1

Onderwerp: Grrr Wat is mijn ipnr ?

Ja, dat is toch niet zo'n moeilijk te beantwoorden vraag

je tikt effe ipconfig in en het scherm kakt mooi je ip nr uit.

Nee dat is niet meer goed genoeg.
Nadat we onze hele bootsequence hebben laten verneuken door Lenaert Puttin,
is het nu een andere Rus die nog wel even onze netwerk configuratie gaat verkloten.
Tegenwoordig moet je dus kenlijk ip -d address tikken om vervolgens een ongeorganiseerde diaree aan data voorbij te zien vliegen.

ip is geschreven door ene Kuznetsov, gelijknamig aan het van missere aan elkaar hangende vliegdekschip waarop de Russen zo trots zijn (zolang ze er zelf maar niet hoeven te dienen)

Ongetwijfeld is de output van IP makkelijker te parsen in allerlij scripttaaltjes die geen enkel raakvlak met unix of linux hebben en tja wie kan er vandaag de dag nog iets bereiken zonder webinterface ?

Voor die twee en halve paardekop die wel een manpage kunnen lezen is Linux geen oplossing meer
gelukkig zijn er alternatieven zat.

Pascal's Blobfree Homepage
Een dag geen NedLinux is een dag niet geleefd

2

Re: Grrr Wat is mijn ipnr ?

Met dank aan Torsten voor de volgende informatieve link

https://dougvitale.wordpress.com/2011/1 … lacements/

Argumentatie is dus:
- Niet meer maintained. tja als het goed is, moet je er van afblijven, if it aint broke, don't fix it.
- more modern replacement, ehm zeg waarom zouden we nog met van die ouderwetse schermpjes werken als er ook Windows en OSX is.

saillant detail dit soort adviezen worden dus gegeven door iemand die zijn website met wordpress heeft gebouwd.

3 Laatst bewerkt door MeneerJansen (14 Oct 2017 15:03:20)

Kolere. Kan ik weer een aantal scripts gaan herschrijven of aliassen gaan maken iedere keer als ik een nieuwe distro installeer. Wanneer leert men nu eens dat bepaalde commando's gewoon af zijn en niet meer ontwikkeld en onderhouden hoeven te worden. Wat een narigheid. Bedankt voor de waarschuwing Pascal. Grrrrrrrrrrr! sad

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

4

Pascal, volgens mij zit je te vaak op Windozen te kloothannisen want ipconfig is een Mickysoft uitvinding. Probeer 't 's met ifconfig ;o).

Verder is de Linux netwerk stapel de afgelopen jaren compleet verbouwd terwijl ifconfig niet gemaintaint werd. En dus aan vervanging toe is.

Als je jaren onder een steen hebt geleefd dan lijkt "ip addr add 192.168.1.7 dev enp2s0" Chinees, maar echt; 't went. 't Is de typische Linux mumbo-jumbo anno 2017. 't Zuigt, maar d'r valt uiteindelijk best mee te werken en de alternatieven zijn nog vele malen kutter.

5

Ik zeg je !!!!  Het is de schuld van de Russen !