. De routers en switches die we daar dan aan gaan hangen kunnen de leerlingen dan zelf inrichten. Tijdens Linux lessen kunnen ze zelf een dns entry aanmaken en dergelijke, website maken etc.

Bind op de rootdns server is voor mij het probleem. De toplevel dns en de second level dns gaat me wel lukken.

Heeft er iemand een idee hoe mijn named.conf er uit moet zien om er een rootdns van te maken, om zelf de extensies .com en b.v. .nl te kunnen maken, onze extensies worden dan b.v. .tr en .dir. Het geheel komt dan los te staan van het internet en vormt zodoende een intern "internet".

Wanneer iemand zou willen helpen, graag.

Pit

Ubuntu server op de server.
1 Ubuntu op desktop 1 Mint op desktop
1 AntiX desktop
1 MAC op pc

Re: rootdns bind howto

volgens mij zoiets als, waarbij je de gTLD .com overruled, ik heb zoiets gedaan met .vpn

/etc/named.conf

zone "com" IN {
        type master;
        file "/etc/bind/zones/com.zone";
    };

zone file com.zone

$TTL 600 ; 60 = 1 min 600 = 10 min 3600 = a hour
@   IN  SOA     ns0.tiny-host.nl. hostmaster.com. (
        2017061001       ;Serial
        600                   ;Refresh
        1800                 ;Retry   Retry every half hour
        604800              ;Expire  DNS expires in a week
        86400                ;Minimum TTL of a day
)

IN    NS        ns2.example.nl.
        IN    NS        ns1.example.nl.
                IN    NS        ns0.example.nl.

; A-records internal network
@      IN  A      127.0.0.1
ACAB: All computers are broken. https://medium.com/message/everything-i … e5f33a24e1 "I've decided that you need gray hair and hemorrhoids to be a consultant.
The gray hair makes you look distinguished & the hemorrhoids make you look concerned."

Ja dit dacht ik ook zoiets, al op een paar websites gezien. Maar mijn vraag blijft hoe zet ik extensies in de zone file, e.g. .rr .com .fe .dd .org .dir etc.....

Pit

1 AntiX desktop
1 MAC op pc

zone "com" IN {
        type master;
        file "/etc/bind/zones/com.zone";
    };

Die zone "blaat" is je gTLD.

ACAB: All computers are broken. https://medium.com/message/everything-i … e5f33a24e1 "I've decided that you need gray hair and hemorrhoids to be a consultant.
The gray hair makes you look distinguished & the hemorrhoids make you look concerned."

Sorry DEV, ik zat ff niet op te letten. Bedankt man.

Pit.

ps. als het project klaar is zal ik er hier melding van maken.

1 AntiX desktop
1 MAC op pc