76

Re: Muziek maken op Linux

ZynAddSubFx, 5 keer.

En een audio file processor voor het chimes ? geluid. Een sample dus, dat standaard bij lmms zit, oa. op 0.25.

Ik heb dat synthforum gebookmarked. Ik moet meer gaan oefenen om me eigen geluiden te maken, zodat ik niet alleen presets gebruik, die ik finetune.

Maar dat is iets wat me vies tegen valt. Zeker zynaddsubfx heeft wel zoveel knoppen, dat de eerste paar keer dat je kijkt, je alleen maar overweldig en verward raakt.

Toch is dat iets waar ik meer van moet leren, hoe je eigen geluiden te maken, vanaf scratch.

Wat dat betreft ben ik al blij dat ik inmiddels  weet hoe ik in zynaddsubfx de envelope aanpas.  (attack hold, decay, sustain en zo)

Computer games don't affect kids.  I mean if computer games had affected us as kids, we would all be running around in a darkened room, munching pills and listen to repetitive music.

77 Laatst bewerkt door MeneerJansen (30 Nov 2017 13:43:55)

Gps schreef:

ZynAddSubFx, 5 keer.

En een audio file processor voor het chimes ? geluid. Een sample dus, dat standaard bij lmms zit, oa. op 0.25.

Ik heb dat synthforum gebookmarked. Ik moet meer gaan oefenen om me eigen geluiden te maken, zodat ik niet alleen presets gebruik, die ik finetune.

Maar dat is iets wat me vies tegen valt. Zeker zynaddsubfx heeft wel zoveel knoppen, dat de eerste paar keer dat je kijkt, je alleen maar overweldig en verward raakt.

Toch is dat iets waar ik meer van moet leren, hoe je eigen geluiden te maken, vanaf scratch.

Wat dat betreft ben ik al blij dat ik inmiddels  weet hoe ik in zynaddsubfx de envelope aanpas.  (attack hold, decay, sustain en zo)

Zynaddsubfx is ongeschikt om synthese van te leren. Met die synth kan alles en da's te veel om overzicht te hebben. Begin met de moeder aller synths: de Minimoog. Ik persoonlijk vind de VST met de meest op het origineel gelijkende interface de 'Model Mini' van Elektrostudio. Die draait onder Wine ook als stand alone .exe. Alle kennis die te vinden is op internet over de Minimoog kun je dus direct toepassen op die gratis software.

Zorg dat je via internet leert wat het volgende is en experimenteer ermee in de 'Model Mini':

• ADSR (attack, decay, sustain release)

• Oscillator en golfvormen (sinus, triangle, pulse, saw-tooth)

• (Low pass) Filter: cut-off frequency en resonantie frequente

Succes! smile

P.S. Enige Natuurkundige kennis van (geluids)golven en vooral wat er gebeurd als je ze "bij elkaar optelt" is handig.

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

78

De natuurkundige kennis heb ik wel.

Ik zal niet snel vergeten dat toen ik begon met lmms, ik een sine wave zag op een aantal synths, en me afvroeg , wat dit met muziek maken van doen had. icon_mrgreen

Ik heb 2 of 3 minimoog vst, en die heb ik wel redelijk door.

ZynaddsubFx echter....
Gisteren ook weer ik gebruik een preset, die volgens mij een echo heeft, en ik wilde die echo dus uitzetten en of sterk verminderen.
Nergens iets kunnen vinden, in zynaddsubfx niets onder effects.

Heel misschien zit het in het meer stemmen gedeelte, maar daar begrijp ik dus nog geen flikker van.

ADSR aanpassen in zynaddsubfx lukt me al wel.

Ik heb ook deze mini moog vst.
https://www.youtube.com/watch?v=Rf4WD9c8rWg

Zit een leuke preset bij. Tubeway army are friend electirc ?

https://www.youtube.com/watch?v=55f9x-mbKHQ

Het op en neer geluid is dus de minimoog.

Computer games don't affect kids.  I mean if computer games had affected us as kids, we would all be running around in a darkened room, munching pills and listen to repetitive music.

79

Mooie instructie video gevonden, van één van de lmms devs, als ik me niet vergis.

https://www.youtube.com/watch?v=npw4sGiWaMo

Interessant voor iedereen die ZynAddSubFx wil gebruiken.