1 Laatst bewerkt door 7_feet_up (26 Oct 2017 19:48:29)

Onderwerp: Onthand

Omdat ik als rechtshandige mijn rechter sleutelbeen heb gebroken ben ik momenteel letterlijk onthand en moet ik noodgedwongen alles met links doen. Deze toestand blijft enkele weken het geval, dus het zou de moeite moeten lonen om een aantal aanpassingen te doen om efficiënt met de computer te kunnen blijven werken. Ik heb een aantal "linkerhandigheidjes" bedacht, maar houd me aanbevolen voor andere suggesties.

1. de muisknoppen omgedraaid (via het configuratiescherm) zodat ik hem gespiegeld kan bedienen met mijn linkerhand
2. in eerste instantie de toetsenbordindeling gewijzigd naar linkshandig Dvorak (eveneens in te stellen via het configuratiescherm), maar dit toch maar weer terug gedraaid. Het vergt mij te veel wennen (ik had eerder ook het geduld niet voor de tweehandige Dvorak) en mijn dochter kon er helemaal niets meer mee.
3. in tweede instantie de toetsenbordindeling handmatig gewijzigd naar de indeling zoals voorgesteld door Randall Munroe (ja, de auteur van de nerdcartoon xkcd). Deze indeling houdt in dat de QWERTY-indeling behouden blijft, maar als Caps Lock wordt ingedrukt wordt de rechterzijde van het toetsenbord gespiegeld op de linkerzijde zodat je met je linker wijsvinger op de F nu de J aanslaat. Dit werkt prettiger omdat het minder gewenning vraagt en mijn dochter er helemaal niets van merkt. Wel heb ik een paar aanpassingen gedaan, onder meer om de indeling grafisch te kunnen wisselen in Gnome. Ik heb nog geprobeerd om de spatie te gebruiken als modifier (zoals bij dit veel te dure halve toetsenbord, maar kwam er achter dat dat niet gaat zonder lelijke hack met het tooltje 'xcape'.
4. om mijn ene hand zo weinig mogelijk van het toetsenbord te hoeven halen om naar de muis te reiken gebruik ik voor nagenoeg alles emacs. Nu deed ik dat al voor een belangrijk deel, maar browsen deed ik gewoon met firefox. Nu gebruik ik sneller w3m binnen emacs.
5. om het eenhandig typen nog efficiënter te maken maak ik gebruik van "tekstcompletie" middels 'company-mode' in emacs (vergelijkbaar met wat je vaak op smartphones aantreft). Ik heb hiervoor een woordenlijst van Opentaal gebruikt. Doordat ik deze tekst nu tik in emacs gebruik ik op dit moment ook tekstcompletie.
6. tot slot maak ik gebruik van zogenaamde 'plaktoetsen' (weer via het configuratiescherm van Gnome) zodat ik minder vingerbrekende toeren hoef uit te halen. Maar ik overweeg deze weer uit te schakelen omdat dit me misschien meer dwars zit dan helpt.

Hopelijk heeft iemand in een vergelijkbare situatie nog eens iets aan deze info. Maar wellicht heeft iemand anders nog meer tips?

P.S. mocht iemand nog behoefte hebben aan een preciezere instructie voor de 'mirrorboard'-indeling van het toetsenbord of de lispinstructies voor tekstcompletie in emacs dan houd ik mij aanbevolen (al ben ik volgens mij de enige emacsgebruiker hier)

2 Laatst bewerkt door pascal (26 Oct 2017 20:47:50)

Re: Onthand

7_feet_up, ik hoop dat je verder ok bent !
Ik heb vorig jaar weer eens geprobeerd of ik nog kan vliegen,
echter vroeger deed ik dat met een vliegtuig, dit keer deed ik dat met een fiets.
Dit is geen aanrader ! Hoewel ik slechts een nauwelijks zichtbaar schrammetje had,
lag ik er weken volkomen uit en duurde het voledige herstel een half jaar.
De eerste dagen kon ik niet eens telefoneren anders dat het ding met twee handen op de tafel te leggen
een nr te kiezen en over de tafel gebogen te spreken, iets wat meer dan 400Gr woog kon ik met mijn beide handen niet optillen om over gitaar of piano spelen maar te zwijgen.

Tiepen deed ik als een 3 jarige met twee vingers en ik gebruik een trackball voor de pointer dat ging dan weer prima.
Wat ik nog had kunnen doen is spraak assist (geen idee hoever linux en of mac daarmee zijn) maar ik kon mij zo ook redden

Ohhh ehhh links/rechts maakt mij op zich niet veel uit, ik ben ambi-dexter maar ik merkte toch wel
dat een paar dagelijkse handelingen als toilet bezoek of schoenveters strikken ineens niet meer zo evident waren.

Pascal's Blobfree Homepage
Een dag geen NedLinux is een dag niet geleefd

Afgezien van de pijnklachten en ongemakken die zo'n breuk geeft gaat het verder goed met me hoor. Spraakherkenning onder linux is er niet, althans niet bruikbaar voor dicteren. Dragon Naturally Speaking is een Windows-applicatie die met wine zou kunnen werken, maar dan moet ik het eerst aanschaffen en het kost toch weer 99 euro.

4

Beterschap!

P.S. Je bent echt niet de enige emacs gebruiker hier.

5

Emacs ???? .... hmmm wel es van gehoord ja
esc :wq

Pascal's Blobfree Homepage
Een dag geen NedLinux is een dag niet geleefd

:x

ACAB: All computers are broken. https://medium.com/message/everything-i … e5f33a24e1 "I've decided that you need gray hair and hemorrhoids to be a consultant.
The gray hair makes you look distinguished & the hemorrhoids make you look concerned."

7 Laatst bewerkt door 7_feet_up (28 Oct 2017 17:09:10)

pascal schreef:

esc :wq

Ja, dat is inderdaad het belangrijkste vi-commando!