1 Laatst bewerkt door Duckman (24 Jun 2017 11:29:35)

Onderwerp: Leap vs Tumbleweed

Ik had tot voor kort openSuSe 13.2 op mijn PC staan maar die wordt al een tijdje niet meer ondersteund. Ik heb een poging gedaan om Tumbleweed er op te zetten omdat ik dan voor goed van de upgrade gedoe af ben. Helaas is dat niet goed gegaan. Ik vermoed dat het mis is gegaan met de grafische driver doordat deze niet standaart mee gaat naar Tumbleweed. Gevolg is dat ik een zwart scherm heb met een grote muispijl.
Nu kan ik een herstel poging doen of ff uit huilen en op nieuw beginnen. Gelukkig heb ik een backup van de data dus dat is geen probleem.
Vraag is alleen is kan ik beter Leap 42.2 of Tumbleweed installeren. Leap is stabiel maar komt na de zomer met versie 42.3 en met Tumbleweed hoef ik mij geen zorgen meer te maken in doorlopende updates. Alleen een paar jaar geleden had Tumbleweed nog wat problemen, maar zat ook nog in de test face. Is Tumbleweed inmiddels een stabiele versie van OpenSuSe?

PS alles op nieuw installeren heeft als voordeel dat ik ook andere uitbreidingen aan mijn PC kan doen bv een extra HDD voor data.

update: zag dat 42.3 current ook al te downloaden is maar om nu de beta versie te kiezen.

Heb voornamelijk OpenSuSE 13.2 maak af en toe een uitstapje naar naar ander distro's ter lering en vermaak. Dan nog maar wat levens motto's;
                Geen geklaag morgen is het weer vandaag.
                Leer elke dag iets nieuws.
                Zonder luiheid geen vooruitgang.

2

Re: Leap vs Tumbleweed

Voordeel van nieuwe installatie is dat alles meteen in de laatste versie is, bij upgraden kan het zijn dat je bepaalde nieuwe zaken niet krijgt.
Grafisch kan een probleem voor je blijven met tumbleweed, dus dat je na elke kernelupdate deze opnieuw moet installeren

Help mee om KDE 5 in het Nederlands te vertalen!!

Heeft SUSE Tumbleweed niet gewoon een repo met de driver (en eventueel een DKMS module om automatisch met kernelupdates te hercompileren)?

macOS/iOS en potentieel Fedora fanboy.

4 Laatst bewerkt door Gps (25 Jun 2017 20:04:56)

Ik zit een beetje met de zelfde vraag of ik leap of thumbleweed ga gebruiken. ( ik zit nu op leap 42.2 )

De levens duur van leap versies is duidelijk korter als eerdere openSUSE versies, ik vind dat minder.

Ook ik moet dit jaar alweer aan de bak, en ik heb net een update van 42.1 naar 42.2 achter de rug.

Zoals ik het begrijp hebben ze de situatie tav de nvidia driver redelijk onder controle.
Toch schijnt het met updates wel eens mis te gaan, maar het zou simpel op te lossen zijn.

Laatste keer, dat ik een probleem had, was op de commandline yast starten, en in yast bij beide nvidia pakketten opwaarderen kiezen, voldoende.
Na opnieuw opstarten had ik weer een desktop.

Twee pakketten de drivers en een kernel module, zoals ik het begrijp.

Ik heb echter geen ervaring met Thumbleweed.

Ik heb op leap 42.2 momenteel wat problemen, om het kort te houden ik heb libs die te nieuw zijn.
( ze zijn ook echt nieuwer )

Leap 42.2 werkt op zich goed, en dit probleem?  is ontstaan omdat ik op 42.1 veel libs binnen heb  moeten halen die niet in de standaard repositories staan, om een programma te kunnen compileren.

Op het openSUSE forum kreeg ik min of meer het advies om thumbleweed te gebruiken.
Voor thumbleweed zijn er om te beginnen veel meer dingen (libs) beschikbaar in de standaard repositories.

Ik kreeg wel de vraag of ik wist hoe ik de nvidia driver eventueel handmatig installeer.

Op zich weet ik dat.

./ nvidia.......  of ./ amd............

Maar hoe ik de drivers download op de commandline, is voor mij nog de grote vraag.

( in yast staat namelijk iets aangevinkt als, pakketten verwijderen na downloaden )

Computer games don't affect kids.  I mean if computer games had affected us as kids, we would all be running around in a darkened room, munching pills and listen to repetitive music.

