301

Re: Is Linux wel zo geschikt voor spellen?

Ik begrijp de laatste zin niet, maar er komen genoeg spellen uit die op een pc de xbox en de ps 4 moeten werken.

Call of duty bijvoorbeeld. ( Wat ik overigens niet speel, ik ben meer van de sci fi en horror, first person shooters.

Realistische oorlog spellen hoeven van mij niet zo.

Computer games don't affect kids.  I mean if computer games had affected us as kids, we would all be running around in a darkened room, munching pills and listen to repetitive music.

Re: Is Linux wel zo geschikt voor spellen?

Gps schreef:

Ik begrijp de laatste zin niet, maar er komen genoeg spellen uit die op een pc de xbox en de ps 4 moeten werken.

Call of duty bijvoorbeeld. ( Wat ik overigens niet speel, ik ben meer van de sci fi en horror, first person shooters.

Realistische oorlog spellen hoeven van mij niet zo.

Laatste zin had moeten zijn: "OpenGL vind ik echt iets uit de tijd dat de beste spellen voor de PC uitkwamen, met openGL zit je dan in 1 keer goed (i.v.m. evt. porten naar ander systeem)."

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

303

Re: Is Linux wel zo geschikt voor spellen?

Dit voordeel word ook bij Vulkan genoemd.  Het is tegenstelling tot directX niet platform afhankelijk.

Hopen dat Apple het oppakt.

Computer games don't affect kids.  I mean if computer games had affected us as kids, we would all be running around in a darkened room, munching pills and listen to repetitive music.

304 Laatst bewerkt door devrandom (14 Jul 2017 07:25:18)

Re: Is Linux wel zo geschikt voor spellen?

Gps schreef:

Dit voordeel word ook bij Vulkan genoemd.  Het is tegenstelling tot directX niet platform afhankelijk.

Ja, maar is iets platformonafhankelijk als maar één platform het daadwerkelijk goed ondersteunt? Vulkan heeft nu het voordeel dat het een open standaard is, dus Microsoft, Apple, Sony e.a. zouden het kunnen implementeren.

Hopen dat Apple het oppakt.

Onwaarschijnlijk, dan gooien ze hun eigen Metal ruiten in. Wat waarschijnlijker is, is dat mensen een Vulkan laag voor Metal gaan gebruiken als Molten:

https://moltengl.com

Uiteraard is er nog een ander aspect dat in dit draadje nog niet echt naar voren is gekomen en dat is dat de meeste 3D engines, zoals Unity, zowel Metal, Vulkan, als Direct3D ondersteunen. Die rauwe APIs zullen in de praktijk gebruikt gaan worden voor mensen die echt het laatste beetje performance uit een kaart willen drukken en/of features willen gebruiken die alleen op een bepaald platform beschikbaar zijn. Apple voegt bijv. op dit moment AR support aan iOS en macOS toe (waarschijnlijk ter voorbereiding voor VR) en dan zit je natuurlijk aan Metal/ARKit vast.

---

Aangezien het hier over graphics gaat, iets semi-gerelateerds: ik heb nu een 4k monitor. Op Linux is dat nog wel een redelijke janboel. Geen fractional scaling op GNOME. En hoewel GNOME Shell netjes op 2x gerendered wordt, zijn veel Gtk+ applicaties minuscuul. Zelfs wanneer je Gtk+ rendering expliciet op 2x zet. Ik dacht voor de grap de font scaling dan maar op 2x te zetten (dan kun je in ieder geval je terminal en browser weer lezen). Dat leek te werken, maar na één window resize was het systeem hard gaan hangen.

Gelukkig hoorde ik dat het op Windows en HiDPI ook nog geen koek en ei zijn wink.

https://www.thurrott.com/windows/window … ors-update

macOS/iOS en potentieel Fedora fanboy.

305 Laatst bewerkt door devrandom (15 Jul 2017 07:29:50)

Re: Is Linux wel zo geschikt voor spellen?

Iets verder met HiDPI: in Mutter (de GNOME wayland compositor) is hard-coded dat scaling naar 2x gezet wordt als het aantal DPIs minimaal 192 is:

https://github.com/GNOME/mutter/blob/77 … or.c#L1331

Laat deze monitor nou net 185.12 DPI zijn. Dus er wordt niets geschaald. Ik heb nu de waarde veranderd en Mutter opnieuw gecompileerd en jawel, GNOME applicaties hebben nu de juiste grootte. Ook dan zijn er nog steeds problemen: de menu bar is nog steeds een mini-font. Chromium is klein en moet je met een eigen vlag opstarten om groot te maken. De muiscursor is groot, maar als je bijvoorbeeld een window gaat resizen dan wordt de muiscursor ineens 1/4de van de grootte. Veel iconen (bijv. de Chromium window decarators) zijn blurry, waarschijnlijk omdat ze opgeschaald zijn, maar niet van een hoog genoeg resolutie zijn.

