1

Onderwerp: Linux op Chromebook

Hallo allemaal,

Ik weet eigenlijk pas sinds vandaag dat Linux bestaat dus ik heb er totaal geen verstand van. Ik heb een Acer Chromebook 15 (CB3-532) en wilde aan jullie vragen of het verstandig is om Linux hierop te zetten. Ik vroeg mij af of dit niet voor problemen zal zorgen aangezien de opslag niet geweldig hoog is. Misschien heeft dit er niks mee te maken ik heb geen idee smile In ieder geval bedankt!

2 Laatst bewerkt door 5Tgff##2699Jbv!!rrOn (01 Sep 2017 13:07:42)

Re: Linux op Chromebook

Waarom wil je dat? Persoonlijk vind ik de Chromebook met ChromeOS prima werken. Snelle bootup/shutdown, snel, probleemloos updaten, veilig. Als je nu bepaalde functionaliteiten mist, zou je Linux erop kunnen zetten. Maar mogelijk wil je een zwaarder apparaat.... dan had je een ander apparaat moeten kiezen.

Afhankelijk van je wensen is je wellicht advies te geven. Zonder die wensen kan ik dat niet.

peugeot2 schreef:

Waarom wil je dat?

Omdat je je Chromebook dan als echte computer gebruiken kunt. Voor een Chromebook is nauwelijks software beschikbaar.

Ik heb ook Linux op mijn Chromebook draaien. Je moet je bestanden zoveel mogelijk opslaan op een extern SD kaartje want, zoals je al aangaf, de opslag is klein. Ik vind echter dat je dan wel veel ervaring moet hebben met Linux want:

1. Ik weet niet of het op jouw specifieke Chromeboook werkt.

2. Als je niet goed oplet kun je je Chromebook misschien onbruikbaar maken.

Ik heb Linux op mijn Chromebook gezet naast het ChromeOS (dat er van de fabriek uit op zit) middels Crouton (link). Nogmaals: ik denk dat Crouton op je Chromebook zetten meer iets voor gevorderden is. Oefen eerst met Linux op een oude PC (die je niet meer gebruikt) waarop je geen schade aan kunt richten.

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

Je krijgt dan idd alle voordelen van Linux. Maar ook de nadelen. En dat op een medium performance notebook.

Als je dat wilt.... dan zeg ik gogogo!

5

MeneerJansen schreef:
peugeot2 schreef:

Waarom wil je dat?

Omdat je je Chromebook dan als echte computer gebruiken kunt. Voor een Chromebook is nauwelijks software beschikbaar.

Had je geen chromebook moeten kopen smile
Dat er amper software is klopt, bedoeling van Chromebook is dat je via internet werkt.

Ik heb ook Linux op mijn Chromebook draaien. Je moet je bestanden zoveel mogelijk opslaan op een extern SD kaartje want, zoals je al aangaf, de opslag is klein. Ik vind echter dat je dan wel veel ervaring moet hebben met Linux want:

1. Ik weet niet of het op jouw specifieke Chromeboook werkt.

2. Als je niet goed oplet kun je je Chromebook misschien onbruikbaar maken.

Ik heb Linux op mijn Chromebook gezet naast het ChromeOS (dat er van de fabriek uit op zit) middels Crouton (link). Nogmaals: ik denk dat Crouton op je Chromebook zetten meer iets voor gevorderden is. Oefen eerst met Linux op een oude PC (die je niet meer gebruikt) waarop je geen schade aan kunt richten.

Precies, dus ik raad het af om als beginneling hier aan te beginnen.

Help mee om KDE 5 in het Nederlands te vertalen!!

Nog vragen, lydia?

7

Tis wellicht niet het antwoord dat Lydia hier zou verwachten.
Maar een direct antwoord op de vraag is dus 'Nee'
Beetje jammer wel, maar idd niet de meest geschikte aanschaf voor het wensenpaket.

Pascal's Blobfree Homepage
Een dag geen NedLinux is een dag niet geleefd

peugeot2 schreef:

Je krijgt dan idd alle voordelen van Linux. Maar ook de nadelen. En dat op een medium performance notebook.

Als je dat wilt.... dan zeg ik gogogo!

De performance v/e Chromebook is niet mediocre. Op een Chromebook kun je films kijken, tekstverwerken, audio bewerken, een digital audio workstation (DAW) runnen, internetten, Youtube kijken, alles dat met een goede computer kan. Maar toegegeven: je moet wel effe een fikse hobbel nemen met klooien met het bios (of weet ik veel hoe dat tegenwoordig heet) om het mogelijk te maken dat je Linux in een chroot installeert draait. Dat laatste gaat overigens dan wel weer makkelijk met het Crouton  script. Maar goed, de TS heeft de interesse verloren.

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....