5

devrandom schreef:

Heeft SUSE Tumbleweed niet gewoon een repo met de driver (en eventueel een DKMS module om automatisch met kernelupdates te hercompileren)?

Niet voor alle drivers

Help mee om KDE 5 in het Nederlands te vertalen!!

6

Ik heb inmiddels een vraag gesteld op het openSUSE forum over de nvidia drivers en thumbleweed.

Deze pagina, wil mij namelijk uitleggen dat ik het beter niet kan doen.

https://en.opensuse.org/SDB:NVIDIA_drivers

There is no pre-built version of the NVIDIA driver for Tumbleweed. Tumbleweed is updated too frequently to provide a driver in time for a snapshot.

It is not recommended to use NVIDIA drivers for openSUSE Leap on Tumbleweed. When switching from any distribution version to Tumbleweed is is highly recommended to uninstall this driver and disable the installation repository before switching. Failing to do so may render the system unusable: due to changes in the ABI. Some components may not work at all or crash. It may be difficult to recover from this state.

If you still want to install an NVIDIA driver on Tumbleweed you're going to have to install the driver the hard way. See the note on Tumbleweed for some tips on making it easier to go through the steps the second time around.

Computer games don't affect kids.  I mean if computer games had affected us as kids, we would all be running around in a darkened room, munching pills and listen to repetitive music.

7

https://forums.opensuse.org/showthread. … ost2828127

Dus thumbleweed installeren, dan dkms, en de nvidia drivers via ./ waarbij je dus wel de dkms optie moet aangeven.

Bij een aantal updates zal het dus automatisch goed moeten gaan, maar niet bij alle updates, dan zal je even naar de commandline moeten.

8

Ik heb gisteren NVIDIA "the hard way" geïnstaleerd.
Had een probleempje met "nouveau". Dus heb deze op de blacklist gezet. Daarna was het eigenlijk best simpel. PC draait een stuk beter dan met de default driver.
Het is mij alleen nog onduidelij wat er gaat gebeuren na een kernel update en hoe dit op te lossen. Ik gok uninstall van de NVIDIA driver en dan gelijk weer install. Maar dat zien we dan wel.

Snap alleen niet het stukje waarom de "drm-kmp-default" ge deïnstalled moet worden heb dit ook niet gedaan na installatie werkt het

Stappen die ik gedaan heb
1 download van de driver
2 Install the NVIDIA driver
3 gaf een fout
4 Blacklist nouveau
5 Install the NVIDIA driver
6 af gesloten met $ mkinitrd
7 reboot en klaar

https://en.opensuse.org/SDB:NVIDIA_the_hard_way

Heb voornamelijk OpenSuSE 13.2 maak af en toe een uitstapje naar naar ander distro's ter lering en vermaak. Dan nog maar wat levens motto's;

9

Het verwijderen van drm kemp verbaast mij ook.

Ik zit nu nog op leap 42.2 met de nvidia drivers, en heb:

nvidia-gfxG04-kmp-default
nvidia-glG04

geïnstalleerd.

In het verleden, toen dat kmp gedeelte er nog niet was, moest ik na een kernel update naar de commandline.
Daar start ik dan de amd of nvidia installer, en dan kreeg ik een boodschap in de trend van:
De drivers zijn al geinstalleerd, wilt u de kernel link repeparen?

Ik gok dat dit op tumbleweed ook gebeurd.

10

Denk dat ik weet wat er gebeurt als de kernel is geupdate sad
Had een boze vrouw computer doet het niet meer. Had gisteren nog ff snel een update gedaan en niet gezien dat de kernel ook geupdate werd.
PC komt niet in de DE maar blijft stuiteren tussen TTY en de opstart (beeld met de groene [oke]. In loggen als root is dan erg lastig maar gelukt gelukkig kon ik met de pijntjes toetsen de driver opnieuw installeren en het werkt weer. smile

Les na een update eigen lijk gelijk de NIVDIA driver her installeren. Eens kijken of dat ook in de terminal werkt.
Hmmm misschien een scriptje schrijven. Eerst ff uit zoeken hoe dit ook alweer ging smile

11

Duckman schreef:

Denk dat ik weet wat er gebeurt als de kernel is geupdate sad
Had een boze vrouw computer doet het niet meer. Had gisteren nog ff snel een update gedaan en niet gezien dat de kernel ook geupdate werd.
PC komt niet in de DE maar blijft stuiteren tussen TTY en de opstart (beeld met de groene [oke]. In loggen als root is dan erg lastig maar gelukt gelukkig kon ik met de pijntjes toetsen de driver opnieuw installeren en het werkt weer. smile

Les na een update eigen lijk gelijk de NIVDIA driver her installeren. Eens kijken of dat ook in de terminal werkt.
Hmmm misschien een scriptje schrijven. Eerst ff uit zoeken hoe dit ook alweer ging smile

NVidia heeft een goede install script.
Deze haalt gelijk de laatste versie van je driver op van internet.
Even om denken dat je in de juiste runlevel zit.

