1

Onderwerp: Wine en mame

Ik gebruik al jaren op windows een oude mame versie waarmee ik een aantal arcade klassiekers kan spelen.
Pacman, space invaders, Mr do, galaxian.

Ik heb net op openSUSE, wine geïnstalleerd.

Mame lijkt te werken, maar niet één van de roms werkt.

Ik gebruik deze mame als jaren op meerdere windows versies en het werkt ook op win 7

Je hoeft dit programma niet te installeren. Je dubbel klikt gewoon de mame.exe en gaan met die banaan.
Ik heb op windows één folder met daarin de mame.exe file en oa de roms ( winzip files)

Ik heb via syteem beheer modus de folder gekopieerd van een windows partitie naar de C:\ drive\programs files van wine.

Dit lijkt goed te werken, via wine kan ik MAME starten, maar mame geeft aan dat alle roms niet werken.

Ik vermoed een probleem met de zip files.
Iemand een idee ?

Wat misschien het vermelden waard is, win 7 is 32 bit, mame is 32 bit, openSUSE is 64 bit.
Als ik een spel probeer te starten dan komt mame ook met de mededeling dat de roms ontbreken.

Ark op openSUSE heeft geen enkel probleem om de zip bestand te openen, maar wine zal wel geen ark gebruiken ?

Computer games don't affect kids.  I mean if computer games had affected us as kids, we would all be running around in a darkened room, munching pills and listen to repetitive music.

2

Re: Wine en mame

Heb je ze misschien verkeerd gekopieerd?

3

WolfeZ schreef:

Heb je ze misschien verkeerd gekopieerd?

Dat lijkt me haast onmogelijk want ik heb de hele folder in één keer van windows naar wine gekopieerd.
De folder zoals hij op windows ook werkt.

Computer games don't affect kids.  I mean if computer games had affected us as kids, we would all be running around in a darkened room, munching pills and listen to repetitive music.

4 Laatst bewerkt door MeneerJansen (13 Jul 2013 19:50:18)

Goede vraag. Mame heeft de irritante eigenschap dat ze een aantal keer van ROM (die zip files) standaard zijn veranderd. Jouw "oude" roms werken dus niet meer met de nieuwe Mame versies. Je moet ze opnieuw downloaden van romhustler.net, romworld.com etc. etc. Ik gebruik overigens 'sdlmame' in Linux. In Linux maakt sdlmame een onzichtbare folder aan waar je al die roms in moet zetten: ~/.mame. De weg wijst zich vanzelf.

Gooi je oude roms NIET weg. De Mame versie voor Android werkt nog met oude roms. Erg verwarrend allemaal.

Veel succes en plezier met clasic gamen!!! wink

P.S. Sommige games vereisen dat je geluidssamples apart download.
P.S.2 Wist je dat je in Pac-Man en Ms. Pac-Man de spookjes oneindig naar je kan laten zoeken? Zie: http://www.youtube.com/watch?v=8qmQhUMsijE
P.S.3 De documentaire 'The King of Kong' wel eens gezien over de soap rond een recente Donkey Kong high score strijd? Absolute must voor classic gamers. Hilarisch!
P.S.4 Over classic games gesproken: voor de NES, SNES, Sega Megadrive, Atari 2600, CPS, Neo Geo en zelfs de PSX zijn zeer goede emulators op Andoid. Niks Anry Birds. Back to basic!
P.S.5 Ik heb nog een DVD-rom met "oude" roms liggen die werken op de Android Mame versie. Verzoekjes kunnen geplaatst worden, maar pas op: 't is in feite illegaal denk ik ....

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

5 Laatst bewerkt door Gps (13 Jul 2013 20:26:50)

Ik ben ook zuinig op die folder, want mame zit er al bij versie 0,35 of zo iets.

Ik heb op windows als eens een nieuwe versie van mame gedownload, maar veel roms werkte niet, plus dat het beeld er niet echt lekker uitziet.
Het beeld is "verbeterd", maar ik wil gewoon pac man en de rest zoals het in de arcade er uitzag. (amusement hal )
Ook op Linux al eerder een keer een poging gedaan, en toen kwam ik er al achter dat roms inderdaad bij een bepaalde mame versie horen.

En importeren van oude roms gaat lang niet altijd goed.

Mame is legaal, de roms iets minder. tongue
Ik wist wel van een plek in pac man, van ms pac man wist ik het nog niet.
Op windows heb ik ook steem, een Atari ST emulator, ook daar moet ik, nu Linux me eerste os is, ook nog iets voor zoeken.
Ik weet van eerdere zoektochten dat ze bestaan.
Nes emulator wil ik ook nog eens proberen.

