1

Onderwerp: Kan normaal inloggen maar daarna komt geen desktop

Op deze  , wat oudere Suze Linux 13.2 computer  kan ik normaal als user inloggen maar daarna krijg ik niet de desktop, ik zal wel wat verkeerd hebben gedaan maar ik krijg het niet eenvoudig opgelost..

2

Re: Kan normaal inloggen maar daarna komt geen desktop

Wat krijg je in plaats van de desktop?

Help mee om KDE 5 in het Nederlands te vertalen!!

3

Henk,  kijk eens in /var/log of er iets als Xsession.log of X0.log staat.
Meestal kun je daar wel de oorzaak in vinden.

Pascal's Blobfree Homepage
Een dag geen NedLinux is een dag niet geleefd

pascal schreef:

Henk,  kijk eens in /var/log of er iets als Xsession.log of X0.log staat.
Meestal kun je daar wel de oorzaak in vinden.

.

Ja Pascal, een aantal, kijk maar, maar de datum die erbij staat kijkt me vreemd want het probleem was er al langer en ik ben zelf de oorzaak van deze onbekende fout. Ik kan normaal als gebruiker henk inloggen en kom dan in een soort roze console terecht en kan als su met startx inloggen.

file:///var/log/Xorg.0.log
file:///var/log/Xorg.0.log.old
file:///var/log/Xorg.1.log
file:///var/log/Xorg.1.log.old
file:///var/log/zypper.log
file:///var/log/zypper.log-20180204.xz

5

Je moet de logs hebben uit je home directory.
Dat je met startx wel in de desktop komt suggereert dat je in bijv. Init 3 opstart ipv init 5, of dat je wel als root de desktop kunt openen, maar niet als user.

6 Laatst bewerkt door rf432mhz (06 Feb 2018 15:24:59)

Ja Rinse, in de home directory zie ik geen logs staan, vgl mij helemaal geen vreemde dingen. Kijk ook maar even hierboven wat ik Pascal geschreven heb.
Hoe vind ik eventueel elders *.log bestanden (relevant of niet) dat kan ik niet beoordelen

7

Het zijn verborgen bestanden  wink

Maar als je wel als root kunt inloggen op de desktop, maak dan eens een testgebruiker aan om te kijken of die ook kan opstarten naar de desktop.  Kijk ook even of de schijf niet te vol zit. Dan start de desktop ook niet als user.

Rinse schreef:

Het zijn verborgen bestanden  wink

Maar als je wel als root kunt inloggen op de desktop, maak dan eens een testgebruiker aan om te kijken of die ook kan opstarten naar de desktop.  Kijk ook even of de schijf niet te vol zit. Dan start de desktop ook niet als user.

Bingo Rinse, inloggen als een nieuw aangemaakte gebruiker met een nieuw wachtwoord werkt. Maar... uitlogen gaat nog niet , na afsluiten komt als een duiveltje uit het bekende doosje het inlogscherm weer te voorschijn, dus ik moet nog wat meer doen
En trouwens hoe kan ik alle gegevens van de 'foute gebruiker in een keer overzetten naar de nieuw aangemaakte gebruiker?

9

Je kunt de bestanden van de ene home directory naar de andere kopieren. Daarna moet je wel even de eigenaar van de bestanden omzetten van de oude gebruiker naar de nieuwe.
Maar ben je al achter de oorzaak? Als je configuratiebestanden overzet en nog niet weet waar de fout zat, heb je kans dat je het probleem mee kopieert namelijk.
Als root kun je in yast even de autologin omzetten naar de nieuwe gebruiker.

10

Binnenkort ga ik alles overzetten naar een  (nieuwe) 64 bit computer. Wel weer Linux uiteraard.