Edit: zo te zien wordt eraan gewerkt dit configureerbaar te maken:

https://github.com/GNOME/mutter/commit/ … df4c13621b
https://bugzilla.gnome.org/show_bug.cgi?id=777732

macOS/iOS en potentieel Fedora fanboy.

306

Re: Is Linux wel zo geschikt voor spellen?

https://www.rockpapershotgun.com/2016/0 … -hardware/

Het onderstaande plaatje is toch hoopvol:
Ik zie Microsoft, Nintendo Electronic Arts, Valve, Sony, Blizzard, Epic games.

Verder Oculus VR en Dassault Systems. Catia ( 3D cad )

Catia dat ooit alleen op UNIX draaide.

En als we het dan toch over graphics hebben.

Ik hoorde van collega's dat  Catia op UNIX stabieler was , maar op windows waren de graphics beter / sneller.
Dat klinkt mij als Linux gebruiker toch wel redelijk bekent in de oren.

Ik heb alleen ervaring met Catia op windows, en af en toe ging het wel eens onderuit.

Toch was het waarschijnlijk steam, dat er voor gezorgd heeft dat ik nu op Linux video drivers heb, die net zo snel zijn als de windows drivers.
Er is nog hoop!  Misschien zie ik nog eens op Linux een video zonder screen tearing.  Wat ik daarover vond op het web, is dat de  X server het probleem is.

https://www.rockpapershotgun.com/images/16/mar/vulkanmembers1.jpg

Computer games don't affect kids.  I mean if computer games had affected us as kids, we would all be running around in a darkened room, munching pills and listen to repetitive music.

307 Laatst bewerkt door devrandom (16 Jul 2017 07:29:07)

Re: Is Linux wel zo geschikt voor spellen?

Dit is de partnerlijst voor de Khronos group. Niet voor Vulkan. En aangezien Khronos ook OpenGL, OpenGL ES en OpenCL beheert is het te verwachten dat die lijst groot is. Hier heb je een lijstje van 'Vulkan-conformant companies':

https://www.khronos.org/conformance/ado … ies#vulkan

Verder is zo'n partnerlijst is altijd voor de show. Kijk maar eens naar de leden van de Linux Foundation:

https://www.linuxfoundation.org/members/corporate

- Adobe: hebben we nu Creative Suite op Linux?
- Autodesk: hebben we nu AutoCAD op Linux?
- Broadcom: zie je specificaties of drivers voor hun WiFi chipsets? Nee, die moeten nog steeds reverse engineered worden.
- Qualcomm: idem ditto
- Microsoft: heeft het succes van Linux op vele vlakken jarenlang gedwarsboomd. Brengt ook nog steeds geen Office oid. voor Linux uit.

En zo kun je nog wel tientallen voorbeelden noemen.

macOS/iOS en potentieel Fedora fanboy.

308

Re: Is Linux wel zo geschikt voor spellen?

Ik raak lichtelijk in verwarring, of gaat dat plaatje alleen over bedrijven die financieel iets bijdragen aan Vulkan?

En dus niet over bedrijven die het gebruiken ?


Verder heb je natuurlijk gelijk, over adobe en de rest.

Computer games don't affect kids.  I mean if computer games had affected us as kids, we would all be running around in a darkened room, munching pills and listen to repetitive music.

309

Re: Is Linux wel zo geschikt voor spellen?

Gps schreef:

Ik raak lichtelijk in verwarring, of gaat dat plaatje alleen over bedrijven die financieel iets bijdragen aan Vulkan?

En dus niet over bedrijven die het gebruiken ?

Dat zijn leden van de Khronos Group. De Khronos group is een industrie-consortium die standaarden maakt voor 3D graphics en parallel rekenen (zie OpenCL). Khronos maakt veel meer standaarden dan alleen Vulkan, ook OpenGL, OpenGL ES, OpenCL, etc. Neem bijvoorbeeld Apple, staat ook in het plaatje. Gebruikt(e) OpenGL, OpenGL ES, en heeft OpenCL bijgedragen aan Khronos. Doet niet mee aan Vulkan.

Anders gezegd, dat plaatje is de 'set union' van alle bedrijven die iets met OpenGL, OpenGL ES, OpenCL, Vulkan of één van de andere Khronos standaarden doet. Niet alleen bedrijven die aan Vulkan bijdragen of het gebruiken.

macOS/iOS en potentieel Fedora fanboy.

310

Re: Is Linux wel zo geschikt voor spellen?

Duidelijk, dat maakt mijn enthousiasme wel een stuk kleiner.

Computer games don't affect kids.  I mean if computer games had affected us as kids, we would all be running around in a darkened room, munching pills and listen to repetitive music.