IF not THEN toch

12

Op het openSUSE forum zei iemand dat er geen runlevel meer zijn.

Helemaal begreep ik dat niet , want init 3 werkt nog wel.

13

Met systemd is dat iets met targets geworden.
Ik weet niet precies hoe opensuse met systemD werkt.

In principe kan de grafische schil blijven draaien, als je maar in een echte console werkt voor de install-script.

IF not THEN toch

14

Zoals ik hem begreep en jij lijkt dat te bevestigen, maakt het inderdaad niet meer uit of je op de desktop een console oproept, of op de andere manier met oa init 3 werkt.

15 Laatst bewerkt door devrandom (02 Jul 2017 19:20:37)

Gps schreef:

Helemaal begreep ik dat niet , want init 3 werkt nog wel.

Runlevels zijn een concept uit SysV init. Bijvoorbeeld BSD en OS X hebben geen runlevels. systemd heeft ook geen runlevels. In de plaats daarvan heeft systemd targets met specifieke namen als multi-user.target of graphical.target. Elke target geeft aan welke andere targets of units een vereiste zijn voor die target. Zo vereist bijv. op mijn (Fedora) systeem graphical.target dat de multi-user.target gehaald is en bovendien een display-manager unit geladen wordt. Je kunt ook eenvoudig zien/veranderen wat de default target is:

~ % ls -ld /etc/systemd/system/default.target 
lrwxrwxrwx. 1 root root 36 May 21 09:13 /etc/systemd/system/default.target -> /lib/systemd/system/graphical.target

Als je een andere target wilt, dan verander je gewoon de symlink.

Voor compatibiliteit met SysV init, is het nog steeds mogelijk om init <runlevel> te draaien. Hierbij wordt dan een target met de naam runlevel<runlevel>.target uitgevoerd. Deze targets zijn overigens gewoon symlinks naar daadwerkelijke systemd targets:

~ % ls -ld /lib/systemd/system/runlevel*.target
lrwxrwxrwx. 1 root root 15 Jun 27 23:48 /lib/systemd/system/runlevel0.target -> poweroff.target
lrwxrwxrwx. 1 root root 13 Jun 27 23:48 /lib/systemd/system/runlevel1.target -> rescue.target
lrwxrwxrwx. 1 root root 17 Jun 27 23:48 /lib/systemd/system/runlevel2.target -> multi-user.target
lrwxrwxrwx. 1 root root 17 Jun 27 23:48 /lib/systemd/system/runlevel3.target -> multi-user.target
lrwxrwxrwx. 1 root root 17 Jun 27 23:48 /lib/systemd/system/runlevel4.target -> multi-user.target
lrwxrwxrwx. 1 root root 16 Jun 27 23:48 /lib/systemd/system/runlevel5.target -> graphical.target
lrwxrwxrwx. 1 root root 13 Jun 27 23:48 /lib/systemd/system/runlevel6.target -> reboot.target

16

Bedankt ik leer weer wat.

Als ik dat commando gebruik krijg ik de mededeling: Is een map

kort ik het commando wat in dan lukt het wel.

guus@linux-0pkp:~> 
guus@linux-0pkp:~> ~ % ls -ld /etc/systemd/system/default.target
bash: /home/guus: Is een map
guus@linux-0pkp:~> ls -ld /etc/systemd/system/default.target
lrwxrwxrwx 1 root root 40 19 mrt  2016 /etc/systemd/system/default.target -> /usr/lib/systemd/system/graphical.target
guus@linux-0pkp:~> 

~ %

is onderdeel van m'n shell prompt wink.

18

Hahahaha, heerlijk.

De eerste keer dat ik copy paste deed, had ik niet meteen door dat ~> bij mijn prompt hoort.

Ik zat toch echt even dom te kijken, naar ~> ~%.

Toen kreeg ik door dat, ~> bij mijn prompt hoorde, maar het muntje viel nog niet dat ~% bij jouw prompt hoort.

Ik leer het wel, ik kopieer al niet meer het dollar teken mee, wat ook vaak voor commando 's staat.  wink