1

Onderwerp: KDE start niet meer op (HELP....)

Hallo,

Ik heb het volgende probleem en hoop dat iemand op dit forum mij kan helpen het op te lossen.
Ik heb gisteren wat CAD programma's (LibrreCAD en BRL-CAD) geinstalleerd en waarschijnlijk
is er toen iets mis gegaan.
Na de koffie kwam ik terug bij mijn computer (met 64 bits OpenSuSE Leap 42.1 met KDE) en zag een foutmelding
die ik (volgens die melding) als volgt op kon lossen.
Eerst "CRTL-ALT-F2", daarna aanmelden (als root) dan "loginctl unlock-sessions" ingeven en dan "CTRL-ALT-F7".
Toen werkte alles weer normaal, na het uit en weer inschakelen van de PC wordt er nu echter niet doorgestart naar KDE,
maar stopt alles bij een inlog prompt in text modus.
Ik weet niet hoe KDE dan gestart moet worden, commando's als "kdm" en "startkde" werken niet.
Een van beide boven genoemde CAD programma's zal dit waarschijnlijk veroorzaakt hebben.
Bij de installatie van (volgens mij) BRL-CAD werden er ook programma's met "plasma" in de bestandsnaam geinstalleerd.
En waarschijnlijk is er ook een "opensuse_leap_42.2/graphics.repo" geinstalleerd.
Als ik repo's installeer zijn dat 42.1 versies dus ik heb het vermoeden dat de 42.2 repo ook gisteren is toegevoegd.

Als ik een andere linux versie uit het boot (grub ?) menu kies, start KDE wel op, alleen heb ik dan niet de beschikking
over mijn eerder al geinstalleerde programma's.

Hoe is dit op een veilige  manier op te lossen ?
De plasma desktop opnieuw installeren ? (maar hoe ?), een snapshot (volgens mij worden die aangemaakt) terugzetten
(geen idee hoe ik dat moet doen) of is dit ook op een andere manier te repareren ?

Als ik na inloggen een "ls" commando geef, komen mijn bestanden gewoon in beeld.
Die zijn er dus gelukkig waarschijnlijk allemaal nog.

Wie helpt ?

Groet,
Flash2004

OpenSuSE Leap 42.1 met KDE.

2 Laatst bewerkt door MeneerJansen (16 Dec 2017 16:35:20)

Re: KDE start niet meer op (HELP....)

Jeetje wat een vervelend probleem voor je! Ik heb geen ervaring met KDE of Suse (meer) dus ik kan op het moment alleen de stomme opmerking maken: helpt het als je de commando's invoert die je in eerste instantie moet invoeren? Dus als root:

loginctl unlock-sessions

en dan (ik denk als gebruiker, niet als root):

startx

P.S. Recente links over starten KDE of Plasma:

P.S. 2 Rinse is volgens mij nog steeds een fervent Suse en KDE gebruiker. Ik hoop dat hij reageert.

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

Hallo,

De "loginctl" en 'startx" zijn helaas ook niet de oplossing.
Bij "startx" krijg ik de melding dat de server al draait.

Ik gebruik nu OpenSuSE Leap 42.1, ik zag op de OpenSuSE website dat Leap 42.3 al uit is.
Zou upgraden naar deze versie een optie zijn ?
Is het verstandig om dat te doen op een systeem dat nu niet goed werkt ?
Ik ben daar zelf wat huiverig voor.

Groet,
Flash2004

4

Download op een andere pc een live versie van linux, zet op usb, start de pc daarmee op  en kopieer al je documenten en andere bestanden naar een andere usb.

Daarna kun je kijken of je met zypper KDE opnieuw kunt installeren:

sudo zypper update --force  -t pattern kde kde_plasma

Upgraden naar de nieuwste suse kan wellicht ook helpen.

Help mee om KDE 5 in het Nederlands te vertalen!!

Hallo,

Ik ben al bezig om bestanden naar een USB HDD over te zetten.
Er staan 2 linux installaties (allebei Lead 42.1) op mijn PC.
Waarschijnlijk zal dat met een herinstallatie een keer gebeurd zijn.

Er staat een versie op"/dev.sdb2" (is een SSD) en een versie op "/dev/sda" (is een HDD).
De SSD versie start niet door naar KDE maar krijg ik een text prompt.
De HDD versie werkt wel middels die versie ben ik nu backups aan het maken.

Ik heb begrepen dat Leap 42.1 niet meer wordt ondersteund en dat de repo's voor die versie er niet meer zijn.
Dus upgraden moet zowiezo gebeuren.

Ik zal (zodra het backuppen klaar is) "sudo zypper update --force  -t pattern kde kde_plasma" proberen.
Daarna doe ik dan de upgrade naar Leap 42.3.

Bedankt voor je hulp !

Groet,
Flash2004

6

Succes!
Als goed is blijft een van beide installaties ongemoeid bij de upgrade, ook bij herinstallatie,  tenzij je er zelf expliciet voor kiest om alles te wissen.
Let er bij herinstallatie op dat er niet een 3e installatie gemaakt wordt, maar dat suse 1 installatie overschrijft.

Help mee om KDE 5 in het Nederlands te vertalen!!