1

Onderwerp: Snelkoppelingen bureaublad weigeren

Beste forummers,

Ik draai Xubuntu, laatste versie en pas geinstalleerd.
Het is een paar keer gebeurd dat op mijn bureaublad de snelkoppelingen naar Bestandssysteem en Persoonlijke map niet meer werken. Na een herstart van Xubuntu was het over en het verschijnsel kwam nog een paar keer terug. Wat kan er aan de hand zijn? Ik ben erg zuinig en voorzichtig met Xubuntu en heb geen bijzondere dingen gedaan, geen software verwijderd of geinstalleerd vlak voordat het verschijnsel optrad.

Re: Snelkoppelingen bureaublad weigeren

Heb je alle updates gedraaid? Na installatie altijd gelijk updates draaien.

3

Na een nieuwe installatie van Linux is het eerste wat ik doe alle updates installeren.

Te weinig details om hier iets over te zeggen. Krijg je een foutmelding, zo ja, wat voor foutmelding? Wat heb je al geprobeerd? Werkt het als je Thunar herstart (ipv. het hele systeem)? (Zover ik weet handelt Thunar de desktop af in Xfce.)

Gedeserteerd. Maar als je interesse hebt om over UNIXy/dev dingen te sparren, ik ben op Mastodon: https://mastodon.social/@danieldk

5 Laatst bewerkt door Linuxer (15 Jul 2017 09:21:07)

Ik krijg geen foutmelding. Ik heb niets anders geprobeerd dan herstarten want weet niks anders en daarom post ik hier. Als het weer gebeurt zal ik Thunar herstarten om te zien wat het oplevert.

6 Laatst bewerkt door Linuxer (15 Jul 2017 09:31:47)

Zojuist treedt het verschijnsel opnieuw op: de bureaublad links naar Bestandssysteem en Persoonlijke map werken niet. Als ik in Terminal "gksudo thunar" ingeef werkt dat wel.

'snelkoppelingen' op het bureaublad binnen in XFCE dienen een execute bitje te hebben. Doe eens een ls -als  ~/Desktop/* en wil je die waardes hier koppelen?

ACAB: All computers are broken. https://medium.com/message/everything-i … e5f33a24e1 "I've decided that you need gray hair and hemorrhoids to be a consultant.
The gray hair makes you look distinguished & the hemorrhoids make you look concerned."

8 Laatst bewerkt door Linuxer (15 Jul 2017 09:57:49)

Na die opdracht in Terminal krijg ik: Bestand of map bestaat niet.

PS Ik heb zojuist de pc herstart en nu doen de links het weer... voorlopig.

9 Laatst bewerkt door MeneerJansen (15 Jul 2017 12:38:39)

Ik heb dat soms ook wel eens. De file manager v/e desktop omgeving, in jouw geval Thunar van XFCE, geeft die snelkoppelingen weer op je bureaublad. Bij mij verschijnen ze meestal weer als ik Thunar (of in mijn geval Nemo) opstart.

Ik hoop dat het helpt, succes. smile

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

10 Laatst bewerkt door Linuxer (15 Jul 2017 12:52:24)

Voor de duidelijkheid: de snelkoppelingen die het probleem vormen blijven wel zichtbaar alleen doen ze het soms niet.

11 Laatst bewerkt door Incomudro (16 Jul 2017 10:37:29)

Linuxer schreef:

Na die opdracht in Terminal krijg ik: Bestand of map bestaat niet.

Ik denk dat je dit moet proberen dan: $ cd Bureaublad

enter

en dan "ls", zonder aanhalingstekens.

12

Ik draaide Xubuntu 16.04, nu ik Xubuntu 17.04 heb geinstalleerd is het probleem met de niet werkende links op mijn bureaublad opgelost.

Iedereen dank voor het meedenken!

Rigoureus updaten is upgraden.... niet vergeten weer te updaten dan he wink