1 Laatst bewerkt door New_Tux (06 Dec 2017 09:56:45)

Onderwerp: Linux compatible hardware

Hallo,

Dit is eigenlijk een hernieuwd verzoek: Ik heb over  een paar weken een nieuwe desktop nodig. Ik wil dat ofwel laten bouwen, ofwel een  PC bij een grote leverancier kopen. De grootste handicap is dat mijn hardwarekennis van heel vroeger dateert en ik dat niet zo maar even inhaal. Hoe kom ik er nu achter of moderne  motherboards Linux compatibel zijn? Ik zie het eigenlijk nooit in de specificaties van de fabrikanten staan. Ik ben geen gamer en heb dus geen  systeem met exotische specificaties nodig. Wel denk ik aan een PC met 8GB geheugen en een redelijk vlotte boot. Ik draai al heel lang openSUSE en wil dat het liefst weer installeren. Kan iemand mij enigszins op weg helpen met info over de hardware kant?

Tux

Re: Linux compatible hardware

Qua achterlopen met hardwarekennis heb ik hetzelfde probleem dus ik zal dit topic nauwlettend in de gaten houden. Wat betreft moederborden: ik denk niet dat die per se Linux compatible hoeven te zijn. Qua "videokaart" die tegenwoordig in de CPU zit (waaaaaat? ja, dat schijnt te kunnen) is het denk ik anders. Maar eenvoudige huis-tuin-en-keuken videochips van Intel doen het denk ik altijd met Linux. Even nagaan welke chip er in zit en dan zoeken op internet of 'ie werkt met Linux. Zelfde geldt voor eenvoudige geluidskaarten.

Wat mij betreft is het aller- allergrootste probleem qua compatibiliteit laptops: je weet niet 100% exact wat er in zit en soms wordt er exotische hardware gebruikt die weinig energie verbruikt.

Succes! smile

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

3 Laatst bewerkt door maarten_wolf (06 Dec 2017 17:00:47)

Ik heb de laatste jaren eigenlijk niets meer meegemaakt wat niet goed werkte.

Blijf bij de grote jongens (HP, Dell), en neem een zakelijk model dat al even in omloop is.
Veel Dell Optiplex desktops kun je ook met linux krijgen: http://www.dell.com/nl-nl/work/shop/des … 3050-micro
Ook al zou je hem met windows bestellen, je weet dan in ieder geval dat het moet werken.

D e b i a n

4 Laatst bewerkt door New_Tux (12 Dec 2017 22:30:41)

Allereerst allebei  hartelijk dank voor het meedenken. Die Dell tip lijkt mij een hele goede. 

Eigenlijk hoort deze vraag hier niet, maar ik denk dat het wel in het verlengde ligt van de vorige vraag: toen ik  een paar jaar terug  een PC kocht, toen zat er een Windows O.S. op. Ik heb toen een HD toegevoegd en kon daarna Dual Booten. Toen ik een keer wat oude data zocht op de Win schijf startte ik  daarom Windows op. Na een Windows update kreeg ik het Boot menu niet meer te zien en bootte hij exclusief naar Windows. Volgens mij heette dat "fastboot". Ik heb toen alles gelezen wat ik er over kon vinden, maar het is mij niet gelukt dat uit te schakelen in Windows. Gelukkig dat ik Win nooit gebruikte en dat er  daarom nog een enorme update uitgevoerd werd, waarna er wel weer door de BIOS optie heen geboot werd en ik weer terug kon keren naar Linux. Dat betekende echter wel dat ik er uren naast moest blijven zitten om vooral de Bootprocedure niet te missen.  Daarom nu mijn vraag: stel dat je nu een PC koopt met een Win versie er op, kan je dan nu die fastboot  wel uitschakelen en Dual Booten?  Indien dit een probleem blijft, dan koop ik veel liever een systeem met Linux er op (of zonder O.S.) als dat kan.

Ik zag dat op de Dell site staat dat de processor Linux compatible is. Ik neem aan dat de rest (video) ook compatible zal zijn.

Het probleem is je bootloader. Als windows een update installeerd dan kan het zijn dat de windows bootloader opnieuw geinstalleerd word. Deze schrijft dan over grub heen, en daarom werkt de boel niet meer.
Oplossing: niet updaten wink (wat natuurlijk geen oplossing is).

Je mag er vanuit gaan dat alle hardware comptible is met linux.

D e b i a n

6 Laatst bewerkt door New_Tux (12 Dec 2017 10:39:58)

Maar hoe installeer je een nieuwe Grub als de computer niet meer bij het booten de optie "Bios" laat zien en ook Grub overslaat? Windows bootte telkens zonder de DVD te starten, terwijl in het BIOS is ingesteld  dat de DVD de eerste schijf is waar hij van zou moeten booten. Het leek op een verkorte bootprocedure. Pas na een enorme update zag ik de optie BIOS weer voorbij komen en pas toen kon ik via het BIOS (er staat een optie "Boot ander OS" (dan Windows)  in) weer terug naar Linux.

Gaat windows niet in een soort van pauzestand ipv echt uit?
Volgens mij is daar in windows 8 een instelling voor.

Daarom zie je het bios ook niet voorbij komen.

8

Dat niet alleen, de opstartsequence is van veel pc's zo snel dat je meerdere malen moet herstarten terwijl je repeterend op een toets drukt om in het bios te komen, danwel het bootmenu op te roepen.

Help mee om KDE 5 in het Nederlands te vertalen!!

9 Laatst bewerkt door New_Tux (12 Dec 2017 22:41:17)

>Gaat windows niet in een soort van pauzestand ipv echt uit?
Dat gevoel heb ik ook. Ik denk dat dit precies het "probleem" is.

>Volgens mij is daar in windows 8 een instelling voor.
Ik heb gezocht en van alles geprobeerd, maar ik kon de oplossing niet vinden.

Ik heb nu de PC even opgestart en ik zie nu seconden lang "press F8  to enter BIOS" staan. Verder staat het CD/DVD station als 1e Boot device ingesteld en dat werkt nu ook.

Hier staat iets over het hybride afsluiten van je pc en hoe je dat kunt veranderen.

Hybride afsluiten: vliegende start van Windows 8:

https://nl.softonic.com/artikels/afslui … iste-stand

11

Ik ga het lezen. Bedankt,

Ik heb er nog even over nagedacht, maar de bootloader is nooit gewist na die update van Win, want hij is er nu (na die grote Win update) gewoon weer en ik heb de bootloader nooit opnieuw geïnstalleerd.

12 Laatst bewerkt door New_Tux (13 Dec 2017 16:41:27)

Om even op een nieuw systeem terug te komen: ik zie deze  twee Optiplex met de volgende specificaties. Lijkt jullie dit een  setup die een paar jaar mee moet kunnen?
Ik zie nergens de optie om een Systeem met Linux als OS te kopen, maar ik ben van plan om bij een eventuele koop Win te deleten van de HD:

OptiPlex 3050 - SFF 1 x Core i5 7500 / 3.4 GHz - RAM 8 GB - HDD 500 GB - DVD-brander - HD Graphics 630 - GigE -

of

Dell OptiPlex 3050 - MT  1 x Core i5 7500 / 3.4 GHz - RAM 4 GB - HDD 500 GB - DVD-brander - HD Graphics 630 - GigE

Weet iemand iets over de "Trusted Platform Module  Security Chip"  te melden i? Is dat potentieel nog een probleem?