King of Kong daar ga ik eens naar op zoek. ( donkey kong zit bij deze mame, een amerikaanse versie 3 levels en de versie die wie kennen, 4 levels. )
En ook Galaga, en robotron.
Voor Robotron moet ik nog steeds iets met twee joysticks bouwen. Ik heb nog twee joystick voor een Ataris st.
Of misschien als ik weer eens geld heb, X arcade.
http://www.ocmodshop.com/images/guides/ … ick_07.jpg

Robotron 2084 save the last human family tongue
Vroeger toen de spelletjes echt een uitdaging waren.
http://www.youtube.com/watch?v=aOVA2Axxfdk 

Verder moet ik nog zoeken, misschien dat ik het steam forum probeer, maar ik kwam een oude wine web pagina tegen die beweerde dat de zip bestanden uitgepakt moeten worden. Maar dat gaat me een werk worden, omdat ik dan waarschijnlijk zeer veel folders aan moet maken.

Toch ben ik al verder als ooit. Eerdere pogingen met deze mame op wine, gaven alleen maar foutmeldingen.
Nu heb ik alleen nog maar een rom issue, waarvan ik weet dat het niet aan de roms ligt. tongue

6 Laatst bewerkt door MeneerJansen (13 Jul 2013 20:55:35)

Ik denk dat je toch het beste een recente versie van sdlmame kunt installeren. En dan de niet werkende roms opnieuw downloaden (zijn toch maar hele kleine bestandjes...).

Succes! smile

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

7

MeneerJansen schreef:

Ik denk dat je toch het beste een recente versie van sdlmame kunt installeren. En dan de niet werkende roms opnieuw downloaden (zijn toch maar hele kleine bestandjes...).

Succes! smile

Ik kan natuurlijk kijken op een site die geblokkeerd is door mijn isp.
Of daar een sdlmame versie staat met roms.

Zo ben ik ooit ook aan deze versie gekomen.

8

Te leuk om niet te vertellen, ik heb een complete rom set gevonden.

Slechts iets meer als 27 gig.

Dan ben je wel effe bezig als je die allemaal wil proberen. Zeven dvd's !

Misschien toch maar eens kijken of die roms zouden moeten werken met sdlmame.
Op Linux heb ik in principe ruimte genoeg. ( home is 300 gig ) En ik heb ook nog een een ntfs partitie waar ik het kwijt kan, en ook op me windows partitie kan ik het wel kwijt.

9

Ook dit gevonden:
http://pkgs.org/download/sdlmame

mame-0.149-1.11.x86_64.rpm ( Voor openSUSE factory )

De package manager vind niets.

the openbuildservice heeft het wel.
http://software.opensuse.org/package/qm … rm=sdlmame

10 Laatst bewerkt door Gps (14 Jul 2013 11:24:57)

Ik denk dat ik het probleem gevonden heb.

Eigenaar ( mame folder) dat ben ik

Maar van de roms folder, en alles in de mame folder, is root de eigenaar en ook de groep is root.

Dat komt natuurlijk omdat ik in beheer modus gekopieerd heb.
Maar als ik tot nu toe als gebruiker iets van af windows wil kopiëren dan, heb ik niet genoeg rechten.

Edit: de rechten veranderen veranderd niets, toch een ander probleem.

11 Laatst bewerkt door MeneerJansen (14 Jul 2013 14:28:48)

Hallo GPS,

Ik gebruik Ubuntu en daar staat SDLMame in de standaard repositories. Vandaar dat ik het aanraadde. Het is voor zover ik weet gewoon één van de al oude standaard programma's die bij Linux zitten/horen. Installeren zou zeer, zeer makkelijk moeten zijn. Gaat gewoon automatisch. Kun je sdlmame niet gewoon met Yast installeren onder OpenSuse??

Verder is het best een beetje raar dat die roms 27 Gig zijn. Waarschijnlijk zitten daar allerlei zeer geavanceerde games bij. De classic games van rond 1980 (Pac-Man, Donkey Kong, etc) zijn per ROM maar ong. 30 kB groot (!). Die roms kun je downloaden v/d sites die ik noemde. Lijkt me zeer sterk dat die geblokkeerd zijn door je ISP. Anders kun je met Google zeer snel andere sites vinden met Mame roms. Geloof me: het is echt erg gemakkelijk.

Succes. smile

P.S. Heb jij een abonnement op een payserver om te downloaden uit newsgroups? Dan is er ook veer Mame spul te vinden.

12

Ik had het over de piratebay wink
En die is geblokkeerd door upc. Dat heeft me echter nog nooit tegen gehouden om daar te komen.
Eén oplossing is geen stijl. Rechts boven aan de pagina zie je een piraten schip.
Als je daar op klikt dan word je verbonden, via een proxy.

Maar het leukste aan deze weg, is de spot prent van tim kuik die je dan tegen komt.

Die complete rom set beweert dus alle roms te hebben, dat zijn niet alleen de oude arcade klassiekers.
Daar zitten ook console roms bij.

Het blad computer totaal bestede een keer aandacht  aan mame, en die hadden toen 5 dvd's besteld.

Pacman en dergelijke zijn ook niet zo groot. toch is mijn rom folder 680 mb.
Maar daar zitten ook 963 roms in, ( ik denk dat je nu ook begrijpt, waarom ik eerst wil proberen of ik deze versie werkend krijg.

De versie die ik ge download had met roms, paste op een cd.
En dat was dus via de piratebay.

Ik had al in yast gezocht, maar die vind deze mame niet.
De openbuildservice heeft hem wel, en dan is installeren één klik.
Maar als ik alle 963 roms één voor één opnieuw moet doen dan ben ik wel even bezig.

Ik heb ook een topic geopend op wine HQ, maar tot nu toe nog geen reactie.
Waarschijnlijk heb ik dus geen algemeen probleem.

Als ik het niet werkend krijg, dan ga ik het zeker zonder wine proberen.

Oei! Meer dan 900 games. Nu vat ik 'm. Ik had dus ook zo'n CD-ROM. Werkte niet meer met de nieuwe Mame versies. Heb toen maar de kleine hoeveelheid classic games die ik wel vaak speel opnieuw gedownload. Ik gebruik de P.bay nooit (ik haat bittorMent). Ik heb een payserver en usenet. En ook daar kun je complete sets downloaden maar dan moet je wel goed zoeken.

Succes smile

14 Laatst bewerkt door Gps (15 Jul 2013 14:45:21)

Usenet is ook veel beter. Staat ook op me verlanglijstje.

Ik zit wel te denken om te doen wat jij ook gedaan hebt.
Even de spellen opschrijven die ik wil spelen, want dat zijn er, gok ik maximaal een stuk of 20.

En om met 27 gig een share ratio van 1, te halen ben ik wel erg lang bezig. smile

15

Gps schreef:

Ik had het over de piratebay wink
En die is geblokkeerd door upc. Dat heeft me echter nog nooit tegen gehouden om daar te komen.
Eén oplossing is geen stijl. Rechts boven aan de pagina zie je een piraten schip.
Als je daar op klikt dan word je verbonden, via een proxy.

Maar het leukste aan deze weg, is de spot prent van tim kuik die je dan tegen komt.

malaysiabay.org is er 1 voor mensen die niet met geenstijl geconfronteerd willen worden smile
Niet op torrents klikken, alleen magnet links (bij de gewone torrents stuit je weer op de blokkade).

"As a NedLinux discussion grows longer, the probability of a flamewar involving alcohol, photography, or Apple approaches 1." - danieldk

16

Hoewel ik de weerstand tegen geen stijl niet echt begrijp, zijn er genoeg andere opties.
Dat ze o.a. brein proberen te provoceren is iets wat ik erg waardeer.
Brein met een grote bek tegen particulieren met een proxy site, maar geen stijl durven ze niet aan te pakken.

Zo hadden ze naar aanleiding van recent nieuws ook de film 1984 op hun site, en een torrent link voor een hogere resolutie versie.

Maar omdat ik de beroerdste niet ben:

http://www.ikwilthepiratebay.nl/#!proxy

Googelen met zoektermen zoals “proxy piratebay” lijken daarbij redelijk ‘succesvol’ te zijn. Er zijn zo overzichten van proxies te vinden zoals piratebayproxylist.com, about.piratereverse.info en vele andere.

smile

Wat mij aan de blokkade nog steeds het meeste stoort, is dat er wel degelijk ook 100% legale links, waarover geen discussie mogelijk is, op de bay staan.

openSUSE Linux 12.3 KDE (64-bit)

Linux Mint "Debian" - 201303 MATE 32-bit

Ik haal mijn openSUSE ook altijd met een torent binnen.
Ik vermoed dat de meeste hier het wel weten, maar een aantal personen mag graag roepen dat torrents illegaal zijn.

17 Laatst bewerkt door Gps (20 Feb 2014 14:43:59)

De oplossing blijkt achteraf heel simpel.

Start mame ( via wine, dat gaat op openSUSE automatisch omdat ik een .exe dubbel klik)

Mame start maar geeft alle roms als niet werkend aan.

Ga in mame naar opties, en ga naar het rom pad.
Browse vervolgens naar de rom folder en hoppa het werkt ook op Linux.

Ik ben helemaal blij, want op windows zag het er ineens niet meer uit ( er is iets mis met de kleuren)
Sinds de laatste Catalyst update ?

Weer een reden minder om Windows te starten.

Net effe pacman en Galaga gespeelt.

Galalga:
http://www.gracecentered.com/wp-content … galaga.jpg

Vooraf gaand aan dit succes had ik via yast, mame geïnstalleerd, in een poging om het zonder wine te doen.
Dat was een drama, geen gui, en als ik goed begrijp, moet ik in een txt bestand zelf het rom pad opgeven.
En je raait het al, toen ik dat probeerde, kreeg ik nog steeds de mededeling dat het rom pad leeg was.
Daarna dus een nieuwe poging via wine en dat lukte wel.

18 Laatst bewerkt door Gps (10 Aug 2017 20:06:23)

En ik ben nu helemaal blij. Ik had eerst een klein probleempjes dat de games niet het volledig scherm wilde gebruiken onder wine op Linux.

Dit ondanks dat er in de instellingen van mame ingesteld staat dat het volledig scherm gebruikt moest worden.

Ik had eergisteren geen zin om windows te starten om oa pacman te kunnen spelen, dus ik waagde weer een poging op opensuse leap. met de gedachten dat wine nog steeds ontwikkeld word.

Nu zullen er vast een aantal denken, is dit een reactie op het forum waard ?
( waarschuwing voor enig cynisme )

Jawel, want KDE en wine zijn nu zo volwassen, dat een wazig probleem op windows nu ook op Linux gebeurd, als ik stop met Mame.

Ik sluit mame af en een aantal iconen op de desktop zijn verplaatst.

Ik vermoed, dat de resolutie die mame gebruikt ergens de boel in de war schopt, zowel op windows als op linux met wine en kde.
Wine is inmiddels zo goed dat je zelfs de bugs mee krijgt.

Mijn haat-liefde verhouding met computers is bij deze weer bevestigd.

Verder blijk ik met pacman nog wel even te moeten oefenen, het kill screen haal ik nog niet. icon_mrgreen

Ik dacht dat ik redelijk goed was met Mr Do, highscore 220.000 maar dat vind je een you tube fimpje van iemand die bij 999.950 punten mee stopt.
Dat is dus meer dan twee en een half uur Mr Do yikes

Geweldig hoe hij de manier waarop de tegenstanders je achterna zitten uitbuit.  ( Daarom staat hij soms stil )   
https://www.youtube.com/watch?v=av7Haht22T4

Kill screen pacman, als je lvl 256 haalt, gaat er iets mis.

https://www.youtube.com/watch?v=cmEW2nDFGDs

Of ga ik ga ik voor het galaga wereld record ?

https://www.youtube.com/watch?v=NB9979OPYMc

Ik heb overigens ook de originele Donky Kong, Dig Dug, Robotron. space invaders, Galaxian en Phoenix.
Dat zijn ook zo een beetje de spellen die ik het meest speel.
Ik hoop alleen nog eens iets te maken voor Robotron. ( save the last human family )

Robotron heeft twee joysticks. De ene is 8 richtingen schieten, de andere is lopen in die 8 richtingen.
Nu heb ik nog twee joysticks, die voor een Atari ST waren......

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/24/DE-9-Controller-Male-Connector.jpg/220px-DE-9-Controller-Male-Connector.jpg

Ik zie online wel verloop dingen, maar die gaan er allemaal van uit dat ik één Atari joystick aan wil sluiten.

Of moet ik gewoon een baan vinden en een X arcade bestellen ?
To save the last human family

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0192/2714/files/tankstick_tank.jpg

http://robotron.genjipress.com/media/0025.png

https://www.youtube.com/watch?v=ROg6BvsSics

Waarom speel je Mame in Wine? Er is Mame voor Linux.

20

De roms die ik heb, willen het in andere mame versies niet doen.

Ik heb ooit mame inclusief roms gedownload.

Ik heb ook gezocht naar mame voor Linux inclusief roms, maar niet gevonden.

Gps schreef:

De roms die ik heb, willen het in andere mame versies niet doen.

Ik heb ooit mame inclusief roms gedownload.

Ik heb ook gezocht naar mame voor Linux inclusief roms, maar niet gevonden.

Mame is inderdaad zeeeeeeeeeeeer irritant met ROM versies. Als je de juiste kanalen niet kent voor je ROMs dan zit je je hele leven aan een bepaalde Mame versie vast... Zie bijv.: https://github.com/retropie/retropie-setup/wiki